• Censur

Min 3åring vägrar sova, hjälp!

Vi har en dotter som är 3,5 år gammal. Det har aldrig varit något problem att natta henne förutom då och då, som med dem flesta barn.

Nu i takt med att sommaren har kommit har nattandet och kvällarna blivit en katastrof och jag vet inte riktigt vad vi ska göra.

Hon vaknar mellan 6-8 på morgonen, vi har gått på ledighet för resten av sommaren så hon brukar se lite på barnprogram till klockan 8-9 (beroende på när hon vaknar) och då äter vi frukost och kommer igång med dagen. 
    Hon vilar inte middag mitt på dagen längre, har absolut inget intresse för detta längre heller.

Vi borstar tänderna och går och lägger henne vid 7. Sen är det saga/sång och lite mys och pratar lite. En lugn och skön stund. Efter detta har hon tidigare somnat.

Nu somnar hon inte alls. Hon springer ut till oss hela tiden med alla möjliga ursäkter. Det ska drickas, kramas (helst femtioelva gånger på raken också), ska bara hitta "något", ska bara titta vad vi gör, ska bara säga godnatt igen, ska bara visa något eller så vill hon bara berätta något. Stannar hon kvar i sin säng eller på sitt rum så slutar det oftast med att hon bäddar ner sina dockor i sängen istället eller läser böcker för dockorna. 

Klockan hinner allt som oftast bli runt 10 innan hon lägger sig på kudden och somnar. Vi har mörklagt rummet lite på kvällen utan effekt.

Någon annan i samma situation som har tips och idéer på vad vi kan göra? 

• Svar på tråden Min 3åring vägrar sova, hjälp!
  • Alexi

Men har ni provat att påbörja läggningen en timma senare, så att hon hinner känna sig tröttare?

Våra läggningar är också klart påverkade av ljuset och vädret, våra är 3,5 och 5,5 år.

• Annelie 76

Ni lägger inte för tidigt då? Min son är inte tre än och honom går det inte att lägga förrän vid åtta, halv 8 nån enstaka gång. Fast han sover förstås middag fortfarande... Men jag skulle satsa på att lägga lite senare. Det är svårt att bli trött när det är så ljust och utan dagis blir hon väl inte lika trött heller.

• Censur
    Alexi skrev 2014-06-01 21:42:32 följande:
    Men har ni provat att påbörja läggningen en timma senare, så att hon hinner känna sig tröttare?

Våra läggningar är också klart påverkade av ljuset och vädret, våra är 3,5 och 5,5 år.
    Ja, det har vi provat. Hon somnar fortfarande ganska precis vid 10 tiden. Det känns väldigt sent för henne att somna klockan 10 varje kväll och ändå gå upp så tidigt. :/
  • Natulcien

Om hon vaknar med så stort spann som mellan kl.6 och 8 så kanske ni kan vara lite mer flexibla med nattningstiden också? T.ex. Lägga henne 19 om hon vaknar kl.6, kl.20 om hon vaknar 7, men närmare kl.21 om hon vaknar kl.8?

Vår 3,5-åring är också lite påverkad av sommarljuset, mest kvällstid, och vi har skjutit på läggningen en halvtimme de senaste veckorna.

• Natulcien
    Censur skrev 2014-06-01 21:48:44 följande:
    Ja, det har vi provat. Hon somnar fortfarande ganska precis vid 10 tiden. Det känns väldigt sent för henne att somna klockan 10 varje kväll och ändå gå upp så tidigt. :/
    Men sömnbehovet minskar ju med tiden också. Verkar hon trött på dagarna?
  • Censur
    Natulcien skrev 2014-06-01 21:51:21 följande:
    Om hon vaknar med så stort spann som mellan kl.6 och 8 så kanske ni kan vara lite mer flexibla med nattningstiden också? T.ex. Lägga henne 19 om hon vaknar kl.6, kl.20 om hon vaknar 7, men närmare kl.21 om hon vaknar kl.8?

Vår 3,5-åring är också lite påverkad av sommarljuset, mest kvällstid, och vi har skjutit på läggningen en halvtimme de senaste veckorna.
    Jo, det är sant. Det är nog bara jag som fått för mig att det ska vara en viss tid. Ska prova lägga henne lite senare istället och se om det hjälper. Jag är själv så trött att jag skulle kunna somna ståendes vid 10 tiden. :D
  • Censur
    Natulcien skrev 2014-06-01 21:52:49 följande:
    Men sömnbehovet minskar ju med tiden också. Verkar hon trött på dagarna?
    Det beror på vad vi gör. Är vi bara hemma och leker/städar så är det ingen fara. Leker hon med andra barn, vi åker på utflykt eller liknande så somnar hon på soffan vid 4, 5 på eftermiddagen. 
  • Censur

