• Aroganza

Snart 2, vägrar blöja OCH potta.

Har en liten tjej som fyller två om ett par månader. Hon har under lång tid sagt till när hon varit kissnödig, så har hon då sprungit bar nertill har hon velat ta på blöja och kissa i den och sen ta av den.
    Hon har aldrig varit intresserad av att testa kissa i pottan eller på toa men har haft pottan framme ändå ifall hon skulle vilja testa, har berättat för henne vad man kan göra i pottan och frågat ibland om hon vill prova men det har hon inte velat, men hon sitter där gärna på lek och låtsaskissar och berättar om det. Och i ärlighetens namn är vi ju inte heller särskilt stressade över att hon ska bli blöjfri utan tar det som det kommer.

Men nu är det ju så att hon vägrar blöja också. Är vi hemma är det ju lugnt, det blir kiss på golvet och moppen åker fram,inte mer med det. Men det är ju klart besvärligare när vi måste åka någonstans eftersom hon inte vill sitta på toa heller.. Eller till natten. Då brukar hon få somna utan blöja och att man sen tar på den om hon inte själv går med på att ta på en när vi förbereder för natten.
    Ibland vill hon hjälpa till att ta på lillebror blöja och då händer det att hon själv vill ha också.

Hur gör man här för att det ska bli rätt? Vill ju inte egentligen tvinga på en blöja när hon inte vill ha, men ibland är det lite hopplöst att vara utan när hon inte heller vill gå på pottan. Vad säger jag/gör jag för att det inte ska bli fel?
    Bör kanske tillägga att detta med att absolut absolut inte ha blöja kom samtidigt som hon absolut inte ska ha kläder på sig heller. Hon hat alltid varit kinkig med kläder och helst velat vara utan men det hat inte varit några större problem att klä henne om man behövt. Men nu går det inte alls, bara en tröja hpn accepterar så det gäller att hålla reda på den ;)

Luddigt skrivet från mobil mitt i natten så ber om ursäkt om jag formulerat mig konstigt!

• Svar på tråden Snart 2, vägrar blöja OCH potta.
  • Akua

Går det på något vis att göra att ni går tillsammans i köper blöja och kanske hon klänning eller så som hon kan vilja ha (så det inte bara är en tröja som fungerar. Att ni verkligen bygger upp denna handling till något speciellt. Att du berättar att det finns olika storlekar (en för lillebror och en för henne) och att du ska ta fram de olika paketen på affären som passar henne och sen ska hon få välja alldeles själv vilket paket som ska bli hennes. Dessa speciella blöjor ska få vara med när ni åker bort och r manår borta så kissar man i dessa speciella blöjor då. Lillebror måste ju ha blöja hela tiden, men hennes blöjors så speciella och magiska att man bara behöver ha på sig dom (eller sitta på dom hur hon nu gör) när hon ska kissa eller bajsa. Hon kan få välja ut klistermärken och när hon tar på sig en blöja får hon också sätta ett klistermärke på blöjan. Hehe typ, går det att göra något åt det hållet.

• Akua

Ursäkta alla felskrivningar! Skriver från paddan och autokorrekt är i full gång. Hoppas du hajar ändå!

• Lena

Vi är hårda och de får välja blöja eller toalett/potta.

• isolande

Jag hade nog inte tvingat på blöja, utan kontinuerligt tagit henne till pottan när det hänt olyckor och mutat till förbannelse för att få henne att provsitta den Flört. Läsa bok, klistra klistermärken, ett russin fr varje gång hon sätter sig på den, osv osv.

Tror att om hon bara fattar galoppen så kan du kanske ha ett blöjfritt barn väldigt snart!

• Mitarashi

Jag hade inte heller tvingat henne att ha blöja om hon inte ville. När vår dotter var två så hände det endel olyckor när hon inte ville ha blöja men då sa vi bara typ hoppsan, kissar gör man ju på pottan och efter ett tag så funkade det.

Vi använde poops träningsbyxa en del också (kallade det trosor) och det accepterades ibland.

