• Cariol

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

pyre88 skrev 2014-06-24 11:56:16 följande:

Idag är en ny dag. Känner mig lite piggare av droppet igår men fortsätter må illa och kräkas. Ni som upplevt det här förr, hur ser man ljuset i slutet av tunneln? Den känns overkligt lång!

Jag trodde jag skulle dö, och sa att jag aldrig skulle skaffa barn igen. Men så när jag kom till vecka 12 blev det helt plötsligt bättre och snabbt hade man glömt hur eländigt det var. Försök få i dig näring och ta dag för dag. Bebisen tar det den behöver, så fokusera på att du ska må ok. Om du bara kan äta en sak - ät det. Om du bara vill ligga ned - gör det. Gör det som får dig att kunna ta dig igenom dagarna.
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-06-30 10:43:50 följande:

Hej!

Hur är läget?

Här börjar livet komma tillbaka sakta men säkert och vi har nu semester båda två. Känns jätteskönt! Efter ett mycket jobbigt år med stor sorg, och 9 månader med hårt arbete för att bli gravid behöver vi vila.

Hoppas att ni har det bra :)

Jag mår illa.. Inga kräkningar än tack och lov men det är tufft nog att må såhär med en 13 månaders tjej hemma :S

Låter härligt att livet börjar komma tillbaka! Hoppas ni får en skön semester. Har ni några roliga planer?
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-06-30 12:12:39 följande:
    Har en del planer men vi får se hur det går med dem. Även fast medicinen fungerar bra så är jag ändå ganska illamående under vissa perioder under dagen och det begränsar ju något. Men vi kanske åker ner till Höga Kusten en sväng eller så.

Ni?
    Det blir mestadels att vara i Västerbotten. I familjens sommarstugor och dagsutflykter. Sambon ska jobba rätt mycket, men om möjlighet finns (och jag mår OK) drar vi nog till England en sväng.
  • Cariol
    Penguine skrev 2014-06-30 21:02:02 följande:

Skönt att du börjar må bättre pyre88!

Jag är tillbaka i Umeå nu för en vecka innan jag ska ut och resa en vecka igen, sedan är det dags för lång härlig semester. Vi har också haft ett mycket tungt år så semestern är väldigt efterlängtad, hoppas vädret blir bättre bara.

Vad tråkigt att ni är flera som haft ett tufft år! På vissa sätt har vi också haft det även om största krisen var för lite mer än ett år sedan nu. Det blev nämligen inte riktigt som vi hade tänkt oss när dottern föddes då vi flögs iväg akut när hon var 24h. Första månaden levde vi som i en bubbla innan vi fick komma hem. Antalet sjukhusbesök har varit många sista året men det blir glesare och glesare mellan besöken så ibland är det som att vi glömmer bort att allt har hänt. Särskilt när man ser världens mest aktiva och glada tös som inte alls är medveten om vilken oro hon utsatt oss för <3
  • Cariol

Vad kul att det är flera som ska till England! Min sambo är engelsman så det är som ett andra hem för oss. Han är från Torquay i Devon. Engelska rivieran.

Just nu kan jag verkligen inte påstå att jag äter nyttigt. Äter mycket riskakor och kex då det håller illamåendet på stången.. Men åt likadant sist och gick upp 15 kilo sist, så jag hoppas på nått liknande nu!

• Cariol
    Hjortron skrev 2014-07-03 08:48:11 följande:

Pratade med dem nyss och kommer gå på min ursprungliga tid så jag får väl därefter bestämma om jag vill byta eller inte. Enklast så. Sen fick jag veta att UL inte är förrän i vecka 19! Hur kan man hålla sig tills dess..? Glad

Det går att boka ultraljud privat om man inte kan hålla sig :)
  • Cariol

Jag har också svårt för duschen. Mår lätt illa när jag duschar även när jag inte är gravid (får ofta känslan att syret tar slut) och nu som gravid funkar det helt klart ännu sämre. Mår dock bara illa hittills.. inga kräkningar som jag hade förra graviditeten.

• Cariol

Du kan göra tidigt ultraljud hos Ultraljud Norr (googla så har hon en hemsida). Det kostar 800kr.

Men det behöver absolut inte betyda något dåligt att symptomen förändrats! Ring din BM och ventilera oron!

• Cariol
    Bäbislängtan skrev 2014-07-07 18:04:14 följande:

Vi har inte hunnit ringa någon MCV än, lite av oro, men mest för att både jag och karln jobbar borta just nu. Men jag kanske ska ta och göra det imorgon, skönt att få prata av sig med någon som kan mycket kanske, bara de inte bara avfärdar oron. Vi bor typ mitt emellan Ålidhem och Mariehem, kan man välja då eller "tillhör" man någon automatiskt?

Tack för era lugnande ord :)

Du tillhör den MVC som tillhör den Vårdcentral där du är skriven. Men ring till den du vill gå och så hjälper de dig att byta om det skulle behövas. Jag fyllde i ett papper när jag träffade min BM första gången förra graviditeten då jag bytte vårdcentral då. Fritt vårdval! :)
  • Cariol
    Bäbislängtan skrev 2014-07-07 19:13:16 följande:

Jaha, ja det borde jag ju kunnat räkna ut ;) Men tack för förklaringen!

Om man nu får välja fritt, vilken hade ni valt?

Jag har hört både bra och dåligt om båda ställena. Men det är ju så personligt! I min förra mammagrupp hade två mammor samma barnmorska på Mariehem. En hatade henne och kände att hon inte brydde sig alls, medan den andra tyckte hon var jättebra. Kör på det som känns bäst för dig! Man kan alltid byta. Vilken av dem är lättast för dig att ta dig till? Efter BM ska ni ju på BVC så det blir ju många turer till stället du väljer :)
Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15