Inlägg från: Hjortron |Visa alla inlägg
  • Hjortron

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Så, har nu anmält mig till gravidyoga med start september och förlossningsförberedelse i november på Umeå yogaskola - känns helbra!

• Hjortron
    Kaede skrev 2014-08-01 10:12:09 följande:
    Då ses vi nog där, för de hade väl bara en dag om jag inte missminner mig? :)
    Ja kul! :)
  • Hjortron

Grattis till giftermålet pyre88 :)

Blir riktigt imponerad av att du jobbat en hel vecka med illamående! Jag börjar jobba på måndag och ser inte alls fram emot det. Till saken hör också att jag sagt upp mig där och börjar plugga i september, men har en tids uppsägningstid. Känns därför konstigt att överhuvudtaget gå dit, i synnerhet med denna enorma trötthet plus illamående (som iofs lyckligtvis verkar börjar lätta nu). Men det är ett ansvarfyllt och stressigt jobb och det känns inte som en bra kombo med graviditet.

Men det känns förstås jättebra att  börja må mindre illa, men tröttheten gör mig stundtals lite låg då jag inte kan vara lika aktiv som normalt. Jag tror att jag trots att jag inte är något sportfreak direkt behöver en viss nivå av fysisk aktivitet för att vara i balans. Värmen påverkar också. Sen åkte jag nyss på urinvägsinfektion så jag äter antibiotika, det kändes inte så farligt men läkaren tyckte det var dumt att chansa och det har han förstås rätt i.

I övrigt ser jag verkligen fram emot hösten, nya rutiner (gud vad skönt!) och att förhoppningsvis må bättre i största allmänhet. I höst blir det även RUL, gravidyogan, besök av vän från Stockholm och besök av svärmor från Usa. Så det ser jag fram emot :)

• Hjortron
    pyre88 skrev 2014-08-09 10:51:33 följande:

Jag är i vecka 14 nu (13+nåt). Segt som tusan det här illamåendet. Men jag jobbar på. Har varit väldigt upphängd i rygg och nacke men min man bokade massage åt mig igår och inatt har jag sovit som en prinsessa.

Kul att plugga. Lång eller kort utbildning?

Jag tyckte om att plugga men är glad att det är över samtidigt. Var väldigt less på slutet när min man jobbade och jag satt hemma och läste och skrev hela dagarna.

Å det låter urskönt!

Jag skulle gärna jobba och ansåg mig vara mer eller mindre färdigutbildad, men här i Umeå är det knappt någon som ens vet vad en hantverkspedagog är, vilket är det jag är senast utbildad till. Så nu blir det tre års studier till. Tror och hoppas att det kommer funka och kännas bra med att vara studerande och småbarnsförälder sen. :)
  • Hjortron
    pyre88 skrev 2014-08-09 20:54:29 följande:
    Nä, det är väl kanske två till tre skolor som kan vara aktuella kan jag tänka mig. Vad ska du bli nu?

Jag tänker att det finns positiva och negativa aspekter av att studera och ha barn. Såklart lite fattigare men å andra sidan mycket tid till barnet och inte samma inledande oro över att han eller honnör för långa dagar på dagis.
    Jag jobbade faktiskt 3 månader inom Umeå socialpsykiatrin med att handleda personer i textil och måleri, det var intressant. Som hantverkspedagog kan man jobba i vilket socialt sammanhang och med vilken åldersgrupp som helst. Men jag vill inte sitta och vänta på de tjänsterna här ändå för de verkar vara väldigt svåra att få.

Jag kommer läsa till studie- och yrkesvägledare, vilket skulle kunna gå att kombinera m hantverkspedagog t.ex i rehabiliterande situationer där människor även ska tillbaka ut i ett arbetsliv igen. Men är öppen för vanligt jobb i skola också förstås. :) Vad har du pluggat?

