• Mammatill2prinsessor

när börja ni fixa inför bebisen skulle komma?

Hej! Som rubriken lyder, när har ni ställt upp säng & fixat iordming inför att bebisen skulle komma? Jag är i vecka 34 denna veckan men tycker att det känns alldeles för tidigt än...

• Svar på tråden när börja ni fixa inför bebisen skulle komma?
  • Limaliie

Alla gör väl som de vill och känner för.

Sängen satte vi upp i v 27 någon gång skötbordet likaså. Jag gillar att pyssla med det och boa...har även tvättat de flesta kläder och sängkläder. Skönt att slippa stressa med det sen och jag resonerar att jag bara blir tyngre och tyngre så lika bra få upp det när man orkar.

• Mammatill2prinsessor
    Limaliie skrev 2014-05-25 12:43:43 följande:
    Alla gör väl som de vill och känner för. Sängen satte vi upp i v 27 någon gång skötbordet likaså. Jag gillar att pyssla med det och boa...har även tvättat de flesta kläder och sängkläder. Skönt att slippa stressa med det sen och jag resonerar att jag bara blir tyngre och tyngre så lika bra få upp det när man orkar.

Ja men visst är det så. Men jag vill nog inte ha det bäddat mm och så för länge. Allting står nu nere i förrådet och ska upp till mitten plan där bebis ska få ha sitt rum.. Ska bli mysigt att fixa iordning där inne och göra fint :) det kan ju endå hända tidigare oxå man vet ju inte.
  • Limaliie

Man behöver ju inte bädda för att man satt upp sängen man kan ju lägga in kläder och sängkläder i byrån/garderoben ex.

Jag vill ha det klart eftersom jag även haft en hel del sammandragningar, så om hon skulle komma tidigare är det klart.

• Frida Andersson

Vi gjorde vår lilla bebis rum i princip klart nu i helgen. Tapetserat sorterat och fixat. Vill ha det klart i tid och kunna gå och små pyssla lite innan. Har ganska uppbokat framöver och vill inte riskera att det inte blir klart och så perfekt som vi vill ha det

• Fjärilslarv

jag är inte själv gravid än, men jag kan tänka mig att vi kommer börja boa efter de kritiska 3 månaderna =).
    i alla fall börja inhandla allt och tvätta.

• DevilsDaughter

Jag har alltid varit väääldigt sen med att packa BB-väska och liknande.. Dock har min barn kommit sent också, så det har inte gjort något.. Dock nu, v 36+5 så har proppen börjat gå (behöver ju dock inte betyda att den kommer tidigare), så har jag börjat planera att packa den nu så fort jag kommer mig för att göra det;)

• DevilsDaughter

Glömde, sängen är jag också sen med, vill inte att det samlar damm.. Ställa upp den kan jag göra långt innan, men bädda gör jag först efter att bebisen har kommit.

• Purlan

Senare och senare. Med första barnet kom sängen upp typ i v 36 och BB-väskan packades samtidigt. Nu ska vi flytta, men skulle vi inte gjort det kan jag tänka mig att sängen skulle komma upp imorgon (min första lediga dag) och jag är då halvvägs igenom v 39. BB-väskan packas också nästan klart imorgon.

• DraussenIstFeindlich

Säng och skötbord fixade vi i ordning i vecka 36 tror jag... Bäddade dock inte sängen då planen var att bebisen ändå skulle sova hos oss i Snugglenest. Kläder ärvde vi massor så det tvättade jag i omgångar med start från vecka 30, typ. BB-väskan packades i vecka 38. :)

• Emka

Jag tror att vi handlade allt i v35 typ (åkte till Ullared) och gjorde i ordning rummet typ veckan innan, samtidigt som vi packade väskan. Nu för knodd nr två kommer vi nog inte göra så mycket innan sista sekunden..

• FCBJ

När jag fick mitt första barn så hade vi inte skruvat ihop sängen och skaffat babyskyddet till bilen. Det fick mannen fixa medan jag låg på BB. Jag hade inte hunnit packa ihop någon BB-väska så även där fick mannen åka och hämta kläder mm. Jag låg inne i 5 dagar så han hade ju lite tid att fixa.

