• saraemeliie

Övergång till annan föda än amning!

Hej,
    Nu är jag trött på BBVs och andras svar på mina frågor, så jag skaffade mig ett konto här då folk ofta har vettiga svar när man kikar här annars.

Nu till mina funderingar!
    Jag har en son som är 5 månader gammal, mitt första barn så man har inte stenkoll på allt själv. Hur som helst. Jag har haft turen att amningen har fungerat jättebra för både honom och mig och jag trivs verkligen med att amma. Fram till för någon månad sedan har han sovit hela nätter alltid men på senaste vaknar han och vill äta på natten. Detta är absolut inget problem för mig men jag tycker synd om honom att han ska behöva vakna för att mjölken inte är tillräcklig inför natten längre. Jag har försökt att ge honom ersättning och välling (ok enligt BVC) innan sänggånde för att han ska få sova som vanligt. MEN, han avskyr det. Jag märker att han vill äta mer när han ammar om kvällen men det finns inte så mycket mjölk då. Oavsett hur mycket jag äter/dricker/vilar eller ammar för att öka produktionen. Vad ska jag göra? Han är van vid flaska då jag pumpat mycket för hans pappa ska kunna ha honom själv en stund. Men så fort han känner att det inte är mjölk så skriker han och ger sig inte utan somnar utmattad av skrikandet.

En annan sak jag inte känner mig helt ok med är att min BVC sköterska uppmanade mig vid 4 månaders kontrollen att sluta amma. När jag/vi frågade varför så fick vi svaret att det vid den åldern är bättre med fast föda. Men enligt livsmedelsverket rekommenderas 6 månader med amning om man kan/vill. Och jag vill ju?
    Min som visar inget intresse alls de gånger han faktiskt fått smaka på gröt eller puréer, han tyckte väl att det var helt okej men inget jätte intressant precis. Hur gjorde ni vid övergången till fast föda? Hur lång tid tar det och att amma "upp resten" sidan om när man introducerar mat kan man väl göra?

Lång fråga men jag känner mig helt vilsen i detta!

Tack på förhand,
    Vilsen 23årig första mamma! ????????

• Svar på tråden Övergång till annan föda än amning!
  • NalaForever

Vet att många barn tycker att ny välling mm smakar apa, och man kan ha i lite valijextrakt i flaskan och då ska dom tydligen ha det lättare att dricka de :)

• The Fugly

Fin BVC-sköterska verkar helt galen. Du ska absolut inte sluta amma vid fyra månaders ålder. Bröstmjölk eller ersättning ska vara huvudfödan ett bra tag till. Rekommendationen är helamning i minst sex månader. När du börjar introducera annan mat börjar du försiktigt och fortsätter att amma/ ge ersättning på sidan om.

Vad gäller svårigheten att få honom att acceptera ersättning (om det är det du vill) så kan det vara en idé att pröva ett annat märke? De smakar olika och smaken på samma märke kan skilja mellan pulver och färdig tetra. Testa dock bara en i taget och inledningsvis bara en liten mängd. Blanda ut det i bröstmjölk så att det fortfarande smakar bröstmjölk. Sen kan du sakta öka mängden ersättning i mjölken då vänjer han sig successivt vid smaken.

• Rosa Fluff

Skit i Bvc och lyssna på vad du känner är rätt. Han kan mycket väl vara i en ökningsperiod och då tar det ett tag innan mjölken ställer om sig. Bästa sättet för bebisen att öka mjölkproduktionen är att äta på natten har jag hört.

Trivs du med att amma ska du absolut inte sluta! Ju mer annan mat du ger desto mindre mjölk producerar du. Låt bebisen amma så mycket och ofta den vill så löser det sig om ett tag när kroppen hunnit ställa om sig.

• Pandamamma79

Märkligt att BVC sa att du skulle sluta amma vid 4 mån... Helamma till 6 mån, sen komplettera med mat. Han kan ju få smaka redan nu på gröt och puré.

Iaf, kan du pumpa ut vid annat tillfälle och he honom detta som komplement vid amning på kvällen?

Sen undrar jag ifall det verkligen är att du har för lite mat på kvällen som han vaknar? Han kan ju behöva mer mat än innan också och vaknar trots nog med mat på kvällen. Jag menar att många barn vaknar naturligt på natten även ifall de var mätta när de somnade.

• fluu

Kanske är det så att han inte vaknar av hunger utan på grund av att han utvecklas extra mycket nu? Eller på grund av tänder? Magknip?
    Min dotter sov helt underbart bra mellan två och tre månader, men sedan när utvecklingsperioderna duggade tätt var det totalt hopplöst med sömnen.

Angående mjölkmängden på kvällen. Spänner du dig mycket eller blir stressad då? Det kan ha inverkan.
    Eller så kanske du kan försöka få ett längre hopp mellan amningarna innan läggningen så du "sparat på dig" lite? Eller om det är någon stund på dagen då du har väldigt mycket mjölk pumpa ur och spara och sedan ge på flaska?

Har du provat olika sorters ersättning? De ska smaka olika tydligen. Många barn gillar exempelvis den drickfärdiga bättre. För ersättning är ett bättre alternativ än välling egentligen.
    Jag vet också många barn som avskytt industrivälling, men älskat hemmagjord, testat det?
    Eller börja att sakta, sakta introducera gröt? Antingen hemmagjord eller industrigröt.

Lycka till"!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och skit i bvc-sköterskan som inte verkar så värst bra på sitt jobb.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tallen

När vi började med ersättning så blandade jag pumpad mjölk med ersättning, första kvällen 20% ersättning, två kvällar senare 40% ersättning osv tills det bara var ersättning i flaskan.

• Flickan och kråkan

Med tanke på ditt barns ålder så skulle jag tippa på att de nattliga uppvaken inte har med hunger och göra. Det du beskriver är klassiskt. Den "värsta" sömnen brukar infalla sig andra levnadshalvåret och brukar oftast ligga mellan cirka 5-10 månader. Det handlar om utveckling. Har tre barn och samma sak med alla tre i lite olika grad. har ammat relativt länge. Yngsta är snart 11 månader och ammar fortfarande en hel del på dagarna, alltid till sömns på kvällen och sedan vid ett uppvak framåt morgonkvisten vid 04.30. Han hade väldigt mycket uppvak på nätterna tidigare.

Svar på tråden Övergång till annan föda än amning!