• smurfmillan

flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!

Har en flintastek i kylskåpet som jag vill tillaga i ugn. Jag undrar därför om nån kan berätta hur ni brukar gör, temperatur på ugnen (har inte varmluft) och tillagningstid osv.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!
  • ursula

Aldrig gjort i ugn men antar att du bryner den i stekpanna eller grill först

• smurfmillan

Oki, vanligast är nog att grilla, men har ingen grill tyvärr. Det är just ugnstemperatur och tiden jag är osäker på.

• W Goldberg

Går bra att göra i ugn som vilken annan köttbit som helst.
    Jag brukar köra på 200 grader och sedan börja kolla den när den borde vara klar så att köttsaften är rätt.
    Funkar klockrent varje gång.

• Drottningen70

Trodde ingen åt flintastek längre. Men eftersom du frågade började jag fundera på hur man skulle kunna göra den ätlig, och jag kom fram till att det antagligen skulle funka att köra den som pulled pork. Dvs. länge på låg värme i en härlig barbecuesås, tills köttet faller isär.

• smurfmillan

Ska man bryna det innan eller bara i en ugnsform å in i ugnen direkt??

Ca tid?? Så får man ju ha koll under tiden, men på ett ungefär??

• Sebastian72

Bryn i panna. Stektermometer in och in i ugn till ca 65 grader. Hur lång tid det tar bestämmer du själv med ugnstemperatur. Med tanke på köttkvaliten på flintastek så är det väl inte så viktigt. Annars tycker jag att lägre temp på längre tid är bäst. 

• Voluptuous Shalimar
    Drottningen70 skrev 2014-05-23 11:34:57 följande:

Trodde ingen åt flintastek längre. Men eftersom du frågade började jag fundera på hur man skulle kunna göra den ätlig, och jag kom fram till att det antagligen skulle funka att köra den som pulled pork. Dvs. länge på låg värme i en härlig barbecuesås, tills köttet faller isär.

Då kan jag lära dig något nytt idag: flintastek är inte ett djur, eller ens en egen styckningsdel! Till julen äter många s.k. julskinka, vilket alltså är samma del av grisen som, ja just det, FLINTASTEK. Och grillkrydda samt marinad används som bekant frekvent runt de svenska grillarna. Så det finns ingen anledning att vara så nedlåtande mot den stackars flintasteken. 
  • Ogago
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-23 16:45:42 följande:
    Då kan jag lära dig något nytt idag: flintastek är inte ett djur, eller ens en egen styckningsdel! Till julen äter många s.k. julskinka, vilket alltså är samma del av grisen som, ja just det, FLINTASTEK. Och grillkrydda samt marinad används som bekant frekvent runt de svenska grillarna. Så det finns ingen anledning att vara så nedlåtande mot den stackars flintasteken. 
    Nja, vänta lite nu.

Det är stooor skillnad mellan flintastek och en julskinka.
    (1) Julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken.
    (2) Formen. dom liknar ju inte ens varandra. En är platt, en är rund.
    (3) Flintasteken brukar vara marinerad. Vem marinerar julskinkan?

Så in med den i ugnen, men tillaga den som en flintastek, inte som en julskinka.
  • Krafs
    Ogago skrev 2014-05-23 16:59:48 följande:
    Nja, vänta lite nu.

Det är stooor skillnad mellan flintastek och en julskinka.
    (1) Julskinkan är rimmad, det är inte flintasteken.
    (2) Formen. dom liknar ju inte ens varandra. En är platt, en är rund.
    (3) Flintasteken brukar vara marinerad. Vem marinerar julskinkan?

Så in med den i ugnen, men tillaga den som en flintastek, inte som en julskinka.
    alltså.. vafan, människa
Svar på tråden flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!