Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Hjälp!! Han vill ta mitt barn ifrån mig

Om pappan nu är stabil och vill ha en kontakt med sitt barn så är väl det bara bra? Han kan inte ta barnet ifrån dig såklart. Däremot så kanske han kan vara delaktig och återuppta sin relation med barnet.

• Drottningen70
    Loppan1986 skrev 2014-06-13 17:50:21 följande:
    Han är ej stabil! Han har ett grovt missbruk och har bara trubbel omkring sig , därför är jag orolig. Det var ej länge sen han tog en överdos, tex.

I såna fall så lär han inte heller få vårdnaden. Däremot ser jag inte att tryggt umgänge skulle vara en omöjlighet även med en aktiv missbrukare. Om han är så djupt inne i missbruket lär han heller knappast klara av att anlita advokat och inleda en rättsprocess.
  • Drottningen70
    Loppan1986 skrev 2014-06-13 18:05:15 följande:
    Jag vill inte att han ska ha umgänge med min dotter, hur skulle de kunna påverka henne på något positivt sett? Får man bara klampa in efter några år ? Jag står redo med vårat pick och pack om det är så att han får någon som Hellst rätt till kontakt med henne!!

Varför skulle det vara så dåligt att under trygga former tillsamnans med dig få lära känna sin pappa? De flesta människor har ändå en längtan efter sina rötter och avsaknad av sådant kan sätta djupa spår. Tror du verkligen att ett liv på rymmen skulle skada barnet mindre?
  • Drottningen70
    Nick Nick skrev 2014-06-16 19:52:41 följande:
    Du tycker att en aktiv missbrukare tryggt ska kunna umgås med sitt barn? 

Hur kan detta vara förenligt med barnets bästa? 

Aktiv missbrukare innebär inte med automatik farlig eller elak så just den saken innebär inte att umgänge tillsammans med mamma eller annan trygg person skulle vara skadligt för barnet. Nu talar jag alltså inte heroinsovande, pundig eller skitfull naturligtvis. Men absolut rena UP under lång tid är heller inte nödvändigt för att ungänge ska kunna ske. Finns ju många som aldrig klarar av att bli drogfria. Skulle barnet då aldrig få träffa föräldern? Ta exempelvis en aktiv heroinmissbrukare, de tar ju till slut drogen för att fungera normalt och att ej bli abstinenta. Skulle mycket väl kunna träffa sitt barn nån timme efter att de skjutit i sig, efter att ruset lagt sig och innan de blir abstinenta.
  • Drottningen70
    Nick Nick skrev 2014-06-16 20:13:09 följande:
    Jag förstår absolut hur du resonerar - men i det här fallet framkommer det att pappan har tidigare våldsdomar, därav kan jag inte se att han är ofarlig. Där måste man förstås göra en ordentlig bedömning först, men jag tycker inte att han är ofarlig per automatik även fastän både alkoholister och heroinmissbrukare tillslut uppträder "normalt". 

Våldet är en sak. Men just missbruket i sig behöver inte innebära att umgänge aldrig kan ske.
Svar på tråden Hjälp!! Han vill ta mitt barn ifrån mig