Vi tvingade aldrig, konstaterade bara att sånt gör man på pottan och sen blev det riktig fest när hon väl gick på pottan :)

• mammalovis

Tvinga ska man helst inte behöva göra, men barnet kan väl inte gå i bara tröja när ni går utanför tomten???

Vissa saker får man ju bara lära barn att så här är det och som 2-åring har du inte förmåga att bestämma om allt, även om barnet tror det. Ge alternativet: du får välja mellan de blå och röda byxorna typ. Byxor/strumpbyxor o s v ska barnet ha.

Läs böcker om barn som klär på sig. Det finns ju någon tokig bok om en figur som sätter kalsongerna på huvudet o s v så barnet kan rätta. Jag minns inte om det kan vara Ludde eller Nasse kanske. Likaså finns det massor av böcker om potträning på bibblan.

Hur ska hon göra om hon snart börjar förskolan eller kan ni vara hemma tills hon fixar det galant i värsta fall om 1,5 år? Så tänk över konsekvenserna och vad som är rimligt att få bestämma om. I vissa fall får man ta kampen även om barnet blir rabiat. I vissa fall är det de här barnen som senare kommer med tygskor en dag när det ösregnar för föräldern ville inte ta striden om stövlar utan bär de i handen, så förskolan får vara the bad guy.

• Aroganza
    Akua skrev 2014-06-04 02:08:56 följande:
    Går det på något vis att göra att ni går tillsammans i köper blöja och kanske hon klänning eller så som hon kan vilja ha (så det inte bara är en tröja som fungerar. Att ni verkligen bygger upp denna handling till något speciellt. Att du berättar att det finns olika storlekar (en för lillebror och en för henne) och att du ska ta fram de olika paketen på affären som passar henne och sen ska hon få välja alldeles själv vilket paket som ska bli hennes. Dessa speciella blöjor ska få vara med när ni åker bort och r manår borta så kissar man i dessa speciella blöjor då. Lillebror måste ju ha blöja hela tiden, men hennes blöjors så speciella och magiska att man bara behöver ha på sig dom (eller sitta på dom hur hon nu gör) när hon ska kissa eller bajsa. Hon kan få välja ut klistermärken och när hon tar på sig en blöja får hon också sätta ett klistermärke på blöjan. Hehe typ, går det att göra något åt det hållet.

Tack för det tipset, det ska jag ta med mig! :)
  • Aroganza
    mammalovis skrev 2014-06-04 13:43:57 följande:
    Tvinga ska man helst inte behöva göra, men barnet kan väl inte gå i bara tröja när ni går utanför tomten???

Vissa saker får man ju bara lära barn att så här är det och som 2-åring har du inte förmåga att bestämma om allt, även om barnet tror det. Ge alternativet: du får välja mellan de blå och röda byxorna typ. Byxor/strumpbyxor o s v ska barnet ha.

Läs böcker om barn som klär på sig. Det finns ju någon tokig bok om en figur som sätter kalsongerna på huvudet o s v så barnet kan rätta. Jag minns inte om det kan vara Ludde eller Nasse kanske. Likaså finns det massor av böcker om potträning på bibblan.

Hur ska hon göra om hon snart börjar förskolan eller kan ni vara hemma tills hon fixar det galant i värsta fall om 1,5 år? Så tänk över konsekvenserna och vad som är rimligt att få bestämma om. I vissa fall får man ta kampen även om barnet blir rabiat. I vissa fall är det de här barnen som senare kommer med tygskor en dag när det ösregnar för föräldern ville inte ta striden om stövlar utan bär de i handen, så förskolan får vara the bad guy.

