Inlägg från: idétorka |Visa alla inlägg
  • idétorka

Polisanmälan från skolan - vad händer?

Jag har ett barn som går första året i skolan. Hen har blivit utsatt för våld och dödshot av en klasskamrat. Allt har nyss uppdagats och skolan anser att man inte behöver polisanmäla detta utan göra en socialtjänstanmälan. En polisanmälan gällande barn lämnas över till socialtjänsten automatiskt, så vi förstår inte resonemanget.

Vi föräldrar anser att det ska polisanmälas och kommer inte ge oss med mindre. Men hur går allt till? Vad har vi rätt att veta? Jag skulle vilja veta att en anmälan faktiskt görs, hur tar jag reda på det? Kan vi begära ut någon form av kopior?

När det görs en polisanmälan kommer man vilja prata mer med oss eller vårt barn för att höra mer om vad som hänt? Just nu känns det lite sådär att barnet pratar med oss - vi med lärare - läraren med trygghetsteamet - trygghetsteamet ska göra polisanmälan.... Fakta försvinner lätt längs med vägen.

Tacksam om det finns någon insatt som kan hjälpa mig bringa klarhet i saken.

• Svar på tråden Polisanmälan från skolan - vad händer?
  • idétorka
    Modernmom skrev 2014-05-27 09:56:28 följande:
    Men en polisanmälan görs inte på ett så litet barn, om jag förstått det rätt sju år?? Det är helt vansinnigt att blanda in polisen och barnet är ju över huvud taget inte straffmyndigt än på många år, så de har rätt i att socialtjänsten har hand om ärendet. De gör allt enligt hur de ska hantera ärendet, så jag förstår inte riktigt vad problemet är? Vad vill DU ha ut av en polisanmälan? Vad är syftet?
    Ska man inte polisanmäla alla brott som begås, oavsett om personen inte är straffmyndig?
    JAG vill att skolan ska ta sitt ansvar för att dom låtit detta ske. Jag tror att det kommer hjälpa mitt barn då det genom en polisanmälan blir tydligare att det behövs mer personal för att undvika att liknande saker sker igen. Det blir svårare för skolan att komma undan och fortsätta blunda, dom måste hantera problemen. Problemen blir mer synliga genom en polisanmälan.
    Dr Love skrev 2014-05-27 10:31:42 följande:
    Är det inte precis det som är anledningen till att ni lika gärna kan vända er till socialtjänsten på en gång?
    Nej, jag tycker det är en för lätt utväg. Att det ser ut som att det endast gäller barnet och familjen, och man duckar för det faktum att allt skett under skoltid.
    Pentagram skrev 2014-05-27 10:39:43 följande:
    TS, är det korrekt uppfattat att du/ni tror att om ni gör en polisanmälan så kommer polisen faktiskt att bli inblandad, att det upprättas en anmälan om brott, att polispersonal kommer att förhöra/intervjua de inblandade osv, dvs att det blir ett polisärende?
    Nejnej, jag tror inte polisen blir inblandad. Ärendet kommer överlämnas till socialtjänsten direkt som kommer hantera det skyndsamt pga förövarens ringa ålder. Men jag önskar att vi får en chans att förmedla vår (eller rättare sagt vårt barns) bild av vad som skett i anmälan så den blir korrekt.
    Malima skrev 2014-05-27 11:15:21 följande:
    Om skolan från sin sida inte gör en polisanmälan så har ni ju alltid rätt att göra det som privatpersoner. Men som övriga lyft behöver ni nog fundera över vad ni tänker er att ni ska komma åt.
    Jo. Jag vet. Vi funderar på det. Då kommer även skolinspektionen se över saken om det är skolan i sig som polisanmäls. Ännu mer tryck i det än i om dom gör en anmälan själva. Men vi väntar lite för att se hur dom agerar nu, innan vi drar igång nåt så stort.
    Punkster skrev 2014-05-27 16:44:14 följande:
    Polisen kommer endast att lämna ärendet direkt till socialtjänsten när det rör sig om så unga barn, eftersom de inte är straffmyndiga. Så att skolan vill anmäla direkt till socialtjänsten är inget konstigt. Varför ta omvägen via polisen?
    Jag tror att skolan vill det endast för att undvika den dåliga publiciteten.

Svar på tråden Polisanmälan från skolan - vad händer?