snowboard: Jag vet faktiskt inte hur lång hon var, hon mättes till 53cm på förlossningen. Men på BVC när hon mättes nästa gång, tror hon va ca 2-3 veckor då så var hon fortfarande 53 cm och BVC sa då att det antagligen blivit en felmätning på förlossningen eftersom de såg att hon hade växt och ökat i vikt och det såg jag också, hon växte väldigt fort vilket märktes på kläderna, så är osäker på hur lång hon va när hon kom.
Tror jag gick på kontroll en gång i veckan, men det var på MVC, alltså vanliga kontroller..
De trodde att det skulle räcka med att ta hål på hinnorna, men fick inte ens en sammandragning av det, hehe.. Fick igångsättning via dropp och de fick öka dosen måånga gånger innan det hände något alls.. Men när jag väl fick värkar så gick det extremt fort och det var en otroligt lätt förlossning, kändes nästan som fusk efteråt. 20 minuter från att jag fick onda värkar så var jag helt öppen och så krystade jag ut henne på 10 minuter. Så förlossningen från första onda värken till hon var ute tog 30 minuter. Då var jag bara öppen 1 cm när jag sattes igång, tappen låg lite halvt bakåt och den var inte helt utplånad, tror det var 1,5 cm kvar av den. Så jag var ju inte överdrivet mogen. Det som tog tid var att få hål på hinnorna, få bebisen att sjunka ner, och sedan alla åtgärder för att få igång värkarna, blev en hel del vandrande i korridoren. Detta var helt klart min bästa förlossning!
Hinnsvepning kan man be sin BM om, en del gör det, en del inte.. En del BM vill vänta tills man gått över, medan vissa går med på att göra det tidigare och en del vill överlåta det till förlossningen på överburenhetskontrollen. Så det är helt olika. Läste om en som gick till förlossningen och övertalade dem om att göra hinnsvepning där, trots ingen avtalad tid eller så, hehe..