• kasperdocka

Spädbarn o umgängesrätt??!

Umgängesrätt är inte till för de vuxna, umgängesrätt är till för barnet. Med andra ord så är det inte pappan som har rätt till umgänge... utan barnet som har rätt till umgänge med pappan.. Och då utifrån barnets behov!

Ett barn på 7veckor äter eller rättare sagt ammar regelbundet... Hur han tänkt lösa den biten vet inte jag, men det vet kanske pappan,

Sen har du enskild vårdnad över barnet och bestämmer exakt allting över barnet. Så länge inte en myndighet har beslutat något annat eller mycket senare i livet för barnet att du ska tillse att barnet går i skola.. Men just nu så är det du som bestämmer över barnets behov.. Ett väldigt stort ansvar också..

Sen finns det alltid pappor som anser att mamman kan pumpa ut modersmjölk i flaska. Men det kan dom anse, för det är alltid du eller en mamma som bestämmer över vad hon vill göra med sin kropp.

Så hur pappan tänkt med maten förstår inte jag,

Ursäkta mitt språk nu (är man o pappa). Men barn i den åldern äter, sover o skiter dygnet runt i 3timmars intervaller. Så barnets behov till oss pappor är ganska begränsat. Snarare så bör väl vi supporta och underlätta för mamman så gott det går...  För inte är det ofta en pappa stiger upp på natten o ammar ett barn och sover oregelbundet.. Åtminstående första halvåret... Så vår egen tid med barnet är mer förpassat till att rulla runt med barnet i vagn för att mamman ska få vila och byta blöja... o jollra med barnet o ta lyx tid..

Medans mamma får dra det tyngsta lasset och vi får ta o göra det tunga lasset så lätt som möjligt.. Vet att det lät som ett mansgriseri o inte i linje med någon jämställdhets noja...

Stor eloge till dig att du bjuder in pappan till dig för att han kan få delta, trotts att ni inte bor tillsammans.. Det bygger band mellan barnet o pappan. Som senare underlättar för regelbundet umgänge..

• kasperdocka

Personligen så låter det som att TS vill att barnet ska ha en relation, med pappan i ordnade och sunda former och utifrån barnets bästa... Att det ska finnas en rimlig balans...

Låt det vara såhär det är TS och med tiden kan umgänget öka i balans med barnets behov till dig.. Behovet kommer att minska på sikt ... Men inte just nu när barnet är 7veckor.. annat hade det varigt om barnet vore 7månader.. Då hade det säkert varigt utmärkt med heldagar...

Sen kan det alltid finnas en del vuxenkänslor i att han vill ta barnet till en annan kvinna.. Det får man försöka lägga band på sig själv och inte göra en blind!

Då ska det tilläggas att jag är en sån där "papparättsnisse", extrem sådan...  Men lugnt o fint och metodiskt...

Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!