• jove

Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?

Hejsan! 

Jag är gravid i vecka sex och mår som en trasa. 
    Ingen energi, illamående, hemsk yrsel och känsla av feber.

Jag jobbar i butik och står med kunder hela dagen. När skall man berätta att man är gravid för chefen? 
    Kan man få sparken av graviditet? 

Min provanställning är slut och har snart jobbat där ett år med bra säljresultat och närvaro.
    Nu känns det omöjligt att behålla dem resultaten, känns som att jag skall kräkas över kunden och har ingen energi alls på jobbet.

Kramis

• Svar på tråden Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?
  • jove

Jag jobbar i en elektronikbutik! Jag står också i kassa men det är nästan värre. 
    Där kan man ju inte gå undan om man känner att det är nära att gå illa, sedan kö hela tiden. 

Kan man få sparken av att man är gravid?

• Seven Costanza

Om din provanställning är slut bör du alltså ha skrivit på papper om tillsvidareanställning? Annars bör du säga till din chef att det är dags att skriva pappet, det har du rätt till. Normalt sett har man bara sex månaders provanställning, varför har ni inte skrivit nya papper ännu? Under provanställning får man avsluta den utan någon som helst anledning så jg hade aldrig sagt något innan jag hade fått papper underskrivet om tillsvidare. När jag fått det hade jag väntat kanske en-två veckor om det går och sedan berättat för chefen. Lycka till!

• Seven Costanza

När du har tillsvidareanställning är det olagligt att säga upp pga graviditet. Vid provanställning är det egentligen också olagligt att inte låta den bli tillsvidareanställning bara för att den anställda är gravid men då säger de ju förstås någon annan anledning istället, vilken annan anledning som helst går bra i stort sett.

• jove

Papper har jag redan skrivit på för länge sedan!:)
    Skrev dem precis efter sex månader, precis som ni säger. Att provanställningen brukar vara i 6 månader.

Så mina papper är påskrivna, jag har snart jobbat i ett år och då borde det inte vara några problem vilken vecka jag än berättar i?

Har ni någon gång sjukskrivit er på grund av att ni mått hemskt? Eller får ni till jobbet o spyr där osv?

• flambards

Men då förstår jag inte riktigt. ÄR du fast anställd nu då? I så fall kan de verkligen inte sparka dig pga graviditet, det får man visserligen aldrig göra, men om din anställning är "säkrad" så är du i en tryggare sits såklart. Är du med i facket?

• Mandygirl

Min man jobbar som varuchef i en elektronikbutik och han har aldrig sparkat en som är gravid :) Jag vet att det är resultat som gäller men de sparkar ej tjejer bara för att de är gravida. Berätta för din chef snarast så kommer han/hon har förståelse om du behöver vila en stund.

• jove

Ja, jag är fast anställd men tänkte att dem kanske kan sparka mig ändå! 
    Har ingen koll på sådant:(

Nej, jag är inte med i facket! Man kanske borde gå med där så man har nån att luta sig mot om det skulle bli problem. 
    Men som ni säger så ska dem inte kunna sparka bara för att man blivit gravid. 

• Seven Costanza
    jove skrev 2014-05-26 20:21:35 följande:
    Papper har jag redan skrivit på för länge sedan!:)

Skrev dem precis efter sex månader, precis som ni säger. Att provanställningen brukar vara i 6 månader.

Så mina papper är påskrivna, jag har snart jobbat i ett år och då borde det inte vara några problem vilken vecka jag än berättar i?

Har ni någon gång sjukskrivit er på grund av att ni mått hemskt? Eller får ni till jobbet o spyr där osv?

Ja om du är tillsvidareanställd redan är det helt lugnt att berätta när du vill. De får inte säga upp dig, absolut inte! Att arbetsgivare tar chansen att inte ge tillsvidareanställning till en gravid förekommer ju kanske ganska ofta men jag har aldrig hört talas om någon som försökt sparka en tillsvidareanställd för att hon var gravid. Har du dålig relation med din chef eller varför oroar du dig så?
Svar på tråden Rädd för sparken! När vågar man säga att man är gravid till chefen!?