• Sara H

Utredning, PCOS och pergotime. Hjälp!

Fick en egen, spontan ÄL efter två enkelkurer Pergotime, vår son är nu nio månader.

Vi behövde inte utredas som par pga av att jag hade såna tydliga PCO-äggstockar och att det var därför jag inte hade någon ÄL. Och det i sin tur jag därför inte hade blivit gravid (efter då 6 månaders försök). Men läkaren som ställde diagnosen var inte villig att behandla mig utan ville ge min kropp 6 månader till på sig att vakna till själv. Alltså ett helt års väntetid, på ingenting. Kan tillägga att jag alltid haft en väldigt gles och oregelbunden cykel, så jag var ytterst tveksam till att det skulle hända, särskilt eftersom cykeln då inte kommit igång på ett halvår.

Efter diagnosen tog det dock "bara" 4 månader innan jag fick Pergotime utskrivet. Fick komma tillbaka till KK pga att det värkte så i äggstockarna av trycket från alla äggblåsor. Träffade då en annan läkare som tyckte det verkade konstigt att jag skulle fortsätta vänta av rena principskäl när jag ändå uppenbarligen inte hade nån egen ÄL. Så därav fick jag börja med Pergotime. Första kuren gav ingenting, andra kuren gav två ägg som släppte men inget befruktades.

Sen kom juluppehållet och jag skulle bli tvungen att hoppa över en månads behandling. Hade hört att effekten av Pergotime kunde finnas kvar i kroppen ett tag men det trodde jag inte på. Så döm om min förvåning när jag fick reda på att jag blivit gravid av just en spontan ÄL!

Tog en tredje kur efter nyår som inte gav nån ÄL. Tiden gick och jag fick ingen mens heller. Tog gravtest på KK som visade negativt. Läkaren sa dock till mig att fortsätta med ÄL-tester ifall det bara var så att det drog ut på tiden. Fick till slut positivt test (på dag 25, trodde jag) och två veckor senare började jag må jättedåligt. Visste att jag var gravid innan jag testade. Solklart plus, jippi!

Fick komma på VUL 11 dagar senare. Vi trodde då att jag var i vecka 5-6. Men läkaren kunde snabbt konstatera att jag var i slutet på vecka 9 (8+6)! Så på så vis fick jag veta att jag haft egen ÄL runt nyår och att vi lyckats pricka in den trots allt! Helt otroligt!

Stort lycka till, håller tummarna för att det går vägen för dig!

Svar på tråden Utredning, PCOS och pergotime. Hjälp!