Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Elsa von Brabant skrev 2014-06-03 17:13:44 följande:
    Som jag skrev tidigare, så har jag fått uppfattningen att många frikyrkoäktenskap är mer eller mindre arrangerade, av kontrahenternas föräldrar i samförstånd med pastorer o församlingsråd. Det är nog därför det blir så konstigt på själva bröllopen...
    Jag är föredetta frikyrklig. Jag håller med om att bröllopen är konstiga av många orsaker.

Men jag har inte varit med om ett enda bröllop som är arrangerat på det sättet du säger. Men det att man vill vänta med sex, gör att man giftet sig tidigt i förhållandet och väldigt unga. Plus att man oftast är nykterist gör att man inte är van att festa på det sättet man gör utanför kyrkan.
  • Anonym (Q)
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-03 18:27:48 följande:
    OK. Jag känner i alla fall folk i en baptistförsamling som arrangerar äktenskap på det sättet.
    Babtist är väldigt likt pingst.

Men så har det aldrig varit. Istället har man förlitat sig väldigt på att Gud ska bara med i finnandet av den rätte. Det är väldigt långt ifrån tanken att föräldrarna ska hitta den rätta och arrangera äktenskap.

Däremot så är det många föräldrar som har åsikter om man skulle träffat en icketroende. Eller om man får nya om att ungdomar har sex. Kanske till och med en liten graviditet som kan tvinga par in i äktenskap.

Oftast så ligger tron så djupt i de ungdomarna som gifter sig, så det brukar vara det som driver. Inte de äldste eller föräldrarna.
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?