Övergång till annan föda än amning!
Hej,
Nu är jag trött på BBVs och andras svar på mina frågor, så jag skaffade mig ett konto här då folk ofta har vettiga svar när man kikar här annars.
Nu till mina funderingar!
Jag har en son som är 5 månader gammal, mitt första barn så man har inte stenkoll på allt själv. Hur som helst. Jag har haft turen att amningen har fungerat jättebra för både honom och mig och jag trivs verkligen med att amma. Fram till för någon månad sedan har han sovit hela nätter alltid men på senaste vaknar han och vill äta på natten. Detta är absolut inget problem för mig men jag tycker synd om honom att han ska behöva vakna för att mjölken inte är tillräcklig inför natten längre. Jag har försökt att ge honom ersättning och välling (ok enligt BVC) innan sänggånde för att han ska få sova som vanligt. MEN, han avskyr det. Jag märker att han vill äta mer när han ammar om kvällen men det finns inte så mycket mjölk då. Oavsett hur mycket jag äter/dricker/vilar eller ammar för att öka produktionen. Vad ska jag göra? Han är van vid flaska då jag pumpat mycket för hans pappa ska kunna ha honom själv en stund. Men så fort han känner att det inte är mjölk så skriker han och ger sig inte utan somnar utmattad av skrikandet.
En annan sak jag inte känner mig helt ok med är att min BVC sköterska uppmanade mig vid 4 månaders kontrollen att sluta amma. När jag/vi frågade varför så fick vi svaret att det vid den åldern är bättre med fast föda. Men enligt livsmedelsverket rekommenderas 6 månader med amning om man kan/vill. Och jag vill ju?
Min som visar inget intresse alls de gånger han faktiskt fått smaka på gröt eller puréer, han tyckte väl att det var helt okej men inget jätte intressant precis. Hur gjorde ni vid övergången till fast föda? Hur lång tid tar det och att amma "upp resten" sidan om när man introducerar mat kan man väl göra?
Lång fråga men jag känner mig helt vilsen i detta!
Tack på förhand,
Vilsen 23årig första mamma! ????????