• Holk

BF 5 juni-2014. Fler?

Hej! Jag hoppar gärna in här o1 det är okej? Jag har egentligen bf 22/6 enligt RUL som vi alla är rätt säkra på blivit felmätning. Har gått på tillväxtultraljud sen vecka 24 och där räknas det som att jag(bebis) är 3 veckor längre än vad RUL sagt.

Förra veckan på TUL fick jag 'tillåtelse' att försöka få igång förlossningen från o med helgen som varit. Vilket jag verkligen försöker. Alla husmorsknep. Då var bebisen 34.9% för stor. Och skulle få väga i, vecka 35+1, ca 3525g. Detta innebär att om jag går full tid blir det snitt då de uppskattar vikten till bra över 5 kg. Deprimerande nyheter även om jag är glad över att den lilla mår bra.

Detta är mitt andra barn, har en son född i 5/3 förra året

• Holk

Nica: Nej, tycker redan 4 kg låter mycket Våra egna Beräkningar stämmer mer med De På TUL, alltså skulle jag vara i vecka 39-40 nu. Har inget exakt.

Min första föddes vecka 37+0 och var också 'för stor' men 'bara' +25%. Han vägde då 3570g. Vilket denna lär gått förbi vid detta laget. :-/

Blodtrycket har varit kasst de senaste dagarna igen. Huvudvärk deluxe typ. Tungt och ont i bäckenet. Känner mig så gnällig men allt känns så jobbigt. Att vara så tung o ha ont samtidigt som man måste ha hand om och bära en annan liten..

• Holk

Jotack, inser att det kommer bli sjukt jobbigt (om än mysigt) med två så små. Hade jag kunnat ändra på det hade jag väntat lite till. Men nu längtar jag så till min lilla också är hos oss. Och har stor o bra familj på både min o mannens sida som hjälper till med vad dom kan när dom kan. Så det känns ju bra.

Oj, 23 månader var ju långt mellan hehe.. blir ca 15 månader mellan mina beroende på när den lilla kommer.

Jo stor bebis behöver er inte nödvändigtvis betyda trubbel. Men finns ju fler risker och just det här att doktorn direkt pratade snitt istället för att diskutera andra sätt att sätta igång mig tidigare. :-/ Ska till BM imorgon och idag när vi pratade i telefon sa jag att jag ville hon skulle göra en hinnsvepning på mig. Återstår att se imorgon om hon gör det.

Idag har mitt blodtryck varit kasst hela dagen. Mått skit och är helt matt. Brukar lugna ner sig lite under dagen men det har det inte gjort idag utan legat högt hela tiden. Sjukt jobbigt.

Purlan skrev 2014-05-27 09:29:22 följande:
    Det blir hektiskt med en liten ettåring och en nyfödd. Jag kände att det var svettigt med 23 månader emellan, främsta skälet var att lillebror var väldigt krävande och när jag väl kunde lägga bort honom orkade jag bara inte sitta och ha storebror på mig så han blev väldigt hänvisad till pappa. Det gick liksom över en natt och det kan jag känna skuld för. Han är min kille idag (5 år), men jag har ändå otroligt dåligt samvete :-/Kan trösta dig med att min nr 2 vägde 4410 när han kom och den förlossningen flöt på just som den första. Tror du att du blir igångsatt?

• Holk

Haha jag som är hormonell och mått extra kasst idag så blev kanske lite 'huggigt' svar till dig. Sorry.

Ja och fortsätter blodtrycket såhär måsten sätta igång mig också tycker man. Men får se vad tanten säger imorgon men är dock inte allt för positivt inställd på att hon 'gör som jag vill'.

Purlan skrev 2014-05-27 20:19:23 följande:
    Ja förlåt, det var inte meningen att vara negativ! Det kommer att bli hur bra som helst Håller tummarna att BM tycker hinnsvepning är en bra plan och att det kan dra igång sen. Ligger blodtrycket dessutom högt så borde det väl höja hennes motivation?

• Holk

Kanske missat men vad är det med din mage?

Varit hos BM idag. Högt blodtryck som jag visste. 177/102. Lugnade ner sig efter ett tag till 150/95. Men haft sjuk klåda inatt. Knappt sovit något pga den och svår huvudvärk. Efter samtal med läkare ska jag fasta inatt o ta lever, gallsyre och tox prover imorgon bitti. Det tråkiga är att jag egentligen hoppas på.att proverna är dåliga så dom måste sätta igång mig nu. Men om dom är dåliga hoppas jag såklart att mini inte blivit påverkad.

Purlan skrev 2014-05-27 21:52:17 följande:
    Äsch, förstår dig. Förtjänade det, kunde lindat in mina ord lite mer

Det är ungefär det mottagandet alla kommentarer om min mage får just nu. Fy fasiken vad jag är less på det!

• Holk

Purlan; hoppas vändningen fungerar och att allt.går bra för dig!

Ligger just nu inne på fförlossningsrum och har tagit prover o ligger med ctg. Fått intensiv klåda som dom blev oroliga över.

Fastat i snart 12 timmar, = ge mig mat!

• Holk

Blääää.. har blivit inlagd. Fått blodtryckssänkande. Flödet i navelsträngen är i underkant. Ja nu får vi väl se hur detta blir. :-/

• Holk

Fått flera tabletter för trycket som sänker sig med dem men sen går det upp igen. Är redan sjukt uttråkad här. Och är mest orolig över att den lilla i magen ska krascha för snabbt. Tappade lite slemmis igår och haft lite smärtsamma värkar inatt. Hoppas det sätter igång snart om dom inte sätter igång mig. Känner mig helt matt av allt.

