Ingensolstråle skrev 2014-06-05 12:28:05 följande:
Vi bor i en lägenhet och har bara ett plan och att stänga in katterna i ett enda rum är inget alternativ, de är innekatter då många katter försvunnit, förgiftats och annat i området vi bor i.. Annars hade jag gärna haft dem som utekatter men är rädd om dem då de är som vilka familjemedlemmar som helst. Får prova att vänja henne nu och går det inte så går det inte, då får bebis ha ett eget rum helt enkelt. Tvivlar på att barnet dör pga att han/hon inte sover i samma rum som mig och likväl som katten kan väcka mig så kan hon även väcka bebisen så ett eget rum är främst för bebisens säkerhet och välmående. Har hört en del spädbarn som dessutom sover bättre i eget rum så tror man får prova sig fram helt enkelt.
Självklart dör inte en bebis, per automatik, bara för att man lägger hen i ett annat rum! Bebisen dör inte heller, per automatik, om du låter hen sova på mage eller röker i dess närhet. Men alla dessa faktorer innebär en
förhöjd risk för PSD. Sen avgör ju var och en hur stora risker man vill ta med sin bebis, såklart...
Jag hade, i alla fall, aldrig lagt ett nyfött spädbarn ensamt i ett rum p.g.a. en katt!