Anonym (lykke) skrev 2014-06-01 09:23:11 följande:
Får några år sen skulle min bästa kompis från förr gifta sig. Jag o en kompis till skulle vafa tärnor. Vi fick stå för våra egna klänningar. Köpta och klafa så ångrar sig bruden så vi fick köpa nya (efter ångerrätten gått ut) Min familj hyr en svindyr stuga då vi bor för långt bort för att åka hem. Barnen behöver kläder likaså mannen så redan där var de redan många pengar som flög förbi. 10.000kr hade min familj lagt ut för att gå på bröllopet Dagen kom o vi skulle upp tidigt. Fick höra att vi äter frukost hemma hos bruden. Där fanns några rorra brödskalkar i kylen o frisören hann knappt med oss. Vi kom till fotograferingen vid lunchtid alla var svinhungriga o törstiga. Fanns absolut INGENTING. inte ens vatten. En gäst kom för tidigt o hade vatten i bilen som vi delade på. Någon mat fanns inte heller. vigseln startade vid tre tiden superfin, supervarmt, jag höll på och svimma!!! Väl till lokalen såg de svintomt ut, alla bara stog o titta på varandra. Vi bjöds på sommarlunch som knappt räckte till gästerna. Allergier gjorde att jag inte vågade äta något av de som bjöds, festen o middagen var riktigt lam, festen kom aldrig igång o eftersom jag var tärna fick jag vrålhungrig stanna k ar. Men alla gav upp runt niotiden (dom första åkte vid 17tiden) jag tog första bästa väg till en känd hamburgerrestaurang o stillade min hunger innan vi åkte tillbaka till campingen. de visade sig att bröllopet hade kostat 5000kr mer än vad bara min familj själv lagt för att åka dit. För oss va 10.000vansinnigt mycket o vi började drömma om vilken härlig semester i sverige vi kunde haft för dessa bortkastade pengar
Det är därför man ska gå på syrianska bröllop. Gå dit med din familj, kyrkan börjar runt 6 och håller på i 40 min. Gå sedan till lokalen och där serveras mat hela kvällen lång. Ät hur jävla mycket du vill. Och drick hur mycket du vill. Ett ända tal hålls oftast av brudgummens pappa eller mamma som hälsar alla välkomna. Talet tar cirka 1 minut hahaha. Sen är festen igång efter huvudrätten med ett stort ståhej
. Jag älskar deras bröllop. Jag har många vänner som är syrianer och har varit på deras bröllop.