Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
Trodde jag hade skrivit i den här tråden för flera år sen, men jag ser det inte (kanske var en liknande tråd?)
Har iaf några exempel på märkligheter:
Ett bröllop jag inte var på själv, men fick berättat om: Ett par som varit ihop väldigt kort tid, det hade varit stormigt och bråkigt och ingen tyckte det var så bra idé att de skulle gifta sig, men det var som om de skulle gifta sig för att motbevisa alla. När de var i kyrkan hade brudens barn (som var 4-5 år gammalt) gråtit och skrikit "Du får inte ta min mamma!" Mamma försökte tysta sitt barn och man såg att både hon och brudgummen var stressade och såg inte glada ut.
Hela kvällen var tryckt, berättade min vän som var på bröllopet. Ca 6 månader senare hade de skilt sig.
Ett bröllop jag var inbjuden till, vi kände brudparet ganska bra, men vi kände inte riktigt igen bruden som blev till lite av en bridezilla. En vän skulle vara toastmaster och hon ringde honom ideligen för att diskutera/ändra/lägga till saker som han skulle ansvara för. Till slut blev det mycket mer än han hade tänkt, men han sa inte så mycket utan gjorde sitt jobb. Han berättade för oss några dagar innan (av frustration), om allt han skulle göra i lokalen där middagen skulle hållas. Han skulle ha kommunikationen med cateringfirman och ordna serveringspersonal mm. En sak som inte gick via cateringfirman utan bruden hade ordnat själv (för att spara pengar), var rom som skulle läggas på förrätten (cateringfirman hade alltså förberett en förrätt, men sen skulle toastmastern klicka på rom innan serveringen). De hade köpt två olika märken, och toastmastern frågade om det var något speciellt att tänka på runt det. Bruden svarade: " min släkt ska ha den dyra rommen. Ni som är våra kompisar kan få den billigare rommen - de märker ändå ingen skillnad" (dvs tex vi räknades in där). Inte för att jag direkt bryr mig om rom, men det kändes ju inte så kul att höra hur hon resonerade. Toastmastern tyckte det kändes väldigt skevt (inte bara om rommen, det var fler detaljer så klart).
Ett annat brudpar i vår närhet, försökte snåla in så vansinnigt på alla kostnader så att bröllopet nästan inte blev av. Brudgummen grät ett par veckor innan och sa att han inte orkade med det här. Här snackar vi bridezilla. Pengar fanns men bruden hade lagt en tajt budget och vägrande ändra på den. Allt löste sig till slut, men det var stressande veckor och alla vi som var goda vänner med båda i brudparet fick höra bådas versioner om vad som pågick och de hade så totalt olika åsikter och syn på hur de skulle hantera budgeten. De hade anlitat några andra vänner som värdpar och de kände att bruden ringde och fyllde på med uppgifter hela tiden, så de kände att de knappt ville vara värdpar, men kunde inte med att avsäga sig uppdraget. De skötte allt med bravur på festen så de kunde vara stolta över sig själva, men jag fick höra efteråt, att när de suttit med budgeten ihop med brudparet och skulle hjälpa dem att se om de kunde kapa fler kostnader, stod det en post: "Present till värdparet 450 kr" och bruden sa: "Ja men då kan vi ändra den här posten till 200 kr" (liksom ingen känsla för att det är just värdparet de sitter och pratar med, det handlar bara om att titta på vilka poster som kunde minskas).