• Liiz01

BF 5 juni-2014. Fler?

Hej! Jag hoppar gärna in här sista tiden av graviditeten. Det är skönt att kunna bolla tankar med personer i samma situation. Roligt att några väntar sin tredje!

Jag har bf 8/6 men enligt mina uträkningar 5/6. Första barnet. Bebisen är fixerad och ligger långt ner. Jag har ilningar neråt dagligen, sammandragningar och förvärkar. Bm säger att det inte indikerar på att bebis kommer tidigare men känslan säger att det inte är långt kvar.. Denna trötthet dessutom, herregud!

Hur har ni andra d?

• Liiz01

Nica- skönt att höra att du gick över tiden trots fixerad bebis m.m. Jag känner mig inte riktigt redo för förlossning än. Blir så stressad av alla som påtalar att den med all säkerhet kommer tidigare och att den kommer när som helst.

Vi har inte kollat kön. Det är på gott o ont känner jag nu. Roligt med överraskning men svårt att knyta an till bebisen i magen o hitta viljan o motivationen att gå igenom förlossningen för att få träffa "min lille pojk" exempelvis.

Hur känner ni som gör om förlossningen för andra och tredje gången? Hur laddar ni upp mentalt? Har ni tips? Det enda jag tänker nu är att kämpa för att inte bli rädd för smärtan, då är jag körd känns det som.. Så jag laddar upp med lugn, andning men även ilska , kämparglöd och ett djuriskt skrik ;) fast egentligen är jag jätterädd.

• Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-23 12:43:53 följande:

Jobbar mina sista timmar nu. Svettigt värre. Har inte fattat att man ska vara borta så länge och jag har en del som behöver rensas undan.

BB-väskan får väl packas i helgen. Väskan är framme och jag har lagt i papperna man behöver ha med sig. That´s it. kan ju vara bra med kamera, necessär och nåt att ha på sig också smile1.gif
    Första gången lyssnade jag på ALLA råd och hade med mig en stor resväska plus en ryggsäck. Undra vad förlossningspersonalen tänkte. Numera reser jag lite lättare Flört

nica - egentligen är jag väl varken nöjd eller missnöjd, men det känns ändå tryggt att gå till samma. Försökte få plats på mammakulan med första med hon hade knökfullt då.

Suss - välkommen!

E april-2009 och A mars-2011
    Härligt att ha jobbat färdigt!
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-23 21:23:29 följande:
    Kan inte låta bli att skratta. Inte en chans att jag hinner ladda mentalt nu inför nån förlossning. Två ungar och flyttpackning kommer att fylla mina dagar framöver. De andra gångerna har en bra andning och förmågan att gå in i mig själv gett mig bra förlossningar. Lustgasen har varit min bästa vän. Jag har själv tyckt att mina förlossningar varit perfekt lagom långa, ca 4-5 timmar på förlossningen med en lagom intensitet.

Jag tycker att din taktik låter bra och det kommer du att klara dig långt på om förlossningen blir normal. Det gör så klart förbaskat ont, men det är en smärta som inte har nån motsvarighet. Det är en positiv smärta till skillnad från alla andra smärtors som finns...
    Bara du känner att det funkar för dig så.. Du känner dig inte nervös eller? Du litar på dig själv och hur du fungerar under förlossningen kanske? 4-5 timmar låter väldigt lagom. Var du hemma länge med värkar innan?

Jag har ingen aning om vad jag kommer att möta. Jag kan bara jämföra med mensvärk eller att slå i tån liksom. Som sagt så har jag svårt att förstå att mitt barn finns i magen så jag vet inte om det fungerar som målbild. Lustgasen ser jag verkligen fram emot! :) jag kommer nog ta all bedövning jag blir erbjuden!
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-23 22:33:45 följande:

Jo, jag kan absolut känna mig nervös när jag tänker på det, men tänker på det väldigt lite eftersom det är så mkt annat! Lite för lite för skulle nåt som skiljer sig från de andra tvåinträffa vet jag inte hur förberedd jag är...

Värkar hade jag hemma några nätter innan det drog igång, de försvann på morgonen, förutom då det var skarpt läge, då ökade de istället.

Bebisen har jag heller aldrig kunnat ha som nån målbild, den är ju så abstrakt.

Förlåt om jag leder in dig i onödiga tankebanor nu men vad är det du blir nervös för? Vad skulle det innebära om förlossningen inte gick som du förväntat dig?