Står gärna ut med mer tid och mindre pengar i början, speciellt om det leder till en stabilare ekonomi längre fram :)

• Hjortron
    pyre88 skrev 2014-08-09 21:37:06 följande:
    Okej, det var alltså bredare än jag kunde tänka mig också ;). Jag är utbildad lärare så vi ligger inom samma fält iaf.

Huvva, nu drömmer jag mest om mer semester och att få sluta kräkas. Det blir visserligen en vana men allt tar sådan tid när man mår illa. Om jag börjar klockan 8 är jag vaken senast 6 för att äta, ta medicin mot illamåendet och vila lite innan duschen. Om man sedan inte lyckas kräkas är det oerhört obehagligt att jobba på förmiddagen eftersom det är svårt att veta om man slapp eller om det bara inte gick så tidigt.
    Ja det gör vi. Som sagt, kul med fler pedagoger här!

Huvva ja! Det är som en enda lång förberedelse - att saker tar tid, ständigt ätande, trötthet o.s.v - det är väl så det kommer att vara sen också... minus illamåendet förstås vilket ju är en bonus ;)

Jag blir "bitter" på alla som direkt måste deklarera att de själva inte mådde ett dugg illa under sin graviditet, efter att man själv berättat hur illa man mår/mått nu. Eh jaha, ring till nån som bryr sig?! ;)
  • Hjortron

* Ja, det ÄR vi menade jag. Inom samma fält alltså :)

• Hjortron

Nu mår jag bara konstigt om det går för länge mellan måltiderna. I skrivande stund känner jag mig nästan som innan graviditeten och det känner jag mig väldigt tacksam för. Trodde faktiskt inte att det skulle kunna gå över, med tanke på hur det har varit.

Är dock ändå inte jätteintresserad - just nu - av att höra om hur bra folk hade det den första tiden efter att man just själv berättat hur dåligt man mått. Är överhuvudtaget redan trött på alla jämförelser hit och dit som blir automatiskt, även fast det inte är någon som har den avsikten. Men det låts liksom inte riktigt bli att det skapas en sådan känsla när folk ska deklarera hur just de har eller har haft det, allra helst på något sätt som är lite bättre. ;) Samtidigt gillar jag att man delar med varandra och man kan ju såklart inte rå för att man haft det bra, men det är med en viss kluvenhet som jag är med i blivande mamma-grupper online t.ex (obs - syftar inte på just denna grupp).

Hoppas det går över förväntan bra för er som är på väg att berätta för chefen! Håller tummarna.

• Hjortron
    Maya80 skrev 2014-08-19 22:22:05 följande:

Hej!

En till Umebo (även jag/vi Tomtebo) här..i 12 veckan. Beräknad början mars.

Är inte så aktiv här på familjeliv (än så länge), men tänkte säga hej i alla fall :)

Hej, vad roligt! Välkommen :)
  • Hjortron
    Kaede skrev 2014-08-19 19:28:18 följande:

Hej hej

Första dagen, outad mage, förundrade och glada elever. De har börjat på en namnlista samt planera in besöket som jag och bebbe ska göra sen. De är så goa. Däremot blir jag sjukt trött första dagarna med elever. Varje år! Det måste vara ljudnivån och det lugnare tempot utan dem som gör kontrasten så stor. 

Hur mår ni nu? Jag börjar känna mig stor och osmidig, annars bra.

Nämen vad fint :) Jo, det tror jag med. Ljudnivån gör så mycket, plus det där ständiga "jobbfokuset" som man inte måste ha hemma.

Jag mår mycket bättre, men har haft en del huvudvärk vilket jag inte brukar ha annars. Känns också lite konstigt att nästan känna sig som vanligt, som att man inte är gravid längre. Spökmånaderna antar jag.
  • Hjortron
    Karolina skrev 2014-08-23 17:19:21 följande:

Tack Tack!! Ja, allt detta känns verkligen jättespännande och pirrigt ???? Men nu när skolorna börjat så blir de mest fokus på jobbet ???? Hjortron, jobbar du oxå som lärare?

