• jämt76

Ägglossning varannan vecka

Hej

Jag och min sambo har försökt få barn i ca 1,5 år nu. Jag åt p-piller i ca 12 år innan jag slutade. Ungefär ett år efter att jag slutade med p-piller så tror jag att jag fick min första ägglossning. Tog ett ägglossningstest som visade positivt. Mensen efter den ägglossningen kom med otrolig magvärk och svimningskänslor om jag inte låg ned. Så har det aldrig varit förut under den tid jag ätit p-piller. Nästa månad tror jag inte jag fick någon ägglossning, hade inte heller någon mensvärk vid mens. Månaden därefter hände dock samma sak igen vid mensen, ont och svimfärdig. Har läst att man kan få kraftigare mensvärk efter ägglossning.
    Jag tror alltså att jag har ägglossning varannan månad nu. Någon som varit med om det? Min mens är annars regelbunden, med en cykel på ca 32 dagar.

Börjar bli lite orolig att jag inte kan få barn. Kan man bli gravid om man har ägglossning endast varannan månad?

/Lite orolig och otålig

• Svar på tråden Ägglossning varannan vecka
  • Jennie med ie

Visst kan man bli gravid även om man bara har ÄL varannan månad, man får ju "bara" färre chanser på ett år.

Fast det där md ÄL konra kraftig mensvärk är inget man kan dra säkra slutsatser av...

• Cahela

gå o sök hjälp...låter som ev endometrios om du har så ont vid äl o mens...
    har man varannan månad behöver man inte vänta ett år på att få utredas.

• skriva

Det är inte ovanligt med ägglossning varannan månad.

Det är också mkt vanligt att man får mer smärtsam mens den gången man har haft ägglossning.

Din mensvärk behöver inte alls tyda på endometrios, du har varit utan normal mens i tolv år och det är såhär din mens är när den är "på riktigt". Man behöevr inte ha någon sjukdom för att uppleva sin mens som så hemsk som du gör. Dels
    är du inte van vid att den påverkar dig så som den gör nu, dels blir mensvärken värre med åren för många, så den mensvärk du har nu är förmodligen annorlunda än den du hade innan du började med p-piller.

Testa att ta två alvedon och en Ipren och se om det hjälper. Hjälper det inte tillräckligt har du stora problem med mensvärk och då finns det anledning att gå till läkare. Oftast hittar de inget fel.

• Cahela

min läkare sa iaf till mig att har man äl varje månad så får man söka direkt för då har man ju rubbade ägglossningar...måsåhända vara vanligt men det går o få tabletter så man förhoppningsvis får det varje månad...
    lycka till

• Cahela

skrev lite fel i förra inlägget...jag menar att har man varannan månad så har man rubbade ägglossningar...

• skriva

Ja ja rubbade är de ju.

Men jag fick veta att det inte var ngt att oroa sig för. Mend et har jag å andra sidan fått höra om min amellanblödningar och extrema mensvärk, migrän och allt möjligt annat också. Det verkade vara standardsvaret på vårdcentralen i Malmö där jag bodde förut. Sen när jag flyttade så fick jag en väldig massa tester och provtagningar.

Typiskt att man får höra olika saker.

• jämt76

Tack så mycket för alla svar! Låter det gå två månader till, ska kolla om jag får äl dessa månader. Annars ska jag kontakta läkare.

• jämt76

Jag kan inte fatta det, men jag har precis testat positivt. Jag är med barn! Vi hade precis bestämt att efter den här mensen så skulle jag kontakta läkare för att jag aldrig blev med barn. Märkte aldrig att jag hade ägglossning heller. Har idag gått ca 4 dagar över tiden och tänkte att jag kan väl göra ett test då. Gjorde ett för 5 dagar sen också, bara för att jag är så otålig, men det var negativt.
    Min kille har inte kommit hem än, så det är bara jag som vet. Kan inte vänta tills han kommer hem så att jag får berätta!

Tack till er alla som svarat på min tråd och hoppas att alla ni som väntat länge på denna dag också ska få sitta där med stickan i handen och skratta och gråta (glädjetårar) om vartannat!

Svar på tråden Ägglossning varannan vecka