• lillälva

Bästa tipsen för lyckad flygresa, tack!

Hej!

I mitten av juni flyger vi (jag och maken) till Grekland med våra tre barn, 1,5, 4 resp 7 år gamla. Resan beräknas ta drygt fyra timmar. Då vi inte flugit med barnen innan har vi ingen aning om hur detta kommer att fungera. Det blir som det blir - som alltid när barn är med men man kan ju försöka få det så bra som möjligt!

Därför vill jag gärna att ni som flugit med barn i olika åldrar delar med er av era bästa tips - vad som ska finnas i handbagaget och vad som inte ska finnas, om och hur man kan förbereda barnen osv osv.

Vi ska förresten resa med Fritidsresor till Kreta, Atlantica Caldera Beach. Kanske någon som varit där??

• Svar på tråden Bästa tipsen för lyckad flygresa, tack!
  • februaribebis 2014

Om barnen inte flugit innan - säg till researrangören/flygbolaget i förväg så att ni kan få gå på först. Har kompisar vars barn blev helt hysteriskt och vägrade gå ombord... De kom inte iväg på någon resa alls. Vi har bara flugit med vår bebis som snart är 3 månader och då gällde det bara att ha med sig blöjor, våtservetter, ombyten, filt och napp lycka till!

• lillälva

Louise82, vi flyger dit kl 6 på morgonen och hem vid lunchtid...

Februaribebis, tack för tipset!

Några fler som vill dela med sig!?

• Gullmaja

Tuggummi till starten och landningen för att motverka lock för öronen. Se till att gå på toa innan boarding. Tiden Från boarding tills man är uppe i luften och kan gå på toa kan bli lång. Förklara vad som kommer hända innan när ni är hemma.

• Badfantasten

Åh vad härligt med resa!

Vi har rest mycket med våra barn. Nässpray och tuggumi innan start och landning funkar super. Även välling/napp för de minsta.

Packa ner viktiga saker tex badkläder och mediciner i handbage om väskor blir försenade. Välling och blöjor Också. Så man klarar första timmarna på plats annars finns det ju och köpa en del på plats. Packa ner ombyte till de små. Juicen hamnar lätt i knät!!!

Godisklubbor och tablett askar är lyckade tidsfördriv. Sen brukar man få "barn kit, tex pyssel mm" när ni går ombord. Nappar och gosedjur ska självklart vara med under flygturen. Våra barn älskar hela upplevelsen. Nintendo el andra spel är ju kanon om de har. Bärbar dvd?

Vi har inte direkt pratat om själva flygresan i detalj, för att minimera rädsla. Berättat kort att vi ska flyga och visat bilder från resemålet. Pool och allt annat roligt ni ska se och göra. Planen ser de på flygplatsen. Var i god tid på flygplatsen och gå alla på toaletten innan boarding.

Alvedon, plåster och vätskeersättning finns alltid med på resorna.

Trevlig resa

• Paincake

* Nässpray och tuggummi för de äldsta

* Kom ihåg att flygplanen inte kan lyfta utan att man kissar först. Bränsleåtgången är beräknad på torrvikt.

* Ladda telefoner och/eller surfplattor med appar/film/spel som funkar utan uppkoppling. Klistermärken och pysselböcker funkar också bra.

* Packa ned godis eller snacks i väskorna. Flygplansmaten är ju som bekant sådär så då är det rätt bra att ha något extra att tillgå. 

* Ta med ombyten för alla, även föräldrarna.

* Dricker yngsta välling? Ta med ett flak tetror (checka in det). Min son äter dåligt när det är varmt och då var det skönt att ha i alla fall ett mål. Han lärde sig dessutom att dricka den ouppvärmd. Himla smidigt.

Ha så roligt!

• Mellanmjölkens land

Nån liten leksak (vår dotter på då 20 mån fick små leksaksfordon i plast) väl inslagen i presentpapper. Bra muta om det börjar bli tråkigt.

Platta/mobil med spel och filmer till åtminstone de äldsta.

Vattenflaskor. Går att fylla på efter säkerhetskontrollen på ditvägen och på hemvägen bör ni kunna få med er åtminstone en flaska genom att hänvisa till "bebisen".

Har ni beställt mat till 1,5åringen? Om inte lär ni bara få nån burk så då kan det vara bra att ta med nått ätbart. Frysta köttbullar funkar utmärkt som kylklampar Om man tar med lite extra finns det nått även till övriga familjen om flygmaten visar sig oätlig eller om ni av nån anledning blir försenad.

Filt/sarong att använda som filt på planet (lättare att somna om man har nått som luktar hemma). Jag vet att vissa tar med kuddar till barnen.

Vi har alltid pratat mycket om flygresorna, vad man ska göra etc. Farmor och Farfar bor utomlands så barnen har varit små första gången de flugit. Vid vår enda riktiga semesterresa skrev vi ut bilder, laminerade dem och pratade om dem. En bild på flygplanet, en bild inifrån planet och två bilder på resmålet.

• lillälva

Vad bra att jag slängde ut frågan här - massa bra tips ju!

Smart m tetror  - ska nog köra på det!

Tuggummi o nässpray verkar vara genomgående, så det får vi inte missa.

De båda äldsta ska ha med sig varsin ipad där det finns en del spel. Ska kolla om det går att lägga över någon film där med!? Borde gå kan man tycka!

Ombyte även t de vuxna hade jag inte tänkt på, men låter helt klart som något att satsa på!

Smart med små presenter. Ungarna älskar det o sen blir det ju något nytt att greja med också... får börja titta lite efter lämpliga grejer redan nu.

Ja, det var många tips som hamnade på packlistan
    Tack allihop!

• Paige80

Vi har också flugit mycket med våra barn, som är 4 år resp 16 månader nu. Du har fått många bra tips redan och jag håller med om alla

Inför första charterflygningen gjorde jag en enkel flyg-bok med bilder jag skrev ut från nätet och bara tejpade ihop. Den tittade vi i tillsammans, så att hon lite skulle förstå vad vi skulle göra.

Bärbar dvd är också guld värt, både på flyget och på restaurangen.

Matsäck till barnen. Det har hänt att vi fått vänta läääänge på flygplansmaten, även om barnen ska få mat först. Och köp vatten efter säkerhetskontrollen.

Extra kläder till både er själva och barnen kan vara bra att ha.

Små inslagna presenter är bra att fördriva tiden med.

Ha en härlig resa!

• lillälva

Paige, tack för dina tips! Bara 10 dagar till avfärd nu och mamman börjar bli liiiiite nervös

• Paige80
    Sibeb skrev 2014-06-04 13:50:47 följande:
    Jag kan verkligen rekomendera en bok som heter "En dag på flygplatsen". Den fick vår dotter (då 2,5 år) när vi skulle ut och flyga för första gången. Mycket bra! Hon gillar den fortfarande (nu 5 år). Den visar lite vad som händer på flygplatsen och på planet.

www.adlibris.com/se/bok/en-dag-pa-flygplatsen...

Ha en bra semester!
    Den boken har vi också!

Ingrid ska resa - gillade min dotter också när hon var 2-3 år. Själv tycker jag att Ingrid-böckerna är våldsamt tråkiga att läsa, men småttingarna verkar gilla dem
Svar på tråden Bästa tipsen för lyckad flygresa, tack!