• sourpussy

Emmaljunga City Cross

Jag väntar mitt första barn i januari 2014, mitt i vintern. Jag har läst på om vagnar, hört mig för hos mammor och pappor om deras vagnar och varit och känt på en hel del vagnar och tror jag vill ha en city cross. 

Frågan: Ska jag ha en liggkorg eller en sån där quadrolift (mjuklift)? 

Tar gärna emot era erfarna tankar om detta. Skrattande

• Svar på tråden Emmaljunga City Cross
  • Ramborg

Vi har mjukliften. Det är superbra att kunna lyfta ur och bära med sig in så barnet kan sova vidare efter promenad. Vi använder också liften som resesäng. Och när barnet har svårt att komma till ro kan man hålla liften i handtagen och gunga lite så somnar det fint.

42.
  • Vickan I

Om ni inte ofta behöver lämna vagnen (särskilt utomhus så den bli kall) och bära bebisen, ex upp för trappor hem så skulle jag ta ta en vanlig liggkorg. Bättre på vintern för man kan ombona den bättre, mer rejäl. Bättre på sommaren också, för den är större och luftigare när det sedan blir varmt. Tycker jag . Jag hade en Emmaljunga Edge. Jätteliggkorg och hade en mjuklift i liggkorgen i början så jag lätt kunde bära med mig lillebror in på förskolan när jag lämnade/hämtade storebror då man inte får köra in vagnen där.

• vsmamma

Jag hade det hårda och den går bra att klicka av och ta med sig. Jag fick ett stort barn så hade jag tagit den mjuka hade han växt ur den på tre månader.  Jag hade en liten billig softbag som jag hade inne i soffan och så där första tiden då han ville ligga trångt. Hårdbagen ser också finare ut tycker jag :) Det blir ju som två vagnar. 

• Erizajo

Jag har köpt en sån igen till mitt tredje barn så tycker absolut du väljer rätt vagn! Med de två första hade jag hårdlift och nu en mjuklift, mycket bra att kunna lyfta ur och enkelt bära med sig babyn tycker jag, minus är att de växer ur den snabbare än separat liggdel, men de kan ju sova även i sittdelen så liggdel är onödigt anser jag.

• Alexi

Vi hade liggkorg, väldigt rejäl och ombonad på vintern och har aldrig saknat att kunna lyfta ur den. Vi bor i hus så vi körde bara vagnen in i hallen.

• susannapanna

Är jättenöjd med City Cross! Vi hade liggkorg och den var super förra sommaren. Nu åker sonen i sittdelen och det ser herrans mkt mer rymligt och bekvämt ut i vår Emmaljunga än våra kompisars barn som åker Bugaboo och Kronan...

• isolande

Vi hade Quadroliften. Superbra eftersom vi bor i lägenhet och behövde kunna lyfta i och ur vagnen utan att vilja väcka. Samma sak vid hämtning/lämning på dagis. Då var det supersmidigt att bara ta med liften in och inte behöva lägga en nykläckt rakt på hårda (och bacilliga) dagisgolvet.

• sourpussy

Tack för era svar, blev väldigt mycket klokare. Skönt att få höra lite erfarenheter och inte bara läsa försäljningsinfo :)

• daimstrut

Har provat bägge delar. Föredrar liggkorgen. Är rymligare och högre, sittdelen är så låg när man ska böja sig och stoppa i nappen Vagnen blir lättare också. Men quadroliften var väldigt bra när vi inte bodde på markplan! Min dotter växte inte ur den innan vi ändå ville byta vid sex månader. Så utgå från dina behov när du väljer.

• daimstrut

En annan fördel med mjukliften är att det är lätt att växla mellan bebis och storasyskon i vagnen (om ni planerar syskon relativt tätt )

Svar på tråden Emmaljunga City Cross