• Alexi

Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?

Någon som har erfarenhet av barn som bajsar i kalsongerna och kan berätta hur ni kom ifrån det?

Min son är 3.5 år och slutade med blöja dagtid för 1.5 månad sedan. Kissandet går jättebra, han går på toaletten eller kissar ute, känner att han är kissnödig och fixar det om det går lite snabbt.

Bajsandet går inte alls, han bajsar konstant i kalsongerna eller nu på gräsmattan tom om han är naken ute. Han går alltid undan och leker för sig själv när han vill bajsa så han har ju full koll på det hela, det är ju dock svårt att fånga honom i tid och sätta honom på toan. Vi har pratat massor om att man ska gå på toaletten, vi har erbjudit blöja om han säger till, vi har försökt muta med klistermärken men inget hjälper. Han kommer och säger att han är bajsnödig men det är efter att han just bajsat i kalsongerna...

Någon som haft det så här men löst det, tips och råd?

• Svar på tråden Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?
  • Alexi

Det är ju bara att detär attans jobbigt när man är iväg någonstans... Hemma går det ju enkelt, men i sommar på semesterresor är det inte så kul.

• Alexi

Snälla, ingen som har några råd? Vi är så sjukt less på att byta bajsiga kalsonger nu, ibland tre gånger per dag då han småbajsar.

För ett par veckor sedan gick han helt självmant på toaletten och bajsade ordentligt EN gång, men sen vägrar han göra det igen.

Ett halvår har vi hållit på så här nu.

• Alexi

Skönt att vi inte är ensamma. Han bajsar rätt sällan på förskolan men desto oftare hrmma. Han har ett papper där han får sätta fina klistermärken och han var jättestolt de gånger han har bajsat på toa och fick klistermärken.
    Vi försöker att inte göra någon grej av det, har i princip knappt kommenterat det, men nu börjar tålamodet verkligen tryta. Inte minst när man upptäcker att han gått in och ställt sig i ett sovrum för att få vara i fred, då blir jag arg och vill bära honom till toan.

Hur svårt kan det vara liksom!?

Vi ska ut och resa charter om en månad och jag hade så hoppats att det skulle vara fixat då.

• Alexi
    Kina79 skrev 2014-10-05 03:10:39 följande:

Min yngsta dotter blev blöjfri strax innan 2 års ålder. Bajsade i trosorna i nästan ett helt år. Jag hade alltid extra ombyte, bajspåsar och galltvål med mig.
    När detta hade pågått i ca 10 månader fick jag nog. Jag blev förbannad och så in i Norden trött på det. Sa att nu fick det räcka, nu fick hon minsann sluta bajsa i trosorna, det var äckligt. Frågade henne om hon ville ta hand om det själv, rengöra, och tvätta. Nä, usch! Det ville hon inte!
    Nä, sa jag. Det vill inte mamma heller!

Sen slutade hon faktiskt

Ja vi har nog uttryckt väldigt tydligt till sonen att vi är less. Men det verkar inte bita...
  • Alexi

Alltså hjälp mig! Jag är TS och vi har exakt samma problem som när jag startade tråden i juni! Han vägrar toaletten. Enda gångerna han bajsar där är om han råkar bajsa där i samband med kissande. Då är han nöjd och belåten. Men sen icke igen.

Han är nu 4.2 år!

• Alexi
    Malima skrev 2015-02-07 20:24:51 följande:

Jag förstår frustrationen! Vi tampade med samma bekymmer i somras. Det som för oss hjälpte lite var att vi läste av när han skulle bajsa( ganska regelbundet) och så lyfte vi in honom på toaletten. Ibland blev det ett himla skrik!
    Det som jag ändå tror var avgörande var när min man en gång sa att han tröttnat på att plocka upp bajskluttar från golv och kalsonger och att sonen hädanefter fick göra det själv. Han upptäckte att det var ganska otrevligt och gick därefter på toa och bajsar. En olycka har hänt efter det och det var mitt i en lek på förskolan!

Vi ser jätteväl när det är på gång för då kräver han att få vara i fred. Vi tränar på att han åtminstone ska gå in i badrummet och stå där, inte typ i vardagsrummet.

Det kommer väldigt sällan på golvet faktiskt, men jag är väldigt tydlig (någon gång ibland) med hur less jag är på att tvätta kalsonger. Hemma har vi skötbord kvar men borta är det tokjobbigt och trångt att stå på något litet badrumsgolv och rengöra honom. Men det känns som att inga argument biter. Vad fick sonen göra, något med kalsongerna också?
  • Alexi

Måste uppdatera den här tråden. I mars pratade fyraåringen om att han ville ha en speciell leksak. Vi fick en ide och satte upp ett papper med tio rutor på och sa till honom att han får ett klistermärke för varje gång han baksade på toaletten och när han fått tio klistermärken så får han leksaken.

Ett par veckor senare var alla rutor fyllda med klistermärken och inte en gång i kalsongerna sen dess! Helt fantastisk vändning efter att ha bajsat i kalsongerna i ETT ÅR!

Svar på tråden Någon vars barn bajsat i kalsongerna men slutat med det?