• Threezool

Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer

Hittade en artikel från 2010 där det har kommit fram att i nära relationer i Storbritannien så utgör 40% av alla drabbade av män. Något som länga har förnekats på olika sätt och vis för att kunna vinkla samhällsdebatten.

Källa: www.theguardian.com/society/2010/sep/05/men-victims-domestic-violence

För att detta inte ska spåra ut så gäller statistiken VÅLD i NÄRA RELATIONER och att män som är offer inte blir trodda när de söker hjälp eller kontaktar polisen för att anmäla. Hur ska vi göra så att även män ska kunna våga anmäla och känna att de blir trodda när de försöker att ta sig ur relationen och anmäla?

• Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer
  • Spritt

Jag tror den statistiken bara är hittepå för att männen är rädda att förlora sin makt. 

• Threezool
    Spritt skrev 2014-06-19 18:32:01 följande:

Jag tror den statistiken bara är hittepå för att männen är rädda att förlora sin makt. 

Dags att ta av sig foliehatten och se att det inte är könen som avgör om man är en förövare eller blir ett offer. Kliv ur bubblan och se den riktiga verkligheten.
  • Tekvist

Om våld i nära relationer.

www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2014-05-09-brott-i-nara-relation---lika-mellan-konen-men-grovre-mot-kvinnor.html

Jag var tillsammans med en man som i flera år både misshandlade mig fysiskt och psykiskt. En dag fick jag nog och slog tillbaka. Han fick en röd kind. Jag fick under alla år oräknerliga blåmärken, sparkar, knuffar, skrapsår, rivmärken, spruckna läppar och förstörda saker.

I procent kanska våldet är ungefär ganska lika, men det är våld på olika sätt. Männen står fortfarande för det grövre våldet.

• pomtiddelipom

"Även om utsattheten verkar vara jämnt fördelad, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld i form av grov misshandel och sexualbrott, och de har betydligt större behov av hjälp och stödinsatser. Av de kvinnor som utsattes för grov misshandel under 2012, uppgav 29 procent att de varit i behov av sjukvård. Motsvarande siffra för männen var drygt 2 procent."

våld i nära relationer är givetvis alltid fel oavsett vem som är förövare respektive offer. det måste finnas bra hjälp att få för utsatta oavsett kön. men faktum kvarstår att kvinnor oftare är utsatta för grovt och systematiskt våld från män. ett antal svenska kvinnor mördas varje år av män de har eller haft en relation med. det tycker jag inte man ska förringa.

• LindaSolis

Det finns också fall där män har blivit attackerade av kvinnan med kniv och blivit knivskurna och där polisen svarat mannen att "du är väl en man eller".

Dessa män kommer aldrig så långt så det blir statistik av de fallen. De gömmer sig istället och får plåstra om sig själva och tappar all tilltro framöver till att överhuvudtaget få någon hjälp av samhället. 

• Threezool
    pomtiddelipom skrev 2014-06-23 10:50:26 följande:

"Även om utsattheten verkar vara jämnt fördelad, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld i form av grov misshandel och sexualbrott, och de har betydligt större behov av hjälp och stödinsatser. Av de kvinnor som utsattes för grov misshandel under 2012, uppgav 29 procent att de varit i behov av sjukvård. Motsvarande siffra för männen var drygt 2 procent."

våld i nära relationer är givetvis alltid fel oavsett vem som är förövare respektive offer. det måste finnas bra hjälp att få för utsatta oavsett kön. men faktum kvarstår att kvinnor oftare är utsatta för grovt och systematiskt våld från män. ett antal svenska kvinnor mördas varje år av män de har eller haft en relation med. det tycker jag inte man ska förringa.

Men samtidigt förringar du de utsatta männen genom att säga att det inte är så farligt, ja kvinnor blir utsatta för grövre roll men problemet här är att de män som blir utsatta även de för grövre våld inte vågar att anmäla för att de inte blir trodda. Just på grund av den attityden att de minsan kan klara sig själva och förringa problemet.
  • pomtiddelipom
    Threezool skrev 2014-06-23 18:43:11 följande:
    Men samtidigt förringar du de utsatta männen genom att säga att det inte är så farligt, ja kvinnor blir utsatta för grövre roll men problemet här är att de män som blir utsatta även de för grövre våld inte vågar att anmäla för att de inte blir trodda. Just på grund av den attityden att de minsan kan klara sig själva och förringa problemet.
    det gör jag verkligen inte. män som grupp blir utsatta för mindre grovt våld i snitt. det är ett faktum och inte en värdering. jag tycker inte att någon som utsatts för våld ska "klara sig själv", oavsett kön ska man givetvis få hjälp att komma ur den situationen. det här med att våga anmäla är givetvis också jätteviktigt, här finns mycket att jobba med för myndigheterna. mörkertalen är stora band både män och kvinnor.
  • pomtiddelipom
    LindaSolis skrev 2014-06-23 14:29:15 följande:

Det finns också fall där män har blivit attackerade av kvinnan med kniv och blivit knivskurna och där polisen svarat mannen att "du är väl en man eller".

Dessa män kommer aldrig så långt så det blir statistik av de fallen. De gömmer sig istället och får plåstra om sig själva och tappar all tilltro framöver till att överhuvudtaget få någon hjälp av samhället. 

det är givetvis fruktansvärt och tjänstefel av dom poliserna. om det kan vara till någon tröst så är mörkertalet stort även bland kvinnor som inte vågar anmäla.
  • LindaSolis
    pomtiddelipom skrev 2014-06-23 21:19:58 följande:
    det gör jag verkligen inte. män som grupp blir utsatta för mindre grovt våld i snitt. 
    Hur är det med män som pucklar på män?
  • pomtiddelipom

män utsätts för betydligt mycket mer oprovocerat våld av personer dom inte känner, nästan alltid andra män. men det är lite en annan diskussion än våld i nära relationer.

tråden gäller att män också utsätts för våld i nära relationer och hur det kan motverkas. vissa menar att män känner större skam över att utsättas för våld i hemmet (av en kvinna) än vice versa. vad det beror på går ju att spekulera i, min gissning är att machomansidelaet inte direkt hjälper. sen är våld i den personliga sfären alltid mycket mer skuldbelagt, oavsett kön på offret. många utsätts systematisk och lever i skräck för sin partner. om alternativen för offret då är att lämna för en tillvaro som kommer vara allt annat än trygg eller att stanna och bli misshandlad är det kanske inte så lätt att välja "rätt. jourer och boenden för utsatta är för få och polisen kan inte skydda dom tillräckligt. vilket bevisas av alla mord som sker på kvinnor som lämnat våldsamma män och stått under nån form av besydd.

Svar på tråden Statistik visar att 40% av offren är män för våld i nära relationer