Inlägg från: skpklm |Visa alla inlägg
  • skpklm

Hur mycket får en invandrare i bidrag?

M Y L F skrev 2014-05-19 13:44:00 följande:
    Det beror ju på om man har barn eller inte.
    Men den summan som dina kollegor diskuterade var nog denna:

FAKTA: Så mycket bidrag får invandraren En nyanländ invandrarkvinna med tre barn (12, 13 och 14 år gamla) som bor i en hyresrätt på 85 kvm och har 7 000 kr i hyra får följande bidrag varje månad:

6 776 kr i etableringsersättning 3 000 kr i etableringstillägg 3 754 kr i barnbidrag 3 819 kr i underhållsstöd 4 900 kr i bostadsbidrag

= 22 249 kr per månad skattefritt.

Källa: Försäkringskassan

Underhållsstöd -  det gäller alltså en ensamstående förälder.   Alla invandrare får knappast underhållsstöd -  alla har inte tre barn heller,  faktiskt.  

Etableringsersättning och etableringstillägg - vad är det?
  • skpklm
    Styrox skrev 2014-05-19 14:08:53 följande:

Visst och jag tycker att någon som använder ett begrepp i ett inlägg bör kunna förklara det.
  • skpklm
    Guy skrev 2014-05-19 14:40:58 följande:
    Pratar ni om invandrare eller flyktingar? Jag är invandrare och har aldrig fått någon bidrag.
    Etableringsersättning kan utgå - efter ansökan - till person som har uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting eller skyddsbehövande.   Man ska först ha en etableringsplan från Arbetsförmedlingen.

Om du har barn kan du också får etableringstillägg.

Invandrare som fått arbete och kanske kommer med ett flyttlass hit får det knappast.
  • skpklm

Har man 100 %  prestationsförmåga utgår 100 % etableringsersättning (betalas av Försäkringskassan).   Etableringsplanen,  uppgjord av AF,  måste följas.

Är presentationsförmågan mindre än 25 %  hänvisas man till försörjningsstöd.

• skpklm
    Styrox skrev 2014-05-19 15:18:41 följande:
    Bör man också förklara vad bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd är i samma inlägg??
    Varför sluta där? Varför inte passa på att förklara vem som får a-kassa, studiebidrag, EU-bidrag och starta eget bidrag? Eller hur du som arbetsgivare kan få ekonomisk hjälp om du har för höga sjuklönekostnader?
    Kanske det.   Det kanske bara är jag som haft/ har släkt och vänner som får/ har fått barnbidrag,  bostadsbidrag och underhållsstöd,  ersättning från a-kassan,  studiebidrag och starta-eget-bidrag.

Av någon anledning har ingen i bekantskapskretsen hittills pratat om sitt etableringsbidrag,  för mig var det ett helt nytt begrepp.  Ska snarast se till att utöka vänkretsen!.
  • skpklm
    LillGris skrev 2014-05-19 16:37:20 följande:

Tycker du att det verkar rimligt att alla invandrare skulle få 25,000kr i månaden?
    Exemplet gäller en fyrabarnsfamilj.   Får en fyrabarnsfamilj betydligt mindre i försörjningsstöd i förekommande fall?
  • skpklm
    M Y L F skrev 2014-05-20 10:05:20 följande:
    Nu svarade jag bara på vilken uträkning som TS kollegor diskuterade. Då jag vet att detta diskuterats flitigt så antar jag att det var just det exemplet som TS kollegor refererade till.

Det är fakta och inget annat och har inget att göra med a-kassa och annat. Det var inte vad som diskuterades.

Varför måste folk gå OT?
    Har du läst inlägg 15?  Nej,  etableringsersättning är inte arbetslöshetsersättning  -  för att få det krävs att man betalat avgift till A-kassan en längre tid och kvalificerat sig till ersättning genom att ha arbetat en viss tid.

Som flykting nyanländ till Sverige får man alltså inte ersättning från någon A-kassa.   Man får inte heller  försörjningsstöd  (det som brukar kallas socialhjälp eller bara soc väl)  mer eller mindre  automatiskt.  Etableringsstöd kan utgå de första 24 månaderna.  Arbetsförmedlingen och den sökande gör upp en etableringsplan som ska följas;  på heltid,  75% eller 50% av heltid.   

Har man mindre arbetsförmåga än 25 %  torde det bli försörjningsstöd.
  • skpklm
    Velouria skrev 2014-05-20 14:26:41 följande:
    Jag tror att folk stör sig på att flyktingar som precis fått PUT och som direkt sugs upp av Ams överhuvudtaget får bidrag. 
    Ger de sig ut på kriminella vägar för att fixa sitt uppehälle stör sig folk också...
  • skpklm
    jeanette02 skrev 2014-05-20 14:54:47 följande:
    Min man är en invandrare han har aldrig fått en öre i bidrag. Han började arbeta direkt efter intensivspråkkurs.

Man måste nog tänka på att särskilja flyktingar och invandrare. Tror inte att flyktingar får mer än andra infödda svenskar. Det som ibland driver upp försörjningsstöd är väl att man har många barn men det gäller ju även infödda svenskar. 
    Fick du försörja honom när han gick SFI?
  • skpklm
    M Y L F skrev 2014-05-20 15:03:04 följande:
    Men det som Svenskar verkar ha svårt att fatta är att inte alla som kommer till Sverige är flyktingar. Den största delen som kommer är anhörighetsinvandrare.

Det är bara en viss grupp som kan få mer i bidrag under ett par års tid.
    Största delen -  är det så?   Det är väl inte länge sedan politiskt beslut tog för att underlätta anhöriginvandringen.
Svar på tråden Hur mycket får en invandrare i bidrag?