• Mossy

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

Jag hänger på. Är i vecka 33 idag, bf 9/8. Hoppas få ett snitt godkänt pga tidigare dålig förlossning. Jag förlorade mycket blod när jag fick sonen. Fick en bristning av sugklockan och de kunde inte få stopp på blödningen utan jag fick opereras. Jag är väldigt nervös inför det snittsamtal jag ska ha med läkare om en och en halv vecka. Jag tycker de drar ut på det hela tiden. Jag är helt övertygad om att jag vill ha ett snitt för att få en någorlunda lugn och planerad förlossning. Nån mer som är i samma situation?

I övrigt så har vi köpt vagn och babyskydd till bilen. Lite kläder mm. Har en del saker kvar efter sonen.

Denna graviditet har varit klart tyngre än min första. Foglossning som gjort att jag knappt kunnat gå mm. Tur att man har kontorsjobb! En del sammandragningar också. Hade inget sånt när jag väntade sonen. Väntar troligen en liten flicka. Vi har väldiga problem här hemma med namn. Vi hittar inget som vi båda gillar ;).

• Mossy

Julie303 eller nån annan har du nått bra mönster eller beskrivning på hur man syr ett babynest?

Här svallar hormonerna också! Har väldigt nära till tårar. Tålamodet tryter också. Har en aktiv fyraåring som verkar försöka driva sin mamma till vansinne. Blir så ledsen på mig själv när jag inte orkar med honom utan blir sur. Vet ju att han inte menar det. Vill inte vara en tråkmamma som bara skäller!

Bara två veckor kvar till semestern!! Längtar!

• Mossy

Blodigel var inte kul! Hade vart skönt att få svalka dig annars!

Nu har jag monterat myggnät på tre fönster hemma så vi kan ha tvärdrag hela natten utan bli uppäten av myggor!

Har fått dra på mig mina stödstrumpor idag för jag svullna så mycket. Fast dessa kan man ju inte ha på dan för det blir ju så varmt! Vad ska man göra??

Men nu är det inga tio veckor kvar längre utan bara 22 dagar kvar tills planerat snitt! Jag längtar så efter vår lilla prinsessa. Men har ju inte hunnit få klart allt. Vi har ett rum som ska tömmas och ev. målas om. Sen är frågan om jag måste köpa mer kläder. Grabben hade ju bara 50 i nån vecka men nu sa barnmorskan att den här bebisen blir nog mycket mindre. Hur tänker ni andra med kläder? Vad behöver man? Jag älskar att handla och går ju lätt till överdrift när jag väl kommer igång. De är ju så sött allting!

• Mossy

Jag ska också snittas pga rädsla. Hade en vad jag tyckte jobbig förlossning med sonen. Blev igångsatt, sugklocka som släppte och orsakade en blödning som var svårstoppad. Jag hamnade på operation, sonen på neonatalavdelningen och sambon blev typ bortglömd. Känner inte att jag litar på förlossningsvården och framförallt inte på min egen kropp att jag klarar en vaginal förlossning till. Får panikkänslor bara jag tänker på förlossning. Men jag fick kämpa hårt för att få igenom mitt snitt. De ville erbjuda mig psykologhjälp i v 35. Jag har sagt att jag vill ha snitt sen inskrivningen. Hade behövt den hjälpen tidigare om det skulle hjälpa mig känner jag.

Detta skriver jag inte gör att skrämma någon. De flesta tycker ju det är en fantastisk upplevelse att föda barn. Jag fick tyvärr inte uppleva det så.

Mitt klädproblem löste sig själv, då min syster hittade massor av kläder från när hennes tös va liten. Så nu klarar jag första tiden och kan avvakta lite och se hur stor hon blir! Mindre än tre veckor kvar!!

• Mossy

Grattis Amorosa!

Själv har jag bara 10 dagar kvar till planerat snitt!!!

Kan nån lägga med mig i BF-listan? BF 9/8 men snitt planerat 28/7.

Börjar ni känna er redo för förlossning? Jag har det mesta klart. Ska få hem en Wall-poster till väggen i bebisrummet och så ska vi måla om en byrå fast det kan man ju göra senare också!

• Mossy

BF-lista Augusti

4/8: Amorosa, son föddes 18/7

7/8 (planerat ks 4/8): Frk. Uggla

7/8: auapower

7/8: BabyBlues85

8/8: Vimsyela

9/8: (planerat snitt 28/7) Mossy

11/8: Julie303

13/8 (planerat ks 21/8): mammaSöt

13/8: Jovi

14/8: äntligen36

14/8: Ebbozz

21/8: Maho81

21/8: oOMiaOo

22/8: Hillevie90

22/8: fayefaye

22/8: Irit01

24/8: Malin 82a

24/8: fisan

27/8: Sladdmamman

27/8 (planerat ks 15/8): Emmaa86

29/8 (planerat ks datum är inte klart ännu): Fröken K

30/8 Funderar05

• Mossy

Med sonen blev det igångsättning. Första försöket efter BF+14, han kom tillslut på +16. En olidlig väntan!

