Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
Nu har jag läst igenom hela tråden. Superkul och skrämmande på samma gång.
De flesta av de bröllop jag själv bevistat, inklusive mitt eget, har på det stora hela sluppit större missöden, men några historier har jag ändå.
- På min mans systers bröllop kräktes ett av deras yngre syskon (10-årsåldern) över hela tårtan. Detta för att i min mans familj har de aldrig fått äta så mycket sötsaker de velat (både föräldrarna och flera av syskonen har problem med vikten), utom på just bröllop. Och barnen har inte kunnat hantera det. Bland annat därför valde min man och jag ett barnfritt bröllop när det var vår tur att gifta oss. Det möttes med sura och sårade miner från hans familj. Flera av syskonen har dock följt i våra fotspår efter dess och själva haft barnfritt när de gift sig.
- Ett annat bröllop blev en tredjedel av gästerna magsjuka under dagen, däribland dem jag. Vi som blev sjuka hade umgåtts/träffats dagen innan bröllopet, och troligen smittats då.
-Ett bröllop skulle brudparet spara pengar och använde sig av församlingslokalen till festen. Inget fel i sig, men det var bara det att den var liten och trång och bestod av tre mindre rum i fil, med vägg och bara en liten dörröppning mellan varje rum. Så de som satt i andra rum än honnörsbordet såg och hörde inte riktigt vad som hände. Ville man höra tal och se på uppträdanden/spex var man tvungen att klämma in sig längs väggarna i "honnörsrummet", som också var litet och trångt. Och på det bröllopet var också maten snålt tilltagen, men tårta fanns det så att bordet bågnade.
-Svågerns fest var bland det tråkigaste jag varit med om. Jag tror att minst hälften av gästerna ville hålla tal, och det var långa, utdragna tal under hela kvällen, från det att vi satt oss, under middagen, under efterrätten och under tårtan. Där märkte man verkligen skillnaden på de som var duktiga på att hålla tal, och de som inte var det. I det läget borde värdparet ha satt en tidsgräns på hur långt varje tal fick vara och sett till att talaren hållit denna, men det är alltid lätt att vara efterklok. Det var så många tal att jag till slut gick ifrån etiketten och faktiskt åt min mat under talen.
Överlag tycker jag att man som bröllopsgäst får stå ut med att det kan bli lite tråkigt under festen, eftersom man inte alltid kan hänga med i alla tal/förstår alla interna skämt och associationer, men någon måtta får det vara också. De flesta bröllop jag varit på har det varit kanske två, tre tal förutom brudens far och brudgummens far, och de flesta håller det under 20 minuter. Tal som pågår i flera timmar med enbart några minuters paus emellan blir bara jobbigt.
- En kompis gifte sig med en polack. Så mycket mat och sprit har jag nog aldrig sett på en gång i ett privat sammanhang. Borden var fulla av kallskuret och grönsaker, sedan fick vi en förrätt, två varmrätter och en efterrätt. Och hela tiden flödade alkoholen, fast ingen blev "jobbigt full". Det var nog ett av de roligaste bröllop jag varit på.