Det jag är rädd för är att jag ska uppleva förlossningen som ett trauma, ett övergrepp. Det är nog mest krystfasen jag oroar mig för.
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-25 21:25:32 följande:

Ingen fara. Det skulle väl inte innebära så mycket mer än att jag får tänka om smile1.gif Krystfasen överrumplade mig första gången. Jag var inte alls beredd på den tryckande känslan och jag blev vääääldigt rädd för att spricka. Det var nog det enda jag tjatade om tror jag. Andra gången visste man vad som väntade så då var jag betydligt mer med i händelserna när det kommit så långt.

hellokitty skrev 2014-05-25 20:33:17 följande:Hej!
    jag har visserligen BF redan nu på fredag, 30 maj, men eftersom jag gått över varenda gång hittills och fått mina barn på bf+15, +15 och nu senast på +11 så räknar jag med att även fyran kommer tidigast en vecka över tiden, vilket skulle innebära 6 juni. Med andra ord kanske jag kan hoppa in här? trevligt med sällskap sista tiden! smile1.gif

Du är så välkommen smile1.gif  

Jag har  gått över nästan en vecka de andra gångerna, men idag sitter jag med ganska regelbunda (icke-onda) sammandragningar. Vet ju att det kan hålla på läääänge, men börjar ändå tro att denna bebis vill komma lite tidigare än syskonen. Det vore helt olämpligt för jag måste verkligen hinna städa och börja flyttpacka innan smile1.gif

E april-2009 och A mars-2011
    Vad du är flitig! Du har ingen som kan hjälpa dig så du får ta det lite lugnt? Eller funkar det som förberedelse, att tänka på lite annat?

Jag städade hemma igår och fick blodtrycksfall och hade jätteont-fick lägga mig och flämta flera gånger.
  • Liiz01
    hellokitty skrev 2014-05-25 20:33:17 följande:

Hej!
    jag har visserligen BF redan nu på fredag, 30 maj, men eftersom jag gått över varenda gång hittills och fått mina barn på bf+15, +15 och nu senast på +11 så räknar jag med att även fyran kommer tidigast en vecka över tiden, vilket skulle innebära 6 juni. Med andra ord kanske jag kan hoppa in här? trevligt med sällskap sista tiden! smile1.gif

Roligt med fler! Har dina tidigare graviditeter visat tecken på att dra ut på tiden? Eller var du fräsch som en nyponros? Jag har fått höra både och; från den ena att jag är så fräsch o pigg och därför kommer gå över (har "bara mage", ingen vätska, fin i hyn osv). Andra säger att den kommer när som helst men definitivt tidigare pga att jag har sammandragningar, onda höfter, ont i framfogen och att bebisen är fixerad o långt nerborrad.

Hur har det varit för er? Finns det "tecken" på att gå över eller att få tidigare?
  • Liiz01

Hur tänker ni kring bedövningar? Vad har ni haft tidigare? Hur ser ni på alternativen om era förlossningar skulle bli tuffare än ni tror?

• Liiz01
    Liiz01 skrev 2014-05-26 06:06:09 följande:

Hur tänker ni kring bedövningar? Vad har ni haft tidigare? Hur ser ni på alternativen om era förlossningar skulle bli tuffare än ni tror?

"Än ni tror"- var väl fel ordval. Menade än era tidigare förlossningar..
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-28 15:00:36 följande:

Om man kunde få känna lugn...bebisen låg ju mycket riktigt i tvärläge tillsammans med en ansenlig mängd fostervatten. Så mycket att de började kolla mage och njurar igen. Det verkade visserligen ok i v 26 när vi var på extrakoll, men just nu är jag bara helt låg och helt säker på att nåt är fel. Det har varit så mycket nu med det kassa KUB-resultatet och fostervatten och snurrande. På fredag blir det vändning och pga mängden fostervatten troligen igångsättning eftersom bebisen troligen lägger sig fel igen annars.

De mätte ju dessutom bebisen och fick den till 4300!!! Hur kan den vara så stor?! Och tänk om de mätt fel och den är ännu större. Nr 2 vägde ju typ 400 gram mer än vad de mätte honom till. Tröstar mig med att det var en ung läkare och tänker att hon nog mätte fel!

Både vill och inte vill. Är rädd för vad det innebär med en igångsatt förlossning men vill ju ännu mindre ha kejsarsnitt! Just nu vill jag bara ha min lilla hos mig och att allt ska vara ok med den!!!

Mycket katastroftänk här nu som ni märker...

På fredag som i övermorgon? Snabba ryck! Håller tummarna för att vändnibgsförsöket går bra så du slipper ks!

Jag ligger och vilar och har lite ont. Inte värkont utan mer molande i sidan, på magen, höfter o svank. Ibland krampar det under magen (ligamenten) och då blir jag alldeles svettig. Herregud, hur ska jag klara förlossningssmärtor när jag reagerar så på lite kramp?!

