Inlägg från: Snowboard |Visa alla inlägg
  • Snowboard

BF 5 juni-2014. Fler?

nica skrev 2014-06-12 08:43:32 följande:

Här är det hur lugnt som helst. Hon tryckte ner som fan igår så de kändes som hela underlivet skulle gå sönder...trodde nästan att de skulle bli värre men ikke. Ligger och myse med mmina grabbar nu och de är ju inte helt fel de heller smile1.gif
    Förstår att de är jobbigt för dig men de är väl max 7 dagar kvar till du får träffa den lille?
    Ja nu börjar den krypande irritationen att komma. Idag började jag böla för att yoghurten var slut. Dessutom så fort det blir varmare än 20 grader ute så blir mina fingrar som prinskorvar och det är så trångt därinne nu så jag mår illa hela tiden och har halsbränna för magsäcken sitter uppe i strupen, och att andas är ju knappt att tänka på. Nä usch idag är jag bara negativ, allt känns helt drygt.

Ringde förlossningen idag också för läkaren jag var hos vecka 40+0 sa att jag skulle tillbaka vecka 41+3 för en koll, men jag fick aldrig någon klarhet i om DE skulle kalla mig eller om JAG skulle beställa tid. Jag skulle tydligen beställa tid, så jag fick en på måndag 41+4. Det var fullt på söndagen och BM som jag pratade med sa att hon hoppades att jag fått barn innan dess... jag upplevde det som att hon typ menade att det var så många som skulle få barn då eller nått. Kul jul, min värsta farhåga är att det är fullt på förlossning och BB och att alla barnmorskorna är superstressade och man blir lämnad vind för våg. Detta är ju trots allt min första "riktiga" födsel (Bla bla bla vad jag babblar på). Läkaren som jag träffade sa att nästa koll blir 42+0 och sedan bestäms det om man drar igång det hela då eller avvaktar ytterligare några dagar... gah jag står inte uuuut snart.

*klaga klaga klaga*

Hoppas du slipper denna plåga med din lillparvel, oddsen är ju ganska bra det brukar ju gå fortare och fortare med vart barn man får.

• Snowboard
    DevilsDaughter skrev 2014-06-12 09:15:41 följande:
    Kul att det börjar komma lite bebisar i tråden!
    Någon som har BF nästa vecka liksom jag? Känns himla nära nu men ändå så långt borta om man går över.. Jag fick mkt känningar för 2-3 veckor sedan, förvärkar, slempropp och blodiga flytningar, men allt det är helt borta nu så nu känns det som kroppen förbereder sig på att hålla inne bebis länge tyvärr, gick över 3 veckor med sista barnet och misstänker att det iaf blir två veckor denna gången. Men jag längtar tills BF är passerat iaf..
    TRE veckor!!!! Men gudars hur överlevde du? (Och vart bor du som låter det gå sååå länge?) Blev du igångsatt eller kom hen av sig själv? Hur stor var bebben när hen tittade ut? Jag är orolig att jag ska få en jätteklump bara för att han ligger kvar där inne och jäser =/
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-12 11:59:39 följande:
    Snowboard- förstår att du är trött, gnällig och irriterade nu. Du har ju gått över en vecka och mår inte super. Man får gnälla då på något sätt känns de lite bättre smile1.gif Hoppas de vill komma igång förre måndag för dig.
    Jag har bm tid på måndag och får ev. Hinnsvepning då om bebisen inte vill titta ut förre.

Devils- hade bf i måndags men räknade med att gå över. ..även fast man hoppas att bebisen vill komma tidigare. Gick över 12 dagar med förata och 6 dagar med andra så får se hur de blir med denna lilla plutt.
    Jaaaa aaaaallt är förjäääääkligt! :P

Hinnsvepning låter "kul". Kan man få önska sådant eller är det läkaren/BM som bestämmer det? Hoppas lillen hoppar ut innan dess iaf med tanke på att du ju har vissa symptom.
  • Snowboard
    DevilsDaughter skrev 2014-06-12 11:42:20 följande:
    snowboard: Bor i Karlskrona (blekinge).. Jag blev igångsatt och var vid igångsättningen inte överdrivet mogen så det va lite problem med att ens få hål på hinnorna, undra om min kropp missat helt att jag ens va gravid!? Hon vägde 3895, så inte så jättestor ändå. Är väldigt nyfiken på när hon skulle ha kommit om det skulle ha kommit igång av sig självt. Här är de lite av åsikten att så länge mamma och barn mår bra och allt ser bra ut i magen så sätter man inte igång.. Men jag hade knappt något fostervatten kvar så det var därför jag sattes igång..
    Hur lång var din dotter när hon kom?

Jag hoppas att de kollar om det hänt något på nästa koll, alltså inte bara ultraljud utan kollar mognad och sådant. Hur ofta efter BF gick du på kontroller?

