har ensamvårdnad...måste ja skriva på papper om delad om han vill ha delad?
hon är med sin pappa några timmar varje vecka en dag när han ledig..
hon är med sin pappa några timmar varje vecka en dag när han ledig..
Nej. Om du inte vill gå med på gemensam vårdnad (det heter inte delad vårdnad ) så får han låta det avgöras i rätten.
Men umgänget/boendet har inget med vårdnaden att göra som du verkar tro. Många sammanblandar dessa saker.
Jag vet att det är 2 helt olika saker. men ville bara skriva nån rad om hur hon bor...
Hur tänker rätten kring sånnt här då
det brukar ju avgöra att barnet har rätt till båda försäldrar men vad avvgör en sån sak liksom att man ha gemensam vårdnad då?
Okej just nu har han int euppehållstillstånd (därför ville jag inte skriva gemensam sen har vi aldrig varit ett par)
men vi ha ringa problem med varann
jaja de inte lätt sitta & spekulera...undra bara
Tycker inte att du frivilligt ska skriva på om gemensam vårdnad om han inte har uppehållstillstånd. Av flera skäl som jag inte orkar skriva här..
Ne det därför så vi väntar på beslut från migrationsverket..... skriv ett meddelande till mej om du orkar?
Jag tycker inte heller att du ska skriva på för gemensam. de kan få lika god kontakt ändå, sålänge umgänget funkar. Med gemensam blir det bara krångel när papper framöver ska skrivas på och dylikt då han också måste skriva på allt efter vad jag förstått.
Nej, du måste inte skriva på om du inte vill att det ska vara gemensam vårdnad. Han kan då gå till domstol och försöka få det. En sådan process kostar pengar och tar tid.
Om han inte har uppehållstillstånd kan det nog vara en god idé att vänta med detta. Beror lite på vilket land han kommer ifrån. Och vad du än gör, låt honom aldrig komma åt passet. Jag säger inte att han är en skurk som tar barnet och drar iväg, men det händer flera gånger varje år, så det kan vara värt att vara försiktig och då i synnerhet kan det ju bli problem om han inte får sitt uppehållstillstånd. Måste han lämna landet blir det risk för ännu mer problem om han också är vårdnadshavare.