Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Fröken Frågvis skrev 2014-05-29 11:25:58 följande:
    Testa att göra egen välling och se om hon blir bättre. Jag gör på havremjölk och risentas rismjöl.

Håller med! Testa utan mjölk utan vete några dagar och se om det blir skillnad. Började ni med vete för 4mån sen?
  • Mandelskorpan
    lucifer skrev 2014-06-02 20:58:23 följande:
    Vet inte om jag inbillar mig eller om det bara är en tillfällighet men tycker att de röda märkena på kinderna har blivit bättre nu.

Vad bra! Kör några dagar till!
  • Mandelskorpan
    lucifer skrev 2014-06-16 19:54:00 följande:
    Alltså jag blir inte klok. Hon har slutat kräkas och ingen diarré kvar sen vi började med det mjölkfria. Utslagen i ansiktet har kommit lite till och från menär 90% bätrre. Men idag när hon fick lite ägg blossade kinderna upp?? Är det ägg och mjölk tro??? Får ju aldrig nån j*vla tid till sjukhuset någon gång.

Det verkar ju så om det blossade upp? Mjölk ägg soja baljväxter kanske ni ska se upp med. Hoppas ni får tid snart, vad skönt att det är bättre.
  • Mandelskorpan
    lucifer skrev 2014-06-17 13:41:31 följande:
    Gav henne Enago gröten och då vart hon prickig under öronen. . Fy vad jag blir less.

Visst blir man less.... Vete eller äpple då kanske? Sonens mage tål ingenting när den blivit uppretad. Han fick quinoa, kyckling och banan ett tag + ersättning. Har hon fått Enago vällingen, gick den bra? Annars kanske ni kan ge ersättning om ni har det?
  • Mandelskorpan

Vad skönt att det går bra med vällingen!! Nu är det ju sommartider men hoppas ni får er sjukhustid snart. Det behöver inte heller vara så att hon inte tål allt som hon reagerar på just nu - om magen är uppretad så kan vad som helst ge problem med våran unge.

Vill du göra egen välling så köp det mjöl du vill göra på, ta ca 2msk mjöl + 4-5 dl vatten, vispa ned mjölet i kallt vatten och koka upp, låt svalna. Blanda bara i lite mer vatten direkt i flaskan om det blir tjockt. Jag gör på 1msk majsmjöl + 1msk rismjöl. OBS läs på mjölpaketen, en del innehåller tex spår av soja.

Kan också tipsa om quinoa som gick jättebra med sonen när hans mage var uppretad. Man kan blanda i lite olja el tex Carlshamns mjölkfria så får man i lite extra fett.

• Mandelskorpan
    lucifer skrev 2014-06-26 21:39:47 följande:
    Men jisses! Fick köpa sempers mjökfria välling för att dom hade inte enago vällingen på våran lilla lokala affär. Och ungen blev jätte röd och prickig i ansiktet o på benen. Sojan tro????

Oj, ja soja kan de reagera på. Du får köpa ett lager Enago när du hittar det.... Ska ni snart till sjukhuset alltså?
  • Mandelskorpan

Usch ja det är så tråkigt med bakslag. Sonen är två år och mycket framåt och påhittig och snabb som en blixt, han fick tag i ett smörpaket på dagis, suck. Hemma råkade han få en köpt bulle av misstag, suck igen.

Det som är positivt är att jag tycker att återhämtningen går lite snabbare efter en sån där grej. Men det är ju ändå lagom festligt med en gallskrikande unge med klåda, magont och svart, superfrätande bajs.............................

Sonen hade fö också röööööda kinder som första indikation på något han inte tålde när han var lite mindre. Sen var det bara att räkna ned 1/2 dygn till frätbajset.

• Mandelskorpan

Kanske majs? Om jag hittade rätt välling så innehåller den havre majs soja. Äter hon havre annars och det går bra?

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?