• Mossy

Nervöst!! Imorgon är det dags för snitt!!

Helsjuk känsla att veta att imorgon får vi träffa vår lilla flicka. Längtar!

Grattis till de bebisar som redan kommit !

• Mossy

Nu är hon här vår lilla prinsessa. Snittet gick bra men jag har varit väldigt yr och kräkts upp det lilla jag fått i mig. Nu har lyckats behålla ett äpple som jag tuggat i mig under cirka 4 timmar. Hoppas yrseln blir bättre nu.

Mammahjärtat svämmar öve'

• Mossy

Då ska jag försöka berätta om snittet mm. Ber om ursäkt om texten blir jobbig att läsa då jag skriver från mobilen.

Vi skulle vara på förlossning 7:15 på morgonen. Jag var då fastande och hade duschat med sån där Hibiscrub två gånger kvällen innan och en gång på morgonen.

Vi fick ett rum och en sköterska satte en kanyl på min hand. Sen pratade vi med narkosläkare som berättade hur bedövningen skulle läggas osv. Tror han kallade det ryggbedövning.

Tillbaka till förlossning där vi fick byta om till operationskläder. Sambon var så fin i blåa scrubs och hårnät. Jag fick även kateter insatt. Sen gick vi till operationssalen som låg precis bredvid vårt rum. De började koppla upp mig på massa maskiner, dropp och blodtrycksmätare. Sen kom ett akutfall så de kopplade snabbt bort mig och så fick vi vänta i ca 2 timmar.

Tillbaka in och kopplas upp igen. Fick bedövningen, det kändes när de stack men snabbt börjar det pirra i kroppen. Kändes som om underkroppen flöt omkring. Det kändes som om jag skulle kunna röra mig fast det inte gick. Narkosläkare stod bredvid och pratade med oss hela tiden. Han berättade att nu har de börjat. De kändes som om de flyttade runt min underkropp lite. Sen hörde vi hur hon skrek. En otrolig känsla. De lade henne precis vid mitt huvud så jag fick pussa på henne lite. Efter ca 5 minuter fick sambon följa med så gjorde de en snabb koll på henne. Sen fick han hålla henne tills de sytt klart mig. Efter jag hade blivit inrullad till vårt rum. Blev jag väldigt yr. Det pirrade i kroppen och jag blev varm. Sambon fick mackor och te. Jag fick dricka lite vatten och juice som strax vände.

Tyvärr blev jag väldigt illamående och yr. Troligen en kombination av medicinerna, lågt blodtryck och att jag vart fastande så länge. Men idag har jag kunnat äta, duschat mm. Börjar känna mig som en människa igen eller mjölkko är kanske bättre beskrivning. Det enda som känns nu är att det gör ont i såret. Men jag får bra smärtstillande.

Lilla Miranda vill tutta hela tiden. Troligen kommer det inte så mycket. Hon vägde 3350 och var 50 lång när hon föddes.

Det var min berättelse. Tack gör alla grattis och lyckönskningar! Hoppas ni snart får pussa på era godingar!

• Mossy
    Fröken K skrev 2014-07-29 18:47:30 följande:

Åh vilken goding Mossy!!!! Fick ni ert snitt väldigt nära BF? Låter som det var en bra upplevelse, bortsett från ditt illamående såklart.

12 dagar innan BF. Det var en fantastisk upplevelse. Så långt från min förra förlossning som man kan komma! Jag är så nöjd att jag inte gav mig utan fick mitt snitt!
  • Mossy
    mammaSöt skrev 2014-08-04 06:02:52 följande:

Jaha, om 24 timmar kommer vi vara på väg till det planerade snittet. Jag är så sjukt nervös inför bedövning och snitt att jag inte kan fokusera på glädjen över att träffa babyn!

Hjälp mig att bli lite peppad och se fram emot morgondagen!!!!

Idag ska jag till spec. mvc, sen lämna blodprover, träffa kirurg och narkos.

Bara läst om hemska upplevelser här på familjelivs förlossningssida tycker jag. jätte onda ryggbedövningar (och jag som ska få två- både epidural och spinal), barn som dör, mammor som nästan förblöder, får hjärtstop, känner smärta.

Jag har ju gjort detta förr. Det är konstigast. varför kan jag inte slappna av och fokusera? förmodligen för jag har tyckt att det varit hemskt varje gång. För att barnen hälften av gångerna fått åka direkt till neo, för jag har diabetes och får lov att räkna med att pappan och babyn försvinner iväg.

Ååååh va rädd jag är!!!

Lycka till imorgon! Ett planerat snitt är ju den säkrare sorten. Tyckte inte att det var så farligt med bedövningen. Det stack till men va fort klart! Om du ska ha två olika så kommer du säkert inte känna av den andra då det tog väldigt fort.

Jag ligger här bredvid min lilla Miranda som idag är en vecka. När de väl är ute så är det bara lycka!!

Hoppas du får lite sömn och en bra upplevelse imorgon!
Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..