• mammalovis

Snart 2, vägrar blöja OCH potta.

Tvinga ska man helst inte behöva göra, men barnet kan väl inte gå i bara tröja när ni går utanför tomten???

Vissa saker får man ju bara lära barn att så här är det och som 2-åring har du inte förmåga att bestämma om allt, även om barnet tror det. Ge alternativet: du får välja mellan de blå och röda byxorna typ. Byxor/strumpbyxor o s v ska barnet ha.

Läs böcker om barn som klär på sig. Det finns ju någon tokig bok om en figur som sätter kalsongerna på huvudet o s v så barnet kan rätta. Jag minns inte om det kan vara Ludde eller Nasse kanske. Likaså finns det massor av böcker om potträning på bibblan.

Hur ska hon göra om hon snart börjar förskolan eller kan ni vara hemma tills hon fixar det galant i värsta fall om 1,5 år? Så tänk över konsekvenserna och vad som är rimligt att få bestämma om. I vissa fall får man ta kampen även om barnet blir rabiat. I vissa fall är det de här barnen som senare kommer med tygskor en dag när det ösregnar för föräldern ville inte ta striden om stövlar utan bär de i handen, så förskolan får vara the bad guy.

• mammalovis

Jodå, jag vet vad en arg 2-åring vill säga. Jag har haft en själv som nu är 3,5 år och fortfarande har lika mycket egen vilja när hon sätter den sidan till. Dessutom har jag jobbat drygt 3 år på förskola, så jag har mött ganska många trotsiga 2-3 åringar.

Vad gäller toabesöken är det kanske en idé att hjälpa henne att sitta kvar en stund till genom att sjunga tillsammans eller läsa någon bok.

Svar på tråden Snart 2, vägrar blöja OCH potta.