• mimie

Byta från babyskyddet?

Måste bara fråga då jag är rädd för att göra fel gällande detta med bilstolar. Min son är snart fem månader men mycket stor för sin ålder, väger 9 kilo sedan fyra månader så gissar på närmare 10 kilo nu. Han är väldigt stark och stadig, han sitter inte helt utan stöd då han lätt trillar framåt men med lite hjälp så sitter han bra. Undrar om det är för tidigt att byta nu?

• Svar på tråden Byta från babyskyddet?
  • älskarlivet81

Vi bytte när vår yngsta var 5 månader. Hon satt stadigt och avskydde babyskyddet. Vår bilstol var ändå från 0 kilo så hon kunde sitta i den fast hon bara vägde 6,5 kg vid den tidpunkten.

• mimie

Har provat att sätta honom i den, han sitter bättre i den än i babyskyddet tycker jag. Okej, den jag köpt är från 9 kilo men de väger han ju redan. Då kan man alltså byta redan?

• älskarlivet81
    mimie skrev 2014-05-31 21:10:34 följande:
    Har provat att sätta honom i den, han sitter bättre i den än i babyskyddet tycker jag. Okej, den jag köpt är från 9 kilo men de väger han ju redan. Då kan man alltså byta redan?
    Ja, du kan byta. Många använder babyskydden alldeles för länge faktiskt!
  • AbellaA

Vår yngsta var 5 månader när vi bytte. Han var ganska stor så det kändes nästan nödvändigt att byta redan då.

• mimie

Tack för de snabba svaren, nu är det bytt inför morgondagens bil äventyr :)

• mammalovis

Kravet är väl att barnet ska kunna sitta stadigt. Det läskiga med att byta tidigt tycker jag är att de hänger så med huvudet när de har somnat, kanske är det ändrat på de senaste 2,5 åren i nyaremodeller.

Vi ska köpa till en ny stol när skattepengarna kommer. Storasyster är bara 3,5 år och behöver sin stol, anser jag, annars har vi en ... Jag har inget dåligt samvete för att vi inte bytt tidigare, då vi åker bil max 1-2 gånger per månad. Babyskyddet är på inga sätt urvuxet varken till vikt eller längd, hon väger mindre än 10 kg skulle jag gissa och har 5-6 cm kvar och gott om utrymme och trivs där. Hon är 1 år på fredag. Däremot vet jag att nästa stol ska vara säkrare ur krocksynpunkt, men man väcker ju barnet när man ska ur bilen, vilket är en nackdel.

• älskarlivet81

Vår yngsta sov aldrig vidare i babyskyddet när vi lyfte ur det heller så det fanns ingen anledning till att ha kvar babyskyddet då heller. När vi bytte stol kunde vi äntligen åka bil igen. Då blev hon nöjd och glad!

mammalovis skrev 2014-05-31 23:00:00 följande:
    Kravet är väl att barnet ska kunna sitta stadigt. Det läskiga med att byta tidigt tycker jag är att de hänger så med huvudet när de har somnat, kanske är det ändrat på de senaste 2,5 åren i nyaremodeller.

Vi ska köpa till en ny stol när skattepengarna kommer. Storasyster är bara 3,5 år och behöver sin stol, anser jag, annars har vi en ... Jag har inget dåligt samvete för att vi inte bytt tidigare, då vi åker bil max 1-2 gånger per månad. Babyskyddet är på inga sätt urvuxet varken till vikt eller längd, hon väger mindre än 10 kg skulle jag gissa och har 5-6 cm kvar och gott om utrymme och trivs där. Hon är 1 år på fredag. Däremot vet jag att nästa stol ska vara säkrare ur krocksynpunkt, men man väcker ju barnet när man ska ur bilen, vilket är en nackdel.

• mimie

Men det är ju lutning på stolen vilket gör att han inte trillar fram med huvet om han somnar, och är han vaken så håller han huvudet upp själv, han är som sagt väldigt stabil i nacken. För mig är krocksäkerheten viktigare än vad som är bekvämast för oss föräldrar, klar det är en nackdel att de kanske vaknar när man lyfter ur dom men jag tycker säkerheten går först.

• älskarlivet81

Håller med dig! Klart du ska byta!

mimie skrev 2014-05-31 23:32:54 följande:
    Men det är ju lutning på stolen vilket gör att han inte trillar fram med huvet om han somnar, och är han vaken så håller han huvudet upp själv, han är som sagt väldigt stabil i nacken. För mig är krocksäkerheten viktigare än vad som är bekvämast för oss föräldrar, klar det är en nackdel att de kanske vaknar när man lyfter ur dom men jag tycker säkerheten går först.

• isolande

Byt! Oftast kan man luta stolarna lite så man slipper huvudhänget när de är så små. Vi köpte dessutom en extra sidokuddeinsats som gjorde att barnet fick mer stöd i sidled för huvudet när han var så liten. Britax gör sådana Glad

• mimie
    isolande skrev 2014-06-02 14:03:21 följande:
    Byt! Oftast kan man luta stolarna lite så man slipper huvudhänget när de är så små. Vi köpte dessutom en extra sidokuddeinsats som gjorde att barnet fick mer stöd i sidled för huvudet när han var så liten. Britax gör sådana

Vi byte i helgen, satte stolen i mitten sätet bak så den sitter mellan våra stolar, vilket gör att den lutar ganska mycket. Japp jag har beställt en sådan kudde, borde komma nu i veckan :) han verkar trivas utan med, somnar så fort bilen rullar.
Svar på tråden Byta från babyskyddet?