Va lite otydlig när jag skrev och formulerade mig lite tokigt. Givetvis har hon kläder när vi åker hemifrån, tidigare har hon gärna klätt på sig när man säger att man ska åka bil. Sista dagarna har det varit helt stopp och då har jag tvingat på henne kläder, för man varken kan eller får ju springa naken överallt. Då är det en särskild tröja som hon tar på sig utan krångel och är den smutsig/ligger i tvätten får hon ta en annan. Så jag tar fajten i klädfallet :)

Den har varit allt annat än rolig. .. har man aldrig träffat en arg 2 åring har man aldrig träffat nån som är riktigt arg tror jag. Sen när man väl fått på kläderna gäller det att skynda sig annars åker allt av på en gång. Skitjobbigt har det varit rent ut sagt..

men blöjorna har jag inte tvingat utan hat hon tagit på sig självmant har hon haft och om inte har hon varit utan. Och det är väl rätt?
  • Aroganza
    isolande skrev 2014-06-04 11:00:46 följande:
    Jag hade nog inte tvingat på blöja, utan kontinuerligt tagit henne till pottan när det hänt olyckor och mutat till förbannelse för att få henne att provsitta den . Läsa bok, klistra klistermärken, ett russin fr varje gång hon sätter sig på den, osv osv.

Tror att om hon bara fattar galoppen så kan du kanske ha ett blöjfritt barn väldigt snart!

Mitarashi skrev 2014-06-04 11:08:41 följande:
    Jag hade inte heller tvingat henne att ha blöja om hon inte ville. När vår dotter var två så hände det endel olyckor när hon inte ville ha blöja men då sa vi bara typ hoppsan, kissar gör man ju på pottan och efter ett tag så funkade det.

Vi använde poops träningsbyxa en del också (kallade det trosor) och det accepterades ibland.

Vi tvingade aldrig, konstaterade bara att sånt gör man på pottan och sen blev det riktig fest när hon väl gick på pottan :)

Lite som ni skriver har jag försökt att göra. Vara positiv, inte h gjort någon sak av det :) och idag hände nåt! Hon har som sagt vägrat potta och toalett utan går bar eller om jag lyckats få på henne byxor och kissar på golvet eller i duschen där jag visat henne att hon också får kissa så kan man skölja bort det. Men i eftermiddag tog hon först med sig pottan in där hon brukar stänga in sig och bajsa, tittade genom nyckelhålet och då försökte hon länge att bajsa på pottan men till sist tröttnade hon och satte sig bredvid istället. Men jag blev stolt :)

Ville inte gå in och störa, är det rätt eller borde jag ha gått in och hjälpt henne?

En stund senare drog hon igen dörren till badrummet och försökte sätta sig på toaletten. Torkade sig och spolade. Inget kom så hon kissade sen på golvet. När hon öppnade visade jag henne att man kunde stå på en pall för nå upp och hur man gör sen och det tyckte hon va roligt! Det är första gången hon visat intresse för både potta och toa :)
  • Mitarashi
    Aroganza skrev 2014-06-04 21:06:27 följande:
    Lite som ni skriver har jag försökt att göra. Vara positiv, inte h gjort någon sak av det :) och idag hände nåt! Hon har som sagt vägrat potta och toalett utan går bar eller om jag lyckats få på henne byxor och kissar på golvet eller i duschen där jag visat henne att hon också får kissa så kan man skölja bort det. Men i eftermiddag tog hon först med sig pottan in där hon brukar stänga in sig och bajsa, tittade genom nyckelhålet och då försökte hon länge att bajsa på pottan men till sist tröttnade hon och satte sig bredvid istället. Men jag blev stolt :)

Ville inte gå in och störa, är det rätt eller borde jag ha gått in och hjälpt henne?

En stund senare drog hon igen dörren till badrummet och försökte sätta sig på toaletten. Torkade sig och spolade. Inget kom så hon kissade sen på golvet. När hon öppnade visade jag henne att man kunde stå på en pall för nå upp och hur man gör sen och det tyckte hon va roligt! Det är första gången hon visat intresse för både potta och toa :)

Åh, vad roligt! Det känns verkligen som ett bra resultat :)
  • mammalovis

Jodå, jag vet vad en arg 2-åring vill säga. Jag har haft en själv som nu är 3,5 år och fortfarande har lika mycket egen vilja när hon sätter den sidan till. Dessutom har jag jobbat drygt 3 år på förskola, så jag har mött ganska många trotsiga 2-3 åringar.

Vad gäller toabesöken är det kanske en idé att hjälpa henne att sitta kvar en stund till genom att sjunga tillsammans eller läsa någon bok.

Svar på tråden Snart 2, vägrar blöja OCH potta.