flintastek i ugn, hur?? Recept tack!!
Har en flintastek i kylskåpet som jag vill tillaga i ugn. Jag undrar därför om nån kan berätta hur ni brukar gör, temperatur på ugnen (har inte varmluft) och tillagningstid osv.
Tack på förhand!!
Har en flintastek i kylskåpet som jag vill tillaga i ugn. Jag undrar därför om nån kan berätta hur ni brukar gör, temperatur på ugnen (har inte varmluft) och tillagningstid osv.
Tack på förhand!!
Aldrig gjort i ugn men antar att du bryner den i stekpanna eller grill först
Oki, vanligast är nog att grilla, men har ingen grill tyvärr. Det är just ugnstemperatur och tiden jag är osäker på.
Tror inte man kan göra det i en ugn.....
Går bra att göra i ugn som vilken annan köttbit som helst.
Jag brukar köra på 200 grader och sedan börja kolla den när den borde vara klar så att köttsaften är rätt.
Funkar klockrent varje gång.
Trodde ingen åt flintastek längre. Men eftersom du frågade började jag fundera på hur man skulle kunna göra den ätlig, och jag kom fram till att det antagligen skulle funka att köra den som pulled pork. Dvs. länge på låg värme i en härlig barbecuesås, tills köttet faller isär.
Ska man bryna det innan eller bara i en ugnsform å in i ugnen direkt??
Ca tid?? Så får man ju ha koll under tiden, men på ett ungefär??
Bryn i panna. Stektermometer in och in i ugn till ca 65 grader. Hur lång tid det tar bestämmer du själv med ugnstemperatur. Med tanke på köttkvaliten på flintastek så är det väl inte så viktigt. Annars tycker jag att lägre temp på längre tid är bäst.
Trodde ingen åt flintastek längre. Men eftersom du frågade började jag fundera på hur man skulle kunna göra den ätlig, och jag kom fram till att det antagligen skulle funka att köra den som pulled pork. Dvs. länge på låg värme i en härlig barbecuesås, tills köttet faller isär.