Inlägg från: Fröken Frågvis |Visa alla inlägg
  • Fröken Frågvis

Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?

Min dotter är allergisk mot både mjölkprotein och vete. Hennes mjölkallergi upptäcktes när hon var knappt två månader. Då hade hon haft väldigt ont i magen och på två månader hade jag bytt totalt 2 st bajsfria blöjor. Så fort jag slutade med mjölk kunde jag byta minst två bajsfria blöjor per dag, så det var en tydlig skillnad. Huruvida hon hade problem med utslag/eksem också vet jag inte eftersom hon samtidigt hade oupptäckt äggallergi som gav henne väldigt  mycket hudbesvär. 

Veteallergin upptäckte vi när hon var 10 månader. Symptomen hade smugit sig på successivt med dålig viktuppgång, sömnproblem, hudproblem, hyperaktivitet, dåligt humör och jättedålig mage. Mot slutet låg hon och krystade och skrek hela nätterna och jag bytte flera bajsblöjor varje natt. Det var slemmigt, bubbligt och stinkande. Efter första vetefria dagen hade vi första bajsfria natten på många månader så även där var det en tydlig skillnad. Efter ett par dagar var hon en helt annan unge, glad, harmonisk och hur mysig som helst. Även jag kände mig som en ny och bättre människa eftersom jag äntligen fick sova på nätterna och dessutom hade mycket lugnare dagar. 

Hoppas ni kommer på vad som ställer till det för er lilla flicka och att hon snart blir bättre!

• Fröken Frågvis

Testa att göra egen välling och se om hon blir bättre. Jag gör på havremjölk och risentas rismjöl.

Svar på tråden Vilka symptom fick era barn när ni misstänkte mjölk eller vete allergi?