Jag tror nog att det löser sig om jag slappnar av lite grann. Jag och sambon är inga rutinmänniskor så jag har väl känt att just läggningen är den viktigaste rutinen vi har för henne. Men den ska väl också gå att rucka på antar jag, som med allt annat

• LottaF

Vår son är sådan att det tar väldigt lång tid att somna och har alltid gjort. Spelar ingen roll hur trött han är tar aldrig mindre än en halvtimme oftast ett oar innan han somnar. Ljudböcker, lugn musik, somna i soffan hos oss, kramdjur och mycket täcken och gardiner runt sängen är några saker vi testat. Just nu vill han han ha tyst och gardinerna fördragna runt sängen men inte för fönstret. Vissa barn behöver längre tid på sig och mindre sömnbehov också. Vi har lärt sonen att vila i sängen är viktigt för kroppen så han blir avslappnad. Hoppas ni hittar något som passar er

• Natulcien
    Censur skrev 2014-06-01 21:59:41 följande:
    Jag tror nog att det löser sig om jag slappnar av lite grann. Jag och sambon är inga rutinmänniskor så jag har väl känt att just läggningen är den viktigaste rutinen vi har för henne. Men den ska väl också gå att rucka på antar jag, som med allt annat
    Själva rutinen i hur man går tillväga kan man ju ha kvar, även om man ruckar lite på tiden. Glad
  • En blå giraff

En del barn har ju inte så stort sömnbehov heller. Men vaknar hon 6 på morgonen så låter det väl rimligt att hon ändå lägger sig vid kl 20 tycker jag.

Vi gör lite annorlunda med läggningen av vår 3-åring. Han sover i vår säng alltid, och nattas där också. Vi har TV i sovrummet och han får se film varje kväll tills han somnar. Det brukar bli någon timme han  tittar om vi lägger honom mellan kl 19-20. Säkert många som kan ha åsikter om detta men för oss fungerar det alldeles utmärkt. Vi får honom i säng i ganska god tid så vi hinner pusta ut på kvällen, och både han och vi är nöjda. 

• mammalovis

Nu sover visserligen min 3,5-åring vissa dagar middag också, men hon har aldrig lagts förrän tidigast 20 och skuttar då liksom din dotter upp vid 6-8. Att klara sig helt utan vila innebär att hon går ner i varv i soffan och somnar vid 4-5 istället, så vi har minskat ner på antalet dagar tills vidare.

Sedan vet jag inte varför, men vi har också en större variation på när hon somnar och det finns inget mönster med dagsömnen vad jag kan se. Vissa kvällar SKA hon ha uppmärksamhet av 78 olika skäl. Vi försöker begränsa springet. Nu sista tiden då hon haft hosta har hon haft vatten på rummet, så då har det varit löst - om inte vattnet tagit slut ... Jag tror oron ökat nu när hon varit hemma en hel vecka p g a sjukdom.

Sedan tror jag de kollar föräldrars närvaro. Min dotter har börjat prata mycket mer frekvent om sin pappa som hon träffar ca 4 timmar per månad. Ibland kanske det hänt mycket på dagen som de ännu inte hunnit bearbeta. Vi får se om jag får ångra att vi sett Ronja Rövardotter på film inför besöket i Astrid Lindgrens värld om 2 veckor.

För er del framgår det ju inte hur stor skillnad det blir på vardagsrutinerna med förskola och nu det mer rutinlösa på sommaren? En del barn har ju behovet av att få vakna samma tid varje morgon och kan då också somna ungefär samma tid. En del vill veta vad som händer imorgon och det blir ju mer obestämt under en ledighet. Sedan beror det väl på hur mycket man aktiverar dem utomhus: att få springa, hoppa och få frisk luft tar ju energi.

• Censur

Tack för alla era råd och tips!

Hon somnade visserligen vid halv 10 idag också men vi la henne lite senare och det har inte varit så mycket spring faktiskt. Kommer nog att lägga henne senare nu på sommaren ändå. Vi är ju trots allt lediga!

• PetraMunchen

Vår 3,5 åriga tjej somnar oftast framåt halv nio och vaknar halv åtta ungefär. Ibland somnar hon dock halv tio med... Så kanske försöker du få henne att sova mer än hon behöver? Är hon inte trött på dagarna så låt henne vara uppe och börjar hon vakna försent får ni väl väcka henne. Tilläggas att vår tjej sover inte på dagen.

Sen är det ju lite psykologi och rutin i det hela. Man säger ju inte till en 3,5 åring att de ska lägga sig... utan "vi ska läsa saga". Sen när den är klar så släcker vi och lägger oss bredvid tills hon somnar.

Svar på tråden Min 3åring vägrar sova, hjälp!