• MxMeNow

    Resurs till pojke med ADHD

    Alva3 skrev 2014-05-31 15:30:51 följande:
    Hej, vad krävs för att ens barn med ADHD ska få resurs? Är det om han inte kan koncentrera sig, sitta stilla, lyssna, inte pratar? Eller vad är det?



    I vår kommun är det i princip omöjligt att få resurs till ett barn med ADHD, då ska det vara extrema omständigheter.
  • MxMeNow
    Alva3 skrev 2014-05-31 15:46:34 följande:
    Okej, sonen går till specilalärare nästan varje lektion med en annan pojke som har adhd. Vet du vilka omständigheter som krävs i din kommun?



    Har han extrastöd på utvalda lektioner så vet skolan om problematiken och då anser de förmodligen inte att mer behövs. Allt är på individ basis så det är omöjligt att säga vad som behövs, det ät upp till rektorn, tyvärr.
  • MxMeNow
    Alva3 skrev 2014-05-31 17:40:54 följande:
    Okej, han får hjälp med svenska ( speciellt läsa och skriva som han ännu inte kan) förstå, ljuda ord och bokstäver, matte, engelska. Resten av lektionerna har han i klassrummet, ett litet klassrum med 29 barn i. Det är inte direkt tyst där heller. När dem har tyst läsning sitter han och spec-läraren utanför och han försöker kolla på bokstäverna i boken, ljuda dem och läsa efter att läraren har gjort det. Än så länge har vi inte sett resultat. Hur lång tid tog det för ditt/dina barn att lära sig läsa och skriva? Min son fyller 8 år i december.



    Mina barn kunde läsa böcket vid sju års ålder. Så endera gör inte skolan nog eller så behöver barnet annat stöd. Min son har autism, men får hjälp och stöd som täcker hans behov. Liknande det ditt barn får.
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-05-31 18:51:34 följande:
    I vårt fall satte vi oss ner med skolan och med teamet runt sonen och KRÄVDE en assistent. Vi bad dem helt enkelt att följa lagen. 



    Här kan man kräva bäst man vill, det är ändå upp till rektorn. Jag har pratat med skolverket också och de säger samma sak, det är upp till rektorn.
  • MxMeNow
    Kaede skrev 2014-05-31 18:52:56 följande:
    Självklart brister skolan i att möta upp behovet. Men man kan inte jämföra två diagnoser på det sättet. Ett barn med autism och ett med adhd har inte automatiskt samma behov av extra stöd för att lära sig läsa.



    Det har jag aldrig påstått. Ts frågade när mina barn kunde läsa, jag svarade och beskrev ett av barnens situation.
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-05-31 19:53:12 följande:
    Det gäller att vara tillräckligt envis och övertalande. Skolan protesterade högljutt och pratade ekonomi och om såna som bättre behövde sina resurser. Vi idkade alla elevers rätt till adekvat skolgång. Till slut gav de med sig. Lagen är ju lagen till sist. 



    Det trodde jag också men efter flera års kamp och efter att ha gjort allt utom att kontakta advokat så fick jag erkänna mig besegrad. Jag vet många föräldrar som delar den upplevelsen.

    Sen tror jag myckt beror på var du bor.
  • MxMeNow

    Vi har möten och gör handlingsplaner minst en gång per termin, då utvärderar vi tidigare handlingsplan också. Specialpedagoger, lärare och ibland rektorn.

  • MxMeNow
    Kaede skrev 2014-05-31 21:03:45 följande:
    Hörselkåpor i all ära. Har de satt tassar på alla bänkar och stolar för att minska ljud? Satt upp material som dämpar ljud? Skivår, skiljeväggar o dylikt. Placerat honom så i klassrummet att han har så få barn i blickomfånget som möjligt? Har de testat om han är ett sådant barn som svarar på att ha individuellt schema över lektionen eller dagen? Många barn m koncentrationssvårigheter har svårt att "ta in" hela dagen i ett svep på morgonen och för vissa så är bristen på koll av vad som händer/förväntas en stressfaktor. Ser lärarna till att hålla klassrummet "tråkigt"? Dvs, hålla nere visuella intryck. Det här är så kallade ramfaktorer som jag spontant kommer på, det finns hur mkt mer som helst att fundera kring. Belysningen, vilka lampor har man? Sittkudde som gör att kroppen konstant måste justera balansen och på så sätt frigör rörelsebehov i "smyg".

  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-05-31 23:57:25 följande:
    Vi bodde då i en förort till Göteborg som inte hade särskilt mycket pengar till sådana resurser. Men som sagt det gäller att kunna lagen och vara tillräckligt envis. Vi var tillräckligt envisa och jobbiga samt att teamet som vårdade sonen backade upp oss på mötet i skolan. 



    Vi hade inget team, vi hade en mesig habilitering som inte ville berätta för skolan vad de skulle göra. Vi har anmält habiliteringen.
  • MxMeNow

    O


    Kaede skrev 2014-06-01 06:58:33 följande:
    Fast skolans ansvar att anpassa undervisningen är inte habiliteringens ansvar. Isf kanske det är på son plats att anmäla skolan också. Till Skolverket.



    Vi har varit i kontakt med skolverket men eftersom de går på vad rektorn anser att barnet har för behov kan och vill de inte göra något.
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-06-01 11:01:02 följande:
    Fast varför har ni anmält HAB? Det är ju skolan som brister i sin oförmåga att kunna/vilja följa lagen om att varje elev skall ha rätt till skolgång.

    Nu hade vi ett bra team bakom oss, men ansvaret låg på skolan och vi föräldrar tog det yttersta ansvaret  för att se till att skolan gjorde det de skulle. Min son hade assistent under hela högstadiet tack vare detta. Vi är ytterst tacksamma för det!



    Vi anmälde hab eftersom dom gjort fel på ett flertal saker.

    Klappa dig själv på ryggen du för att du tror dig vara en envisare/starkare förälder än mig för att du fått det du vill ha. Allt beror på vad rektorn säger, rektorn bestämmer behovet i samråd med pedagoger, det är så lagen är utformad. Ni hade tur som hade en rektor som ville lyssna på er.
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-06-01 11:01:02 följande:
    Fast varför har ni anmält HAB? Det är ju skolan som brister i sin oförmåga att kunna/vilja följa lagen om att varje elev skall ha rätt till skolgång.

    Nu hade vi ett bra team bakom oss, men ansvaret låg på skolan och vi föräldrar tog det yttersta ansvaret  för att se till att skolan gjorde det de skulle. Min son hade assistent under hela högstadiet tack vare detta. Vi är ytterst tacksamma för det!



    Vad var det för team?
  • MxMeNow
    Majsan70 skrev 2014-06-01 11:27:43 följande:
    Egentligen har jag inte lust att svara på frågan pga. din lite trista attityd mot mig innan, men eftersom jag försöker vara peppande och hjälpsam kan jag ju då upplysa om att det var BUP teamet, från OCD mottagningen, som stod bakom oss i vått och torrt genom hela sonens skolgång ända tills han slutat gymnasiet. 

    Vi hade både läkare, SSK och Kurator med på våra möten. Ibland alla ibland kanske en eller två av dem. 



    Vi har inga såna team här, ingen delaktig läkare eller sköterska. Det enda som finns är en inkompetent habilitering. Så ni har tur som har de resurserna att tillgå.
Svar på tråden Resurs till pojke med ADHD