Räckte det med att ta hål på hinnorna eller behövdes det mediciner också? Hur lång tid tog förlossningen? *tusen frågor* :P
  • Snowboard
    DevilsDaughter skrev 2014-06-12 15:54:11 följande:
    snowboard: Jag vet faktiskt inte hur lång hon var, hon mättes till 53cm på förlossningen. Men på BVC när hon mättes nästa gång, tror hon va ca 2-3 veckor då så var hon fortfarande 53 cm och BVC sa då att det antagligen blivit en felmätning på förlossningen eftersom de såg att hon hade växt och ökat i vikt och det såg jag också, hon växte väldigt fort vilket märktes på kläderna, så är osäker på hur lång hon va när hon kom.
    Tror jag gick på kontroll en gång i veckan, men det var på MVC, alltså vanliga kontroller..
    De trodde att det skulle räcka med att ta hål på hinnorna, men fick inte ens en sammandragning av det, hehe.. Fick igångsättning via dropp och de fick öka dosen måånga gånger innan det hände något alls.. Men när jag väl fick värkar så gick det extremt fort och det var en otroligt lätt förlossning, kändes nästan som fusk efteråt. 20 minuter från att jag fick onda värkar så var jag helt öppen och så krystade jag ut henne på 10 minuter. Så förlossningen från första onda värken till hon var ute tog 30 minuter. Då var jag bara öppen 1 cm när jag sattes igång, tappen låg lite halvt bakåt och den var inte helt utplånad, tror det var 1,5 cm kvar av den. Så jag var ju inte överdrivet mogen. Det som tog tid var att få hål på hinnorna, få bebisen att sjunka ner, och sedan alla åtgärder för att få igång värkarna, blev en hel del vandrande i korridoren. Detta var helt klart min bästa förlossning! 

Hinnsvepning kan man be sin BM om, en del gör det, en del inte.. En del BM vill vänta tills man gått över, medan vissa går med på att göra det tidigare och en del vill överlåta det till förlossningen på överburenhetskontrollen. Så det är helt olika. Läste om en som gick till förlossningen och övertalade dem om att göra hinnsvepning där, trots ingen avtalad tid eller så, hehe.. 
    Nä nu har jag skrivit TVÅ långa inlägg som datorn ballat bort. Orkar inte skriva ett till..... återkommer när jag är galet mycket mindre irriterad.
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-13 11:31:44 följande:
    Hur går det för er andra? Själv är de väldigt lugnt här. ..hon trycker ner en hel del på kvällarna men annars inget.

Här händer inget i vanlig ordning. Sov dock crappigt så jag är trött, trött idag. Sitter på järnvägsmuseet och försöker att fördriva tiden och stimulera sonen. Vilken dag är du inne på nu?
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-13 12:33:27 följande:
    Bf+4 idag. Orkar inte vara så flitig och roa mina grabbar...så just nu sitter dom och kollar wall e och jag slöar i soffan :-P

Dom roar sig själva rätt bra dock när dom inte bråkar.

Ja det är ju fördelen att ha två. Min käre son är översocial tror jag och vill alltid leka med allt och alla. Han har superlätt att hitta tillfäliga lekkompisar när vi går någonstans. Nackdelen är att hans mor inte orkar åka någonstans :P. Idag samlade jag ihop mig och åkte iväg i hopp om att när vi kommer hem så får jag slumra ifred på soffan... Får se hur det går med den planen.
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-13 16:09:57 följande:
    Orken är inte riktigt med just nu...tänk flera ggr idag att jag ska gå ut och " rasta av" barnen som har massa energi men de blåser och regnar massa smile4.gif blir ju inte piggare av detta vädret :-P
    Hoppas du får vila lite i soffan och om de är något som ska störa så får de vara bebisen som vill ut.
    Jag förstår det veeerkligen. Förra veckan så var jag ute en del med sonen och hade någon slags energi, men ju fler dagar som går från BF ju mer avslagen och energilös har jag blivit. Så jag hajar verkligen att du inte orkar.

Jag lyckades få honom att titta på "Flygplan" (filmen) medan jag smet upp på övervåningen och lyckades somna till en liten stund.... innan han kom upp och tyckte att jag skulle vakna med bååååda ögonen. Som tur var så hjälpte faktiskt tuppluren. Det gäller att sova exakt rätt mängd, blir det för länge så blir man ju ännu mer degig.

Det kommer iaf inte bli någon bebis idag så det blir till att sikta på morgondagen istället.... BF +10 *urk*.
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-13 18:35:49 följande:
    Jobbigt med väntan men skönt att du fick vila smile1.gif

Hittade en rrolig tråd som man kan roa sig att läsa nu när man väntar ut tiden m.familjeliv.se/forum/thread/52886508-roliga-... . ..skrattat massor smile2.gif
    Men Gud sluta! Jag har läst lite i tråden och jag skrattar så tårarna sprutar. Min son tror att jag är ledsen för att jag gråter och säger "kom mamma få en kram". Hahahahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! Jag måste sluta läsa lite nu för jag har fått en jäkla värk i ligamenten av allt garvande. Men sjukt kul tråd!
  • Snowboard
    nica skrev 2014-06-14 11:19:39 följande:
    Hehe visst är de roligt...gör de lite lättare med väntan :-P
    Hur går de?
    Tjena tjena, här händer det.....ingenting! =) Ovanligt va? Kommer nog missa att jag ska till förlossningen när (om? *hemska tanke*) det sätter fart för att jag är så van att inget händer. 

Börjar dock få lite stresskänningar inför insikten att jag kanske tyvärr måste göra kejsarsnitt igen. Det vill jag absolut verkligen totalt blankt inte! Vad som helst utom det. 

Ska nog läsa lite fler roliga förlossningshistorier så att jag blir lite glad. Sedan ska jag trotsa kroppen och dra igång operation storstäd här hemma. Har lämnat sonen på "dagis" (mormor och morfar) så nu har jag lite "egentid" över... så då lär jag passa på. Vill ha så lite sånt där hängandes över mig när lillebror väl bestämmer att göra entré.

Hur mår du idag?
Svar på tråden BF 5 juni-2014. Fler?