• Plingen

Trivs inte i skolan - stort kontrollbehov

Hej. Jag har en dotter som är 6,5 år och går i förskoleklass sedan i höstas. Det var en tuff start med bara nya "kompisar" och lärare och 30 barn i klassen. Dessutom åldersintegrerat fritids med 120 barn 6-10 år. Min dotter har hög integritet och är avvaktande i nya grupper och särskilt i större sammanhang även när hon känner barnen så det blev en tuff höst. Hon grät, ville byta skola och kissade på sig flera gånger per natt, ville inte vara med i lekar som bygger på att jaga varandra och var rädd vid samlingen med "de stora"/övriga fritids. Jag hade samtal med lärare och fritidspersonal och de respekterade hennes integritet och valde att inte trycka in i henne i sammanhang hon inte kände sig bekväm i. Sedan upplevde jag att det vände, men nu har det kommit tillbaka. Min dotter säger att hon inte vill gå i skolan, hon känner sig utanför och härom kvällen sa hon att hon börjat fundera över om hon ser annorlunda ut än andra eftersom ingen frågar henne om hon ska vara med. Hjälp! Jag behöver redskap för att hjälpa min dotter. Har försökt vända mig till BUP som säger att det är skolans roll. Kommer prata med lärare i veckan men känner att även jag behöver redskap för att hjälpa min dotter i nya sammanhang där hon inte har kontrollen så hon inte säger nej till lekar och stöter bort nya kompisar. av blygsel eller brist på kontroll. Tacksam för råd, tips på böcker och organisationer/hemsidor att vända sig till.

• Svar på tråden Trivs inte i skolan - stort kontrollbehov
  • Astrofys

Här får pedagogerna ta ett ansvar och pusha in henne i grupper , men jag tycker inte att en trettioklass verkar vettigt i 6-7 årsåldern, byt skola.   

Svar på tråden Trivs inte i skolan - stort kontrollbehov