För någon vecka sedan började jag för första gången känna att det rörde sig där inne, och den här veckan har faktiskt min sambo kunna känt utanpå magen ???? Jag har hittills mått bra men tycker ibland att det är svårt att hitta träningsformer som passar. Jag jobbar oxå på Iksu och brukar träna Combat, Pump, spinning, Sh'bam, löpning. Men blir mest trött i ländryggen av detta nu. Försöker köra Indoor Walking och simma.

Cariol, va kul att höra att Ni var nöjda med Teg.

Nej, jag är specialinriktad pedagog på konst och hantverk och har mest jobbat inom socialpsykiatri och förskola hittills. Har varit skönt att jobba lite mellan semester och plugg, tiden går ju så mycket snabbare då. Men oj, vad trött man kan bli - nya dimensioner nådda. ;)
  • Hjortron
    pyre88 skrev 2014-08-27 17:31:06 följande:

Ja, skolan är igång och med mycket jobb blir man alldeles frånkopplad.

Jag har nu gått in i vecka 17 (16+1) och börjar känna mig tjock. Magen putar längst ner men jag börjar också känna mig lite tjock under brösten. Någon mer som känner så? Att när jag ligger lite som en ostkrok i soffan så känns det liksom lite som att allt trycker uppåt mot revbenen och brösten. Jag vet inte om det är normalt...

Ja, allt trycks ju uppåt. :S Jag känner mig större i största allmänhet. Köpte första mammabyxorna idag, wow liberation! :D
  • Hjortron
    pyre88 skrev 2014-08-27 21:28:48 följande:
    Så du har också börjat känna så?

Jag har just haft en kompis här på garderobsrensning. Sorterat alla rena kläder och bytt till höstgarderoben. Blev sjukt tomt i hyllorna. Tror att det blir en shoppingtur till helgen.
    Lite grann än så länge och är nog inget konstigt, även fast det inte är skönt.
  • Hjortron
    Karolina skrev 2014-08-27 22:03:00 följande:

Hjortron; Aha, de låter intressant!

Samma här! Har inte köpt några riktiga Mamma-kläder än men kommer snart att behöva. Har inte så många byxor kvar som passar. Känner mig mest tjock :(

Jag tänkte att det dög helt ok med mina vanliga strechjeans... tills jag provade mamma-strechjeans ;D De har rea på HM nu.
  • Hjortron
    LinneaE skrev 2014-08-29 07:55:34 följande:

Aj aj! Nu har foglossningen verkligen slagit till. :( Jag måste gå myrsteg för att inte bäckenet ska rasa ihop, trots att jag börjat använda foglossningsbältet. Bara 6 månader till så blir det nog bra igen..

Hur går det för er andra? Har illamåendet tagit slut? 

Ja aj aj aj. :( Jag jobbade på förskolan igår, sista dagen, men det borde jag inte ha gjort. Ville sjuka mig men skulle vara "snäll", tänkte att det är ju sista dagen och allt. Men blev helt förstörd i svanskotan p.g.a stress och tokiga lyft av barn säkert. Sen kunde jag inte röra mig på hela kvällen plus att jag spydde på vägen hem. Hoppas nu att jag hinner vila upp mig tills på måndag då universitet börjar. Helt ärligt skulle jag helst bara vilja vara sjukskriven fram tills att bebisen föds, är inte alls pluggpeppad.
  • Hjortron
    Maya80 skrev 2014-09-10 07:30:33 följande:

Hej igen! En fråga..hur ser det ut med föräldrargrupp på era vårdcentraler?

Blev förvånad när jag hörde att ålidhem som vi tillhör bara har en infoträff, ingen grupp som träffas flera gånger (som man hört talas om)

Hur är det på andra ställen?

Är ni förstagångsföräldrar? Det låter konstigt med bara en träff. Jag tillhör Ålidhem och vill jättegärna tillhöra en föräldragrupp! :)
Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15