• Flizus

Åka buss med litet barn

Jag vill helst inte vara beroende av bil och hellre åka buss, främst för längre sträckor. Frågan är hur jag gör med mitt barn på bussen? I Norrbotten där jag bor finns det på bussarna tre stolar med trepunktsbälte för att kunna fästa en egen bilbanstol, vilket verkar väldigt omständligt. Ska jag åka till min destination och bära runt på en bilbarnstol under tiden, till exempel på en dagstur till en annan stad? Eller ska mitt 11 månaders barn åka utan bälte på 110-väg?

• Svar på tråden Åka buss med litet barn
  • Almina

Ofta finns det ju förvaringsskåp vid stationer. Om de är tillräckligt stora så kanske du kan låsa in bilbarnstolen där. Men, ja, det verkar tyvärr lite omständigt :( Jag har ingen direkt vana själv. För oss är bilen (tyvärr) det som funkar smidigast. Jag skulle inte vilja ha mitt barn obältat på en 110-väg....!

• fyrabarnsmor4

TS
    Jag vet inte hur lång du menar med bussresor.

Jag tog med barnens bilstolar på långa bussresor som 30-50 mil enkel. Det var på utflykten som min föreningen ordnade för barnfamiljer så vi hade bussen med oss hela helg. Då kunde vi lämna kvar bilstolar i bussen.

Om du ska åka buss några mil (typ 20 min?) så du kan ta med barnvagn o låt barnet vara kvar i vagnen
    Det gjorde jag ofta då MVC/BVC finns ca 1 mil bort från där vi bor.

Om du tänker på shoppingtur som du ska ha hela dag på en större stad. Ha barnvagn med dig oxå.
    Då tycker jag du kan kolla upp om det finns en bra plats (t.ex. förvaringsskåp) där du kan lämna bilbarnstolen hela dag tills du hämtar ut den.

Jag bor i ganska liten stad. Större städer finns ca 4 eller 7 mil bort där finns H&M, lindex, Åhlens IKEA JULIA m.m. Jag skulle välja åka tåg dit, det är snabbare än buss.

Önskar dig lycka till med bussresor.

Svar på tråden Åka buss med litet barn