• Detnärmarsig

Hjälp! Han somnar inte!!!!

Hej, jag skulle uppskatta lite tips och råd såååå mycket?

Min son är snart 7 mån gammal. Han har alltid somnat ganska snabbt på kvällen efter att vi gett honom ersättning (däremot sover han inte jätte bra på natten). För ca 2 veckor sedan ändrades detta helt. Som vanligt somnar han hyfsat fort men vaknar upp ca 10 min senare i ett ryck, rullar runt, sätter sig upp på knä och vägrar somna om. Efter ca 1-2 timmar av att försöka få honom att somna igen så har vi bara en utväg och det är att ut och gå i vagnen. Efter ca 20-30 min somnar han oftast i vagnen och då ska vi så tyst och smidigt som möjligt flytta över honom till hans säng. Vilket i och för sig oftast fungerar. Men vi vill ju inte vänja honom vid att vi måste ut och gå varenda kväll för att han ska kunna sova??? Detta är grymt frustrerande plus att han ju inte sover som en ängel genom natten heller! Snälla, har ngn lite tips på vad vi kan göra och kanske även har funderingar på varför han plötsligt gör på detta vis.

Tackar ödmjukast på förhand!!!

• Svar på tråden Hjälp! Han somnar inte!!!!
  • En blå giraff

Mitt bästa tips är att göra det som fungerar just nu. Lösningen med vagnen är väl utmärkt tycker jag. Kom ihåg att små bebisar ändrar sina idéer och vanor väldigt ofta. Så bara för att du måste gå en sväng med honom i vagnen på kvällen för tillfället, har det inget samband med att det måste bli så för alltid. Just den åldern mellan 7-10 månader har för mina barn varit väldigt orolig med sömnen. Så kör på den lösningen som ger mest sömn för er alla och fundera inte så mycket på hur det ska vara om några månader. Ta det problemet då om du upplever det så.

• mammalovis

Har han börjat krypa än? Det är ju något som många bebisar övar på nätterna och därmed sover oroligt. Många gånger får man gilla läget och bara försöka hitta det som fungerar.

• Detnärmarsig

Har svarat på detta ett par ggr men det verkar inte publiceras. Jag försöker igen.

Jo, man kan säga att han började krypa så smått igår. Han vaknar som sagt och sätter sig direkt på knä, det är ganska underligt. Plus att han ibland gör det i ett mer eller mindre halvsovande tillstånd! Kanske du har rätt i att han är i en ny fas som gör det svårt för honom att slappna av....men hur länge kan sånt här hålla på?!

mammalovis skrev 2014-06-01 22:41:38 följande:
    Har han börjat krypa än? Det är ju något som många bebisar övar på nätterna och därmed sover oroligt. Många gånger får man gilla läget och bara försöka hitta det som fungerar.

• Detnärmarsig

Jo, om det är så att det inte blir en vanesak så kan vi ju ut och gå med honom. Men som sagt bara lite rädd att jag gör det svårare för oss längre fram istället och att jag måste ta tag i problemet då istället. Men å andra sidan, vad vi gör just nu verkar ju inte fungera ändå!

En blå giraff skrev 2014-06-01 22:24:37 följande:
    Mitt bästa tips är att göra det som fungerar just nu. Lösningen med vagnen är väl utmärkt tycker jag. Kom ihåg att små bebisar ändrar sina idéer och vanor väldigt ofta. Så bara för att du måste gå en sväng med honom i vagnen på kvällen för tillfället, har det inget samband med att det måste bli så för alltid. Just den åldern mellan 7-10 månader har för mina barn varit väldigt orolig med sömnen. Så kör på den lösningen som ger mest sömn för er alla och fundera inte så mycket på hur det ska vara om några månader. Ta det problemet då om du upplever det så.

• Rosa Fluff

Ge honom det han behöver. Han är på väg in i seperationsfasen. En av de jobbigaste faserna under första året. Googla så hittar du en hel del info om det. : )

• Natulcien

Om det fungerar med vagnen, så kör med vagnen! Första året är inget hugget i sten. Vanor ändras, och det gäller bara att hänga med i svängarna och göra på det sätt som funkar bäst för stunden.

• WSalma

Vi promenerar med vår ettåring i princip varje kväll. Det kan bli lite stökigt om man är ensam med båda barnen, men det händer inte så jätteofta. Jag är helt inne på minsta motståndets lag när det gäller sömn! Storebror bar vi i sele varje kväll mellan 6 och 12 månaders ålder. Sedan helt plötsligt var han av sig själv mogen att somna i sängen. Tror inte alls du behöver vara orolig för att det aldrig ska gå över (däremot kan det ju bli så att ni vill sluta innan ert barn är redo).

• mariaheterjag

Håller helt med de andra! Kör på det som funkar tills det inte funkar längre Tar så mycket energi att försöka trixa och fixa och ändra deras vanor (och ofta får man inget bra resultat i alla fall).

• Detnärmarsig

Ok, tack för alla svar. Jag får väl kämpa på och använda vagnen när det behövs (vilket är mer eller mindre varje dag ????).

• Detnärmarsig
    Detnärmarsig skrev 2014-06-03 20:00:24 följande:
    Ok, tack för alla svar. Jag får väl kämpa på och använda vagnen när det behövs (vilket är mer eller mindre varje dag ).

Svar på tråden Hjälp! Han somnar inte!!!!