Min rätt som förälder att veta vilka som utsatt min dotter?
Man behöver väl inte veta namn för att kunna peka ut personer. Skolan har väl foton!?
Man behöver väl inte veta namn för att kunna peka ut personer. Skolan har väl foton!?
Varför förutsätts det att skolan inte kommer att göra något alls? Jag förutsätter att skolan tar tag i detta med krafttag. Där jag jobbar hade det definitivt polisanmälts. Jag tycker även att TS ska polisanmäla oavsett om skolan gör det eller ej.
Ang. rätten att veta namn på dem som gjort det så beror det lite på förutsättningarna. Det finns starka sekretessregler kring skolan. Om förövarna går på samma skola som TS dotter så kan det bli lite svårt, eftersom skolan potentiellt sätt kan bryta mot sekretessen genom att berätta namn. Och det är ett grovt tjänstefel som kan leda till avstängning, avsked och åtal.
Eftersom detta är högstadiebarn så finns det dock skäl att tro att de går på en annan skola än TS dotter? Om så är fallet så bryter skolan inte mot någon sekretess genom att berätta namnen för TS.
Hur som helst så tycker jag att TS ska ha fortlöpande kontakt med ansvarig lärare eller rektor ang. hur detta fortlöper. Dessutom polisanmäla, som sagt. Jag hoppas allt löser sig till det bästa och att pojkarna inser hur illa de betett sig och ber om ursäkt.