Inlägg från: Funderingar01 |Visa alla inlägg
  • Funderingar01

Polisanmälan från skolan - vad händer?

Jag reagerar som de andra på polisanmälan mot det andra barnet. Självklart är det helt oacceptabelt det ert barn utsatts för och jag håller med dig om att skolan behöver ta ansvar i det. Men det gynnar ingen med en polisanmälan som jag ser det. Ert barn behöver ju få möjlighet att känna sig trygg i skolan förstås. Och där har ju såklart skolan ett stort ansvar. Upplever ni inte att de gör det? Att de inte lyssnar på er och tar ansvar?

Angående det andra barnet. Det är ju ett ganska litet barn och man undrar hur det har blivit såhär. Varför beter sig barnet så? Att en anmälan går till socialtjänsten direkt istället för via polisen gör att anmälaren kan delta i ett anmälningsmöte på socialtjänsten med familjen. Och kan då nyansera bilden mer. Så om skolan gör den anmälan så kan de ju ge mer information. Informationen som kommer från en anmälan genom polisen är ofta ganska knapphändig. Syftet är ju inte att bestraffa barnet utan att se till att den får den hjälp och det stöd den kan behöva. Ofta är det ju egentligen föräldrarna som behöver stöd.

Hoppas att ditt barn får rätt stöd av skolan så att hon /han känner sig trygg igen, och att ni känner att ni får bra respons av skolan och de andra föräldrarna.

Svar på tråden Polisanmälan från skolan - vad händer?