• Kaede

    Resurs till pojke med ADHD

    Har han svårt att koncentrera sig så kan han mycket väl ha problem med sin läsinlärningen då den kräver mkt fokus. Är han lättpåverkad av ljud och går i stor klass blir det mkt att ta in. Är han trött och slut fram mot em? Här kommer lite frågor. Vilken årskurs går han i? Har han fått diagnosen eller är detta vad ni/skolan tror? Har han/ni fått intensivträning med läsning och matematik? Hur många vuxna är de i klassen och hur fördelas dessa?

  • Kaede

    Självklart brister skolan i att möta upp behovet. Men man kan inte jämföra två diagnoser på det sättet. Ett barn med autism och ett med adhd har inte automatiskt samma behov av extra stöd för att lära sig läsa.

  • Kaede

    Mitt förra långa inlägg försvann så jag försöker igen med lite i taget. Har han åp eller handlingsplan ( åp är ju lite på väg bort). Skolan bör också ha gjort en pedagogisk kartläggning på honom där hans styrkor och svårigheter beskrivs samt vad skolan gör i dagsläget. Utifrån detta beslutar rektor om på/handlingsplan vilket borde vara gjort på ett barn som har både diagnos och svårigheter med läsinlärningen Han bör absolut ha intensivträning i läsningen oavsett kartläggning eller åp. Det vill säga 10-20minuter 3-5 gånger i veckan samt ev läxa hemma med er ca 10 minuter per dag. Ca 3-4 veckor. Sen utvärdering. Lite men ofta. Repetitivt. Forskning visar på goda resultat. Det borde också passa hans korta ork. Det ska vara tydliga mål satta mot det här.

  • Kaede

    Min erfarenhet av barn med adhd som är ljuskänsliga är att de helt enkelt inte orkar. Om ens ljudkänslighet tex tar sig uttryck på så sätt att pennskrap, stolskrap, lysrörssurr, snörvlade, harkling har, viskningar osv alla registreras av hjärnan som om någon pratar till en skulle man ju själv vara helt väck efter en dag. Nu kanske hans ljudkänslighet inte tar sig uttryck så men jag tycker att det är lite nyttigt att tänka sig. Orkar han hela skoldagar? Orkar han fritids efter skolan? Varje dag. Han kan vara i behov av att pausa från stimmig fritidsmiljö ett par dagar i veckan för att orka läxläsning och kompisar på helgen.

  • Kaede

    Hörselkåpor i all ära. Har de satt tassar på alla bänkar och stolar för att minska ljud? Satt upp material som dämpar ljud? Skivår, skiljeväggar o dylikt. Placerat honom så i klassrummet att han har så få barn i blickomfånget som möjligt? Har de testat om han är ett sådant barn som svarar på att ha individuellt schema över lektionen eller dagen? Många barn m koncentrationssvårigheter har svårt att "ta in" hela dagen i ett svep på morgonen och för vissa så är bristen på koll av vad som händer/förväntas en stressfaktor. Ser lärarna till att hålla klassrummet "tråkigt"? Dvs, hålla nere visuella intryck. Det här är så kallade ramfaktorer som jag spontant kommer på, det finns hur mkt mer som helst att fundera kring. Belysningen, vilka lampor har man? Sittkudde som gör att kroppen konstant måste justera balansen och på så sätt frigör rörelsebehov i "smyg".

  • Kaede
    MxMeNow skrev 2014-05-31 20:56:39 följande:
    Vi har möten och gör handlingsplaner minst en gång per termin, då utvärderar vi tidigare handlingsplan också. Specialpedagoger, lärare och ibland rektorn.

    Ja det är ju verkligen a och o. Annars är det ju svårt med någon mätbar utveckling.
  • Kaede
    MxMeNow skrev 2014-05-31 20:33:59 följande:
    Det trodde jag också men efter flera års kamp och efter att ha gjort allt utom att kontakta advokat så fick jag erkänna mig besegrad. Jag vet många föräldrar som delar den upplevelsen. Sen tror jag myckt beror på var du bor.

    Det är verkligen för j-ligt att inte barns behov kan få styra. Satsar vi på dem nu kostar de inte extra sen och så får de förhoppningsvis det viktigaste. Självkänsla och möjligheten att delta i sh fullt ut. Det är så onödigt med alla barn som går igenom skolan och får ett slags kvitto på sin oduglighet, sina tillkortakommanden och sina misslyckanden bara för att rektorer inte vill se de verkliga behoven. Kanske dags att anmäla skolan om de brister?
  • Kaede
    MxMeNow skrev 2014-06-01 00:20:35 följande:
    Vi hade inget team, vi hade en mesig habilitering som inte ville berätta för skolan vad de skulle göra. Vi har anmält habiliteringen.

    Fast skolans ansvar att anpassa undervisningen är inte habiliteringens ansvar. Isf kanske det är på son plats att anmäla skolan också. Till Skolverket.
  • Kaede
    Thaleia skrev 2014-06-01 08:07:13 följande:
    Skolinspektionen anmäler man väl till.

    Ja precis. Var lite het på paddan där ;)
Svar på tråden Resurs till pojke med ADHD