Anonym (Soffi) skrev 2022-07-27 21:13:34 följande:
Såna här trådar är så roliga!
Jag har väl inget jättekul att bjuda på men minns ett bröllop jag var på där jag redan innan fått veta att gästerna inte kommer att bli placerade bredvid sin partner utan blandas med andra "för det är ju så kul och man lär känna nya människor".
Jag hade ordentlig ångest för detta men bet ihop och tänkte att jag får göra det bästa av det och bjuda till.
Hamnar vid ett bord med fyra andra som jag aldrig träffat förr. Två av dom kände varandra och de satt hela kvällen lutade mot varandra och viskade så ingen hörde vad de sa. Den tredje försvann i början av kvällen och jag vet inte var hon tog vägen. Den fjärde kände visst någon vid bordet bredvid så han placerade sig nästan mellan våra bord och pratade bara med det andra bordet.
Jag försökte att prata med honom ett par gånger under kvällen men fick inget gensvar. Jag satt alltså helt själv under hela middagen och pratade inte med någon.
Sådant där är trist. Ska det vara bordsplacering så måste man blanda upp ordentligt, så att alla får en helt ny person på vardera sidan samt mittemot. Annars är det ingen mening med det. Men jag tycker i princip att bordsplacering på just bröllop är en bra idé, då det ju är meningen att brudens och brudgummens "sidor", som har suttit på var sin sida om altargången i kyrkan, efter vigseln ska mixa och lära känna varandra.
Jag var med om något liknande på en annan stor fest, inte ett bröllop, med bordsplacering. Min bordsherre satt nästan inte vid bordet alls, utan gick och ställde sig bakom sin fru där hon satt vid ett annat bord hela tiden, i stället för att prata med mig! Och när dansen började, dansade han bara med henne! (Egentligen ska bordskavaljeren alltid bjuda upp bordsdamen till första dansen.) Och där satt jag som en ratad wallflower... Paret hade varit gifta i flera år, så de var inte nykära - vilket kunde ha varit en (pytte)liten ursäkt.