• BaraEnMamma

Får ingen tid med min dotter :(

Jag har en dotter på snart 18 år som aldrig har tid för mig. Nu bor hon varannan helg hos mig så jag får knappt se henne. I sommar kommer jag knappt se henne heller för hon vill lägga tid på att skriva en bok och åka på sommarforskarskola. Tror inte ens vi kommer få en vecka tillsammans :(
    Om ett år vill hon dessutom flytta till andra sidan Sverige för att utbilda sig inom fysik.
    Vad skall jag göra? Jag kan inte leva utan min lilla flicka. ÄLSKAR HENNE SÅ!!! :'(

• Svar på tråden Får ingen tid med min dotter :(
  • Venne

Inte mycket att göra. Hon är vuxen och kommer leva sitt liv. Ni får ses som man gör i vuxna relationer. Ring, bjud hem på middag, ut och gå i affärer nån dag osv.

• Vickan I

Barn som lyckas i livet har man bara till låns brukade min mormor säga. Verkar ju stämma ganska bra. Försök att glädjas och se vilket bra jobb du gjort.

• viseversa

Ja du det är så det är när barnen växer upp. Hon är vuxen och har ett eget liv.

• fluu

Jag förstår hur du känner och jag kan relatera till hur din dotter känner, jag är nära i ålder. Det bästa du kan göra är att acceptera läget och inte vara kvävande eller klängig. Hur svårt det än må vara.
    De flesta jag känner som nyss blivit vuxna har ett stort behov att att göra sig helt fria från föräldrarna. Tids nog kommer de tillbaka om de kan göra det lite på sina villkor, inte för att föräldrarna spelat på deras dåliga samvete, varit klängiga eller krävande.
    Men fortsätt du att visa hur mycket du älskar din dotter, bjud hem henne eller undra om du får komma och hälsa på henne. Visa att du bryr dig om vad som händer i hennes liv, men att det verkligen är just hennes liv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BaraEnMamma

Visst, hon är snart vuxen, men hon behöver väl inte skita i mig för det? Kan hon inte bo mer hos mig och med sin pappa varannan vecka? Kan hon inte utbilda sig närmare mig så jag slipper vara ensam? Vill ha mina barn nära mig!

• mammalovis

Hon kanske inte skiter i dig, utan bara har fullt upp med sitt eget liv.

Sedan kan hon ju välja att flytta långt bort från er föräldrar just för att slippa kampen om henne som du verkar föra.

Se det positiva att hon har drivkrafter och vet vad hon vill satsa på och försöker förverkliga det hon vill.

DU behöver nog försöka hitta nya intressen och inte hänga upp dig på din "lilla" dotter.

• fluu
    BaraEnMamma skrev 2014-06-07 19:21:55 följande:
    Visst, hon är snart vuxen, men hon behöver väl inte skita i mig för det? Kan hon inte bo mer hos mig och med sin pappa varannan vecka? Kan hon inte utbilda sig närmare mig så jag slipper vara ensam? Vill ha mina barn nära mig!
    Hon ska inte behöva ta ansvar för dina känslor eller begränsa sitt liv efter dig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie

Din dotter är vuxen, inte ska hon behöva vara med dig så du inte känner dig ensam! Detta är ju vad som händer med mammor som ägnar allt i sitt liv åt barnen och inte har några egna intressen.
  • levande charader

Var glad att du har varit med och uppfostrat en dotter som är självständig, går sin egen väg och känner av vad som är bäst för henne själv. En dotter som satsar på skolan och utbildning. Du måste vara otroligt stolt över henne!

• Vampirella
    Det här fick mig att haja till lite faktiskt. Klart att du älskar din dotter och vill stå henne nära, det är väl självklart alla föräldrars önskan men det är inte din dotters uppgift att se till att du slipper vara ensam. Hon är vuxen nu, om några år kanske hon skaffar egen familj eller flyttar till ett annat land. Det här är en ny fas i ditt liv så skaffa nya kontakter och nya vänner, lägg inte ditt välmående på din dotter. Var istället stolt över att ha en så driven och självständig 18-åring, du borde vara stolt över en sån tjej. Det värsta du kan göra är att försöka klänga fast vid henne eller ge henne skuldkänslor, då lovar jag att du kommer se mindre av henne än någonsin. 
Svar på tråden Får ingen tid med min dotter :(