• Psycho Dave

Ont i rumpan av bakåtvänd stol

Har en grabb som är fyra år, väger 20 kg och är ca 110 cm lång. Han sitter i bakåtvänd bilbarnstol i bilen för det är ju säkrast och jag hade tänkt göra det i ett år till då han inte har vuxit ur den än. Men...

...vid senaste resan till Stockholm så började han klaga över att han hade ont i rumpan efter ca 1 timme, och då var det ju 6-7 timmar kvar på resan. Var inte en glad kille på slutet kan jag tala om.

Han har aldrig klagat över trångt för benen och då är ju allt ok men det är ju inte så konstigt att han får ont i rumpan med den vinkeln på benen och då sitta med rumpan i en hård frigolitstol.

Nu närmar sig semesterresor för att hälsa på släkt och då kommer ju frågan, törs man gå över till en framåtvänd stol så att inte grabben ska behöva ha ont eller vad ska man göra?

• Svar på tråden Ont i rumpan av bakåtvänd stol
  • Psycho Dave
    022 skrev 2014-06-08 19:27:18 följande:
    Du driver??!
    Har inte varit till sjöss på flera år så jag ser det som omöjligt att jag driver.
    mammalovis skrev 2014-06-08 19:50:49 följande:
    Det är väl upp till dig, men stanna och låt honom sträcka på benen om han är vaken. Det kan ju vara annat som gör att han får ont i rumpan också. Har han klagat under fler resor?

Vad har ni för stol?
    Tar flera pauser och alltid ett längre matstopp men en 7 timmars resa blir ju gärna väldigt lång om man tar ännu fler pauser.

Det är en Akta Graco BeLogic.
    Natulcien skrev 2014-06-08 20:28:46 följande:
    Det funkar inte att ha stolen fram då? Det brukar vara lite mer benplats där.
    Blir inge mer benplats fram då det är stolen som bestämmer benutrymmet och det är ej justerbart. Sedan har jag gott om utrymme bak i min vanliga bil (ej den på bilden).

Hmmmm, får fortsätta och fundera...
  • Psycho Dave
    mammalovis skrev 2014-06-08 21:19:11 följande:
    Men du har väl inte Isofix på stolen? Då funkar de väl bara upp till 18 kg, om jag inte fattat fel.

Vi har en Maxicosi mobi och så nära ryggstödet hamnar inte stolen. Har ni framsätet tillräckligt framdraget och stolen rätt placerad?

Det fungerar inte att åka på kvällen, så pojken somnar, om ni nu måste köra så långt. Ni vuxna måste ju kunna turas om.
    Isofix har inget med saken att göra. Du har fattat fel.
    www.gracobaby.se/bilstolar/belogic/43
    Plus testad och godkänd upp till 25 kg!
    Jag kan kasta ut framstolen ur bilen, denna stolen går ej att justera så det spelar ingen roll. Man placerar den fasta bygeln mot ryggstödet som jag har gjort.

Ahhhhh, den svenska familjen som självklart måste bestå av två vuxna
    Jo det är ju ett alternativ att åka på kväll och natt men det är inte alltid det funkar.
    mina1 skrev 2014-06-08 21:21:52 följande:
    Har fyra tätt födda barn och därför köpt minst fyra olika bakåtvända stolar. En av dem fick ALLA ont i rygg/rumpan av. Vinkeln på stolen var helt enkelt fel så vi fick köpa en ny :) Pröva nån annan modell är mitt tips!
    Njaaaaa, känns ju så lagom kul att köpa en ny bakåtvänd stol med ganska kort användning.
  • Psycho Dave
    Malawi skrev 2014-06-08 21:53:27 följande:
    Vår fyraåring fick en sån där liten bebiskudde att sitta på i stolen tills vi hade köpt en ny bakåtvänd stol till henne. 
    Ja det kan ju vara ett alternativ med lite stoppning under rumpan, något som alla bilbarnstolar saknar.
    mammalovis skrev 2014-06-08 22:10:33 följande:
    Men om det är bättre benutrymme i din vanliga bil, så är det kanske bättre att använda den om ni nu bara är en vuxen i familjen, om jag förstod rätt, annars har du kanske bara valt en dum stol i förhållande till barnets längd.
    Har bättre utrymme, inge bättre benutrymme för grabben.
    Stolen valdes för 2,5 - 3 år sedan för det var då den enda stolen som var plustestad upp till 25 kg. Storleken i ryggen är mer än tillräckligt, det är bara benen som det är trångt för.

• Psycho Dave
    Yonndax skrev 2014-06-08 22:26:28 följande:
    Vi fick råder av babyproffsen att lagg i en stor träkloss som kil mellan bilbarnstolen och ryggstödet på sätet så att det blev lite mer utrymme för benen. Man lägger den så att den inte flyttar sig även om bilbarnstolen gör det. Då sitter den fast. Vår son tyckte det var jobbigt att sitta med böjda ben längre tid i bilen trotts pauser. Då är han rätt liten för sin ålder ( 16 kg och 98 lång, blir 4 i oktober) Efter att vi gjorde det så har han mer benutrymmer och har inget problem med att åka 8 timmar i bilen. 
    Ja det kan ju vara ett alternativ, men det borde ju vara bättre att fästa klossen i stolen så det blir som en förlängning. Ska titta på det.
Svar på tråden Ont i rumpan av bakåtvänd stol