Plus! Första natten utan min son sen han föddes. Inte pratat med pappan än. Undrar hur det har gått. Jag som alltid tagit nätterna.

Purlan; Lycka till idag!

• Holk

Mig sätter dom inte igång än dels pga att jag enligt rul inte gått så långt (dock enligt alla andra ultraljud o mätningar) och dels för dom vill ha kontroll på trycket. Som legat vid 90 stor del av dagen men nu ikväll blev det högt igen och har inte sänkt sig trots tablett. Så får väl se hur det blir.

Det tråkiga är att jag vet om att när graviditeten är över är även dessa bekymmer över. Så det får mig att bli så irriterad på att dom inte vill göra något för att få igång mig.

• Holk

Trycket vägrar ge med sig riktigt trots högre dos medicin. Har därför idag fått hinnsvepning och eventuellt för jag en till ikväll. Om inte detta funkar blir det förmodligen gel eller sticka hål på hinnorna imorgon. SNART är min lilla här! *håll tummarna*

Ni som är omföderskor och har gjort hinnsvepning då. Hur kändes det för er när den blev gjord? Funkade det? Om ja, hur lång tid efter svepningen hände något och vad hände då?

Hur går det för dig Purlan?

Nica: Jag är också svullen som in i om.fötter o vader men tycker också det är supervarmt med stödstrumpor plus att dom kliar tycker jag. Högläge med benen och kallt vatten på är det enda tips jag kan ge faktiskt.

Hur går det för dig Liiz01?

• Holk

Fick två stycken svepningar igår. Efter den andra fick jag Mensvärk och oregelbundna värkar nu under natten men tycker det har avtagit nu

Purlan; Jag förstår dig. Jag saknar min son nåt så fruktansvärt mycket men när dom varit här och hälsat på känner jag mig bara irriterad mot honom. Har sån huvudvärk och vill att han bara ska ligga och mysa med mig, han har dock andra planer. Som att banka i allt han ser tex. Älskar min lille skit men just nu är det jobbigt.

• Holk

Hej! Har haft det tufft på senaste. Låg ju inlagd och fick medicin pga blodtrycket. Hinnsvepning på söndagen och där sa doktor att hände inte det något till dagen efter skulle vi sätta gel eller ta hål på hinnorna. Måndag kommer, ny läkare och läkaren skickar hem mig. Kände mig totalt uppgiven.

Kom tillbaka på återbesök i onsdags. Inget hade hänt efter 4 svepningar. Bebis fortsatt växa en massa och blodtrycket fortfarande de högt. Läkaren där tar ställning till att boka in igångsättning fredag. Men ville ,om jag kände att jag klarade det, vänta till måndag (imorgon). Kändes bättre men hade ändå tankar på att jag skulle komma fredag morgon och ny läkare skulle skicka hem mig.

Onsdag kväll försökte jag Göra nr 2. Gick inte så la mig i ett bad för att lugna mage och nerver. Upp ur badet en stund senare och trodde jag kissade då det rann på benet men nej, till min STORA förvåning gick vattnet. In till förlossningen och starka och täta värkar började snabbt. Fick morfin som tyvärr gjorde att värkarna kom glesare. Efter en 12 timmar satte dom värkstimulerande dropp. Och efter nån timme där satte allt igång med en väldans fart. För fort tyvärr. Allt som allt så fastnade navelsträngen om halsen på bebis och sen fastnade hon även med axlarna. Fick till Slut ut henne men hon mådde inte bra. Slapp, andades dåligt och var blå pga navelsträngen som satt fast. Men efter lite hjälp av en av de bästa barnläkarna mår hon till slut bättre. Jag ligger och har panik öVet att inte kunna få ha henne hos mig samtidigt som en massa Människor fortsatte pilla o trycka på mig. Förlorade visst en massa blod och hade en koagelklump i magen stor som moderkakan. Den kom ut efter massa dropp och tryck på mage=AJ som f-a-n. Kunde därefter inte ens sitta upp utan att bli svimfärdig, jätteobehagligt. Men idag åkte jag hem. Är inte hundra än men är skönt att vara hemma och ännu skönare att min dotter blev bra så snabbt efter det traumatiska.

Lång text men var skönt att skriva av sig lite. Hur går det för resten här inne?

• Holk
    Snowboard skrev 2014-06-08 23:07:49 följande:
    Men gudars skymning Holk! Vilket trauma! Hur mår DU?! Du har säkert skrivit det tidigare i tråden, men vad hände? Var det havandeskapsförgiftning som gjorde att du lades in från början? Grattis till bebis och Gud sådan tur att det trots allt slutade väl. Usch och fy!

Ja det var hemskt. Mina förra förlossning var visserligen bra men när sonen var ca 7 timmar gammal bröt helvetet loss där och han var visst väldigt sjuk. Hjärtat, lungor, kroppspulsådern, ja allt var inblandat typ. Slutade till Slut bra och han har mått toppen sen vi blev utskrivna. Men gåtan är om man i framtiden vågar på sig en till graviditet. Det är dock en bra bit fram isåfall, är nöjd till hundra just nu.

Nej inte havandeskapsförgiftning men hägt blodtryck som inte gav med sig. Tråkiga är att jag fortfarande har högt tryck men hoppas att det är bra om ett par dagar. Annars behöver jag troligtvis medicinera mot det.

Tack ska ni ha! HHoppas det sätter igång snart för er också! Och lycka till när det väl gör det. Och grattis på fölsedan nica!
Svar på tråden BF 5 juni-2014. Fler?