Känner ni andra av liknande besvär?
  • Liiz01
    nica skrev 2014-05-30 11:54:57 följande:

Liiz01-hur är det med dig? Några känningar av att de närmar sig?

Nja, jag vet inte hur det kan kännas när det är på g. Men jag har sammandragningar, och även förvärkar vad jag tror. Ligger mest och vilar/sover och äter (och läser förlossningsberättelser). Framfogen brinner typ så jag orkar inte röra mig så mkt.

Hur känns det för dig?
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-30 13:01:20 följande:

Dessa barn! Vid UL-kollen efter ctg:n visade det sig att bebisen nu låg med huvudet ner :-P. De tyckte att vi skulle passa på att sätta igång det, 39+0 idag så jag har fått två shottar med cytotec och har fått betydligt mer sammandragningar. Inget som alls gör ont än så länge. De vill inte ta hål på hinnorna ännu eftersom där är så mkt fostervatten och bebisen ligger högt. De är rädda att navelsträngen i så fall faller fram och hamnar i kläm. Får se hur det utvecklas.

Så spännande! Hör av dig när du orkar. Lycka till nu!!!
  • Liiz01
    nica skrev 2014-05-30 14:04:02 följande:

Liiz01- nää känner inte av något speciellt, gjorde de dock inte på grabbarna heller innan de startade.

Skönt att du kan passa på att vila smile1.gif

Brännande känsla har jag dock inte haft bara huggande och ilningar neråt sedan ett par veckor.

Knoddas- hur är de med dig?

Purlan- så skönt att bebis beslutat sig att ligga med huvudet neråt, lycka till idag hoppas de går snabbt och enkelt!

Ja, huggen o ilningarna har jag haft tidigare-obehagligt! Men jag tycker det har avtagit nu. Får titt som tätt en krampaktig känsla under magen, typ som i äggstocken som jag får andas mig igenom. Låter det som förvärkar tycker du? Trodde inte smärtan skulle vara så koncentrerad på ett ställe..
  • Liiz01
    nica skrev 2014-05-31 08:39:15 följande:

Holk- Men fy vad jobbigt smile4.gif vilken veckan skulle du nu vara enligt rul? Tänkte när man är 37+0 är ju bebisen färdig och de borde sätta igång dig! Hur mår du nu?

Liiz01- kan nog vara förvärkar, kan ha de i ryggen också. Hoppas de blir värre:-P enda gången man önskar någon nåt sånt hehe

Knoddas - känner inte av något, halsbränna får jag hela tiden. Bebisen trycker ner så hon träffar en nerv som låser såjag inte kan gå och de hugger till som fan. De är min killes första barn så varje gång jag säger aj blir han orolig och tror nästan att de är på g. :-P

Någon mer som samlat på sig vätska? Jag har köpt stödstrumpor men kan inte ha dom på mig då de är så varmt att man kokar.

Någon som har tips på att minska .svullnaden i ben och händer?

Tack och lov så verkar jag inte samlat någon vätska. Om du inte kan ligga inne med stödstrumpor med benen högt så kan du ha benen i en spann med svalt vatten. Har hört att det fungerar.

Vi får se ang förvärkarna. Det jag känner i rygg etc är mer molande så det känns mer som vanliga gravidkrämpor/foglossning :(
  • Liiz01
    Purlan skrev 2014-05-31 11:02:54 följande:

På väg hem. Det vill inte riktigt starta. Förhoppningsvis kan det starta själv efter en rejäl hinnsvepning. Känns som rätt beslut, gillar inte attforcera allt för mkt.

Hoppas det kommer igång av sig självt snart!
  • Liiz01

Myyysigt Purlan! Stort grattis! Gick allt smidigt, likt tidigare förlossningar?

• Liiz01
    nica skrev 2014-06-05 09:59:11 följande:

Stort grattis purlan! Sån liten sötnos.

Hur gick allt? Hur mår du?

Liiz01- hur går det för dig?

Det går långsamt. Jag går mest och känner efter men inga värkar här. Tycker mig känna en konstant mensvärk i ryggen, men den har funnits där sen någon vecka tillbaka. Vad störande dessutom med alla som smyger sig på och ska fråga och dalta, usch! Jag hatar att bli daltad med ..

Hur går det för dig? Har du känningar på att det skulle vara på gång?
  • Liiz01
    nica skrev 2014-06-08 17:03:42 följande:

Tror slemproppen kommer i omgångar ( har inte sett de när jag väntade grabbarna) dock vet jag att de inte behöver betyda något:-/
    Så spännande! Det borde ju betyda något i och med att det är dags? Får jag fråga hur man vet att det är slemproppen som lossnar i omgångar? Jag har inte märkt någonting sånt än.
Svar på tråden BF 5 juni-2014. Fler?