Gravid?
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att detta inte ska spinna iväg och jag ska försöka vara så saklig jag bara kan.
Jag är en 22 årig tjej (23 om 1v) som har ett fast förhållande sen några år tillbaka, har väl börjat pratas lite om att skaffa barn så därför jag nu skriver här på ett forum för att kanske kunna få något svar på mina funderingar.
Det hela började väl för lite mer än 1 år sedan då jag hade en kopparspiral som hade lagt sig fel, fick åka in akut och ta ut den. Hade mens 2 gånger efter det ( hade min sista mens i Juli 2013) efter det så slutade den komma, jag pratade med min BM och fick gjort ett g-test som var negativt, hon bad mig avvakta och hoppades väl på att den skulle komma månaden därefter. I Januari 2014 hade den fortfarande inte kommit och jag hörde av mig till henne igen, då det hade gått mer än 6 månader så var "jag inte längre hennes ansvar" så hon hänvisade mig till VC (där jag inte var skriven) , när jag ringde dit så vägrade dom ta emot mig. Jag gav väl upp lite eller något då man inte blev tagen på allvar och bli runt skickad lite hit och dit.
Tiden gick och jag började få mensvärks-liknande smärtor ( runt den 10e april), satt vid datorn en kväll och kände hur det högg till och jag ropade till mig min pojkvän och berättade, vi trodde att nu kanske mensen kommer tillbaka, inget hände, efter 2 veckors ständig molvärk och nu började jag även få en hård kula strax ovanför könshårets början. Ringde min VC och 1 vecka senare fick jag en läkartid - den 2/5. SJÄLVKLART får jag en nyanställd läkare som inte visste något, hon pratade om att göra ett ultraljud och ta massa prover för att sedan ändra sig och beslutar för att skicka en remiss till kvinnokliniken på ett större sjukhus här på västkusten istället. Hon ville inte ens titta på min "hårda kula". Hon gav mig en klapp på axeln och sade att detta kommer lösa sig och om jag får för ont får jag åka in till NÄL eller ta en alvedon och vänta på min remiss, hon trodde det skulle ta 1-2veckor ... Kom ingen remiss utan ett brev om att jag skulle höra av mig och boka en tid på kvinnokliniken, så kommer väl ta några veckor till innan jag kommer få träffa någon där.
Jag har kollat runt på nätet, som jag vet är idiotiskt, men molvärken vill inte ge med sig, brösten värker, börjar dricka mer än vanligt , får gå upp på nätterna för att kissa (jag är ingen diabetiker-blodsockret är normalt). Känns som "kulan" växer, hittade på nätet att en gravidmage går inte att dras in så på skoj tog jag ett kort på mig mage för att se och "kula/svullnad" vad det nu är finns kvar. Jag har även letat efter någon livmoderkant ovanför blygdbenet, det är precis där denna lilla kula/svullnad sitter.
Då jag inte haft någon mens så har vi slarvat (till 90%) med skydd så skulle lika väl vara så att kroppen valt att komma igång igen och jag blivit gravid, jag tog ett g-test när molvärken kom men det var negativt, köpte ett 1 vecka senare - även det negativt. Valde att sluta köpa test varje vecka då det faktiskt är dyrt och hon på Konsum måste tycka jag är knäpp som springer dit varje vecka för att köpa test :P
Som det ser ut i nuläget så är jag sur och överkänslig, jag gråter för minsta lilla, i vanliga fall så hatar jag att visa känslor offentligt så folk i min omgivning har ju börjat ställa frågor. Minns att min pappa frågade om jag gått upp i vikt för kanske 3-4 veckor sen (tack för den!) Molvärken sitter där, den är ju inte super hemsk bara psykiskt påfrestande då jag inte vet varför jag har den, mina bröstvårtor värker, även fått mer tydliga blodkärl eller så är det inbillning, jag har ett illamående som kommer super fort, exempel om jag inte äter frukost 2 min efter att jag vaknat - äter inte frukost vanligtvis då jag alltid äcklats av mat på morgonen :P För 1 vecka sen så åkte jag bil med en vän och blev åksjuk - det förbannade illamåendet satt i 2 dagar!
Det är så himla svårt att förklara för främmande människor, som inte vet hur jag är vanligtvis, det ända jag kan visa är bilderna jag tog på magen. - Jag har beställt hem en massa olika g-test som förhoppningsvis kommer på posten imorgon och visar dom negativt så blir jag tokig... Då får jag väl åka till NÄL och tvinga på mig vård.
Visst ser det ut som en hormonrand är påväg? (eller så ser jag saker som jag vill se!)