Trots att vi inte förberett något innan så tyckte jag det funkade jättebra. Bebisen låg dessutom inte i sängen den första tiden utan i liggdelen på vagnen istället. Tyckte det verkade mysigare och mer ombonande.
    Kan tillägga att min första kom i v 36 så vi blev lite överaskade.

Denna gången tror jag inte vi kommer pyssla så mycket heller innan förlossningen. Men däremot ska jag packa BB-väskan lite tidigare.

Är just nu i v 30.

• Liinda

Andra barnet på gång, är i v 36. Ska börja packa upp grejer i helgen strax i v 37 då, skruva ihop sängen bland annat, måste köpa en lite byrå att ha lägga kläder i.
    För nån vecka sedan började vi små packa en bb väska, men det är långt ifrån klar, bara rena nyfödd kläder än, känns som vi kommer packa en del strax innan vi åker in på förlossningen, som hygienartiklar m.m 

Jag har mycket jag vill hinna fixa innan bebisen kommer, sy ett babynest och köpa nya fräscha amnings kläder. 
    Möblera lite har precis tapetsera om och städa ut liggvagnen och köpa lite prylar m.m. 

Jag vill gärna ha kontroll (även om jag litar på min kära sambo fullt ut) jag vill ha iordning de mesta och se till att allt är ordentligt rengjort och ha typ bara att bädda spjälsängen när man kommer hem kvar att göra. 
    Så man kan bara mysa familjen och ta emot besök av nyfikna nära och kära och njuta av att komma hem från bb, jag vill fokusera på amningen och umgås sonen så han inte känner sig utanför. 

Sedan har vi en 3 årig son och hund som jag vill ska klimatiska sig till bebisprylarna så det inte blir för mycket på en gång, tror det räcker med att komma hem med en liten bebis för dem. Vet att våran hund behöver tid iafl för han är lite nojig när man ska möblera och det blir mycket nytt. 

Sen tror jag att alla känner helt olika, vissa vill börja tidigt andra vill fixa när bebisen kommit osv. Man ska lite på sin egen känsla så man får som man vill ha det! =) 

• Happy14

Är i v 34, har köpt en bilbarnstol, bebisens rum har vi börjat totalrenovera förra veckan ???? hoppas det skall vara klart om 3 veckor, sedan köper jag alla möblerna.. Vagnen ska jag beställa i veckan. Nåt mer har jag inte känt skall vara nödvändigt att köpa såhär tidigt.

• BjörkW

Vi stälde upp sängramen runt v 20 kanske, ska kolla på vagn nu i v 25 och se om vi hittar någon bra madrass till sängen. vi har tvättat lite grejer men inte allt. Jag tjatar konstant på sambon att vi (läs han. haha) ska börja bygga på skötbordet. Jag är hemma på heltid och graviditeten är väldigt jobbig nu och det är lite mer "bearbetning" för mig att det inte är så lång tid kvar än att det skulle vara bråttom på något sätt. Känns bara skönt att se sakerna redo så jag lättare kan se ett slut på graviditeten :)

• FruKarlsen

Vi blev färdiga idag, förutom några nyköpta kläder som jag inte hunnit tvätta än, går in i v 39 imorgon. Började fixa för kanske en vecka sen, så lite sent ute kände jag att vi var. Men ingen bebis än, känner dock väldigt mycket sammandragningar och neråtrörelser, så det är kanke på gång. BB-väskan är inte packad än, men det känns ändå snabbt gjort när det väl är dags, så det oroar jag mig inte för.

• Poison82

Är gravid med andra barnet så vi har rätt mycket sen innan.vagnen inhandla vi typ i v 20 tror jag om inte tidigare för då kom vi över en sån vi önskade billigt. Är i v 33 nu och känner mig rätt färdig med allt. Packa bb väskan är väl det som inte är gjort bara.

Är glad att jag börja i god tid, jag har så ont i foglossning just nu så mina sista veckor kommer gå åt till att överleva

Svar på tråden när börja ni fixa inför bebisen skulle komma?