• Natulcien

Spädbarn i eget rum?

Några katter har jag inte erfarenhet av.
    Men däremot ska man ju inte lägga ett nyfött spädbarn i eget rum, och i synnerhet inte med stängd dörr. Detta p.g.a. risken med PSD.
    Rekommendationen är att sova i samma rum. Så det måste vara utgångspunkten. Och hur ni då gör med katterna får ni väl fundera på. Kanske någon annan har ett bra svar på det..?

• Natulcien
    Dreaming83 skrev 2014-06-05 10:57:22 följande:
    För övrigt så anser jag att om man går runt och tror att ett barn drabbas av PSD så fort man inte har visuell kontakt med det ska man nog ta sig en rejäl funderare på om man är lämplig som förälder.
    Ja, nu handlar det ju inte om att ha konstant visuell kontakt bara för att man väljer att ha bebisen i samma rum. Man sover ju, och då har man kanppast visuell kontakt (såvida man inte sover med öppna ögon!?). Det handlar om att bebis och förälder är i närheten av varandra, hör varandra och är medvetna om varandras närvaro. Att neka ett nyfött spädbarn det...ja, det tycker jag inte är vettigt öht.
    Allt är inte bara svart eller vitt.
  • Natulcien
    Fosse skrev 2014-06-05 11:05:26 följande:
    Hur skulle eget rum kunna orsaka PSD?

Dock hade vi båda barnen i vårt rum i början av praktiska skäl. Man går ju upp ett antal ggr varje natt och då är det skönt att ha bebisen på en armlängds avstånd.
    Socialstyrelsen skrver i alla fall så här i sin skrift för att minska riskerna med PSD:

"det är också förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att spädbarn sover i eget rum jämfört med att de sover i samma rum som föräldrarna"

Sidan 15 i skriften: www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014-3-3

• Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2014-06-05 12:28:05 följande:
    Vi bor i en lägenhet och har bara ett plan och att stänga in katterna i ett enda rum är inget alternativ, de är innekatter då många katter försvunnit, förgiftats och annat i området vi bor i.. Annars hade jag gärna haft dem som utekatter men är rädd om dem då de är som vilka familjemedlemmar som helst. Får prova att vänja henne nu och går det inte så går det inte, då får bebis ha ett eget rum helt enkelt. Tvivlar på att barnet dör pga att han/hon inte sover i samma rum som mig och likväl som katten kan väcka mig så kan hon även väcka bebisen så ett eget rum är främst för bebisens säkerhet och välmående. Har hört en del spädbarn som dessutom sover bättre i eget rum så tror man får prova sig fram helt enkelt.
    Självklart dör inte en bebis, per automatik, bara för att man lägger hen i ett annat rum! Bebisen dör inte heller, per automatik, om du låter hen sova på mage eller röker i dess närhet. Men alla dessa faktorer innebär en förhöjd risk för PSD. Sen avgör ju var och en hur stora risker man vill ta med sin bebis, såklart...

Jag hade, i alla fall, aldrig lagt ett nyfött spädbarn ensamt i ett rum p.g.a. en katt!
  • Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2014-06-05 23:47:23 följande:

Om vi bortser från katten en stund och om man nu ska ta hänsyn till att barnet behöver ha sin mamma i närheten då det sover, pga av min andning eller ljud eller vad det nu stod i länken ovan så innebär det att jag med andra ord måste befinna mig i samma rum som barnet hela tiden då det sover?

Är det inte så att spädbarn sover väldigt mycket under första tiden, så om barnet inte kan sova i eget rum under natten så borde jag då också vara i samma rum även då barnet sover under andra delen av dygnet..Annars borde ju det vara lika illa?
    Jag har inga orakelsvar på det. Det har nog ingen. Var och en får läsa på, och sen fatta sina beslut utifrån det.
    Men personligen så lägger jag inte ett spädbarn ensamt i ett rum någon längre stund, varken på natt- eller dagtid. Sonen sov antingen i min famn, i bärsele eller i vagn på dagtid. Då var jag ju närvarande, så det kom liksom naturligt. Ibland kunde man lägga ner honom när han hade somnat, men då la jag honom självklart på en filt på golvet i samma rum som jag var. Och ja, jag gick på toaletten om jag blev kissnödig och lämnade honom nån minut...
  • Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2014-06-07 08:48:30 följande:

Precis detta jag menar, att man måste vara i närheten av barnet konstant då det sover för annars finns risken för psd.. Inte bara nattetid då för då ska det ju vara så alltid när barnet sover. Låter befängt....
    Ja, för vissa människor kanske det är "befängt" att vara nära sitt nyfödda barn. För mig och min sambo var det naturligt och inte befängt alls. Sonen sov aldrig ensam på dagtid. Antingen sov han i min famn, i sambons famn, i bärsele eller i vagn. Smidigt, enkelt, tryggt...och inte det minsta befängt. Glad
  • Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2014-06-07 18:57:57 följande:
    Självklart vill man vara nära sitt barn men man måste ju kunna gå ifrån, gå på toaletten osv.. Låter inte sunt att inte kunna göra det. Inte konstigt barnen inte vill sova i eget rum då de blir äldre heller då..
    Vem har skrivit något om att inte kunna gå på toaletten? Du måste väl se en skillnad i att lägga ett spädbarn i ett eget rum en hel natt bakom en stängd dörr, och att låta bebisen sova middag på en filt i vardagsrummet och du själv går på toaletten i en minut? Eller?
    Nåja...du har ju inte fått din bebis än. När du väl sitter där med det lilla knytet så förstår du nog vad jag menar...
  • Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2014-06-07 18:57:57 följande:
    Självklart vill man vara nära sitt barn men man måste ju kunna gå ifrån, gå på toaletten osv.. Låter inte sunt att inte kunna göra det. Inte konstigt barnen inte vill sova i eget rum då de blir äldre heller då..
    Vår 3,5-åring sover för övrigt gott i eget rum "trots att" han alltid sov nära som bebis... Skrattande
Svar på tråden Spädbarn i eget rum?