Snart 2, vägrar blöja OCH potta.
Har en liten tjej som fyller två om ett par månader. Hon har under lång tid sagt till när hon varit kissnödig, så har hon då sprungit bar nertill har hon velat ta på blöja och kissa i den och sen ta av den.
Hon har aldrig varit intresserad av att testa kissa i pottan eller på toa men har haft pottan framme ändå ifall hon skulle vilja testa, har berättat för henne vad man kan göra i pottan och frågat ibland om hon vill prova men det har hon inte velat, men hon sitter där gärna på lek och låtsaskissar och berättar om det. Och i ärlighetens namn är vi ju inte heller särskilt stressade över att hon ska bli blöjfri utan tar det som det kommer.
Men nu är det ju så att hon vägrar blöja också. Är vi hemma är det ju lugnt, det blir kiss på golvet och moppen åker fram,inte mer med det. Men det är ju klart besvärligare när vi måste åka någonstans eftersom hon inte vill sitta på toa heller.. Eller till natten. Då brukar hon få somna utan blöja och att man sen tar på den om hon inte själv går med på att ta på en när vi förbereder för natten.
Ibland vill hon hjälpa till att ta på lillebror blöja och då händer det att hon själv vill ha också.
Hur gör man här för att det ska bli rätt? Vill ju inte egentligen tvinga på en blöja när hon inte vill ha, men ibland är det lite hopplöst att vara utan när hon inte heller vill gå på pottan. Vad säger jag/gör jag för att det inte ska bli fel?
Bör kanske tillägga att detta med att absolut absolut inte ha blöja kom samtidigt som hon absolut inte ska ha kläder på sig heller. Hon hat alltid varit kinkig med kläder och helst velat vara utan men det hat inte varit några större problem att klä henne om man behövt. Men nu går det inte alls, bara en tröja hpn accepterar så det gäller att hålla reda på den ;)
Luddigt skrivet från mobil mitt i natten så ber om ursäkt om jag formulerat mig konstigt!