Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Matvägrande 1 åring. Mår dåligt är det vanligt !?

Så liten och redan har ni gjort det till en kamp. Vårt barn (numera tonåring och äter bra Flört) har också varit svår med maten.
    Som förälder så tyckte jag det var viktigast att han fick i sig något och då fick han ta det på hans sätt. Att använda maten som maktmedel och ta bort den "för att visa att man inte ska trotsa mamma via maten", anser jag är på gränsen till barnmisshandel.
    Gör matstunderna till något trevligt, och man behöver inte sitta vid matbordet, en filt och picknick under matbordet fungera precis lika bra (eller vardagsrummet etc)

Maten är ju det enda ett sådant litet barn egentligen kan kontrollera och det tycker jag att man ska låta barnet göra också

• sextiotalist
    cosinus skrev 2014-06-05 09:41:30 följande:
    Här håller jag definitivt inte med.

Aldrig att jag skulle låta mina ungar bestämma att man får sitta under bordet att äta. Visst, det kan vara kul och mysigt men en 1-åring som matvägrar om de helt plötsligt äter någon tugga då men med 4 barn så har jag ingen som helst lust att släppa maten helt fri. De ska inte sitta vare sig under köksbordet eller i vardagsrummet till vardags. Äter gör vi tillsammans vid bordet och då får man sitta med och hålla sig lugn. Annars får man hitta på något annat så att övriga iaf får matro.

Så nej, att låta barnet kontrollera matsituationen det tror jag inte alls på. Däremot kan man aldrig tvinga ett barn som inte vill äta att äta men det är något helt annat än att låta barnen äta var och hur de vill.

Sen kan man självklart ha picknick på altanen eller liknande som undantagsfall men inte alltid för att försöka skapa en roligare matsituation än igår.
    Haha, om du visste vilka trix vi hade för att få vår grabb att få i sig lite mat . Även mina väldigt principfasta föröldrar var tvungen att backa där. De stod bakom en dörr och lockade mig med en korv när jag matvägrat tillräckligt länge.
    Har man barn som är så svåra när det gäller mat, så att deras hälsa kan påverkas (om det är av envishet eller andra orsaker må så vara), så får man vara mycket påhittig som förälder.

Under ett par år åt vårt barn endast framför tv´n. Jag hade en mycket vettig BVC-sköterska (nästan pensionär) som hade många bra råd och knep, som hon samlat på sig under sin tid och flera av råden var just, strunta i princiiper, fokusera på vad det som är viktigt. För matstrejkande barn är det viktigare att de äter, inte hur de äter, om de endast äter när de hänger i knävecken från en gren, ja då låter man barnet äta hängande i knävecken från en gren, det var hennes råd.
  • sextiotalist
    cosinus skrev 2014-06-05 10:45:37 följande:
    Tja en av mina har utretts för gluten, tillväxthormon och varit under utredning hos dietist p g a hans låga vikt. Och nä, jag håller fortfarande inte med :)
    Men i slutändan har det fungerat. tonåringen äter bra och nästan allt. Sedan har vi en helt annan inställning till hur maten  serveras och var man äter till vardagen, Vi äter ytterst sällan tillsammans och det passar oss (nej, ingen övervikt och inget småätande av godis, kakor eller så, eftersom ingen är sådär jätteförtjust i det, så har inte sådant hemma heller)
Svar på tråden Matvägrande 1 åring. Mår dåligt är det vanligt !?