Inlägg från: Naniismamma |Visa alla inlägg
  • Naniismamma

810grams pojke

Hej, i februari föddes min Son i v 29+5 med akut kejsarsnitt pga Havandeskapsförgiftning + att dom enligt UL mätningar såg att flödet var dåligt och att han vart väldigt liten för sina veckor. dom gissade på 650gram . Så halmstad sjukus kunde inte ta emot mig då han var för liten så vi blev skickade till Lunds sjukhus.

Dom var helt underbara på Lund och jag kände mig mer säker där än halmstad men trots det så var otroligt rädd och ledsen då mina tankar var inställda på att han skulle dö. vi skulle inte få våran son med oss hem, vi skulle få med oss en liten kista. det var de tankarna som hela tiden flög runt i mitt huvud och rädslan finns fortfarande att han ska hittas död i sängen eller vagnen här hemma,

Under kejsarsnittet och sonen fått gå iväg med sköterskor och sin pappa så såg läkaren att jag hade massa proppar i min moderkaka, och han tyckte det var bra till utbildningssyfte så han tog bilder, sedan sa han att hade vi väntat någon dag till så hade våran son dött.

fått totalt 100stick under denna långa resa.
    Sonen har fått totalt 3 blodtransfusioner
    ca 20 blodprov

och massa annat. han har haft det jobbigt, ändå har han vart friskare än många andra prematurer trots att han vägde 810gram och var 32,5cm kort vid födseln.
    han gick ner till 755gram innan han började gå upp i vikt.
    han är nu snart 3 månader gammal och väger 2520gram , fortfarande mindre än de flesta normalviktiga nyfödda.

man får kommentarer vart man än går, både spydiga och snälla sådana.

berätta gärna lite om era egna resor ni som har prematurer och ställ gärna frågor.

755gram och 1 vecka  vs. 1155gram och 3 veckor
    Teddy Junior Logan
  • Svar på tråden 810grams pojke
  • Naniismamma
    happy90 skrev 2014-05-17 15:28:58 följande:
    Jag fick min dotter 30/5-11. Hon föddes i vecka 34+5, 1428g och 41cm lång :)

Hade problem under hela graviditeten med sammandragningar, minskade livmodertapp osv. Vi satt och åkte till Uppsala (spec. mvc) 2ggr varje vecka från v16 till v27. Det är ca 17 mil enkel resa. Det gjordes flödesmätningar till höger och vänster, fvp, mrt osv.
    På morsdag 2011 så började jag få värkar, tog bricanyl, som jag hade hemma, som inte hjälpte. Ringde förlossningen i vår hemkommun som tyckte att jag skulle ta alvedon och ett bad pga att jg var förstföderska och skulle då gå över tiden (?!) Försökte förklara mellan värkarna att jag hade vart inne och stoppat flera ggr innan.. Men vi fick inte komma in. Dottern låg dessutom i säte och var tillväxthämmad.

Ringde till Eskilstuna som bad oss komma in (ca 10 mil). När vi väl kom in så hade jag regelbundna värkar och var väldigt smärtpåverkad. Jag var öppen 4 cm (skulle planera snitt veckan efter att hon föddes eg. pga vikten och sätesbjudningen) och fick bricanyl (tror jag?) intravenöst som hämmade värkarna lite. Det bestämdes att d skulle akutsnitta mig samma kväll/natt.

Och kl 01.39 var hon född :) Värödens finaste tjej.

Vi låg på neo i ca 3 veckor, hon fick blod 2ggr, hon fick sola och sondmatades samt ammades så gott hon kunde. Är oerhört glad att vi slapp cpap och så..

Nu fyller hon snart 3 år, är mindre än sina kompisar på dagis men det tar hon igen med både humör och vilja ;)
    I dagsläget väger hon ca 10kg och är 89 cm lång :)
    nämen vilka idioter att du inte fick åka in :O.. tur att ni fick komma till eskilstuna iaf... så irriterande att man säger att förstföderskor går över tiden!! det är inte alltid så, den gravida mamman vet bäst när någon är på gång och då ska man lyssna.. speciellt efter du redan vart inne och stoppat flera gånger :O

ååh så liten :) har alltid velat höra hur andras *äldre* för tidigt födda har växt.. 
    hur gammal var hon när hon började gå osv? 
    haha kan tänka mig att de :P. de har vart starka små barn så viljan sitter nog i :)
  • Naniismamma
    Jag är bara jag skrev 2014-05-17 17:18:53 följande:
    Grattis till lille skrutten! Glad En väns syrra fick barn i v.29,hon vägde dryga kilot tror jag och var normalstor sa dom. Hon låg inne ett bra tag,men det var aldrig några bekymmer utan hon mådde bra och växte på sig och fick inga men alls.
    tack så mycket :).. oj normalstor?? min son var tillväxthämmad till 45-50% dom var osäkra på procenten så säger alltid 45% ... han skulle egentligen vägt ca 1500gram i v 29 sa dom till mig.
    skönt att de inte blev några men iaf.. det är de man oroar sig för.
  • Naniismamma
    Korpen skrev 2014-05-17 23:21:30 följande:
    Min son föddes i vecka 29+6, vägde 1130 gram o var 39 cm.

Han är idag 7,5 år och har autistisk samt ADHD som de menar kommer från hans tidiga födsel.
    oj , menar dom det pga att hjärnan inte var helt utvecklad eller vad grundade dom det på mer än att han var tidig??
    hur funkar vardagen för er med dom diagnoserna?
    kram
  • Naniismamma
    Helenisen skrev 2014-05-17 23:36:48 följande:
    Hoppas det går fortsatt bra för din lille pojk! :) (Skriver på padda, så texten blir kompakt -sorry) Nu är det väääääldigt länge sedan, jag vet, men ville ändå berätta...jag själv föddes i v.31 - dock var detta 1974, alltså för snart 40 år sedan. Vägde ca 1680g, 36cm. Vet inte exakt varför eller hur det kom sig att jag föddes så tidigt. men fick iaf ligga i kuvös i 3 veckor, sondmatad osv, så mycket vet jag av vad mamma har berättat. Fick åka hem när jag kunde hålla värmen och hade kraft att suga på bröst/nappflaska, samt vägde minst 2100g. Kan ju säga att idag, snart 40 år fyllda, så är jag (kvinna) 179 cm lång, vikten behöver vi inte bry oss om tycker jag ;) , inga problem med synen eller något annat. Har ju hänt ofantligt mycket inom sjukvården sedan dess, så givetvis är förutsättningarna idag oerhört mycket bättre. Måhända inte relevant för dig idag, men ville dela med mig :)
    tack så mycket :)... på ett sätt är det skönt att höra hur det gick för flera år sedan eftersom man vet att sjukvården blivit bättre och det puffar nog lite på än så man känner sig säkrare.. kunde man göra det bra då så borde man kunna det idag hehe.. jätte härligt att du berättar detta :)
    vet du om du var "sen" med saker?
    tack så jätte mycket för att du delar med dig :)
  • Naniismamma
    MoMaJo skrev 2014-05-18 00:43:54 följande:
    Min idag 7,5 åring föddes vecka 27+2, 800gr oxå pga hf. Vi låg 11 veckor på neo. Han var den första som var så liten som klarade sig infektionsfri hela sjukhusvistelsen på CSK (Karlstad). Vid 1 års ålder vägde han 8 kg. Började krypa vid samma tid och gå vid 15 månader, Dagen innan hans bf's 1årsdag :)
    Vid 4 år ansågs han ha vuxit ikapp och ingen som inte vet kan inte tro att han varit så liten. Han har vad vi vet inga som helst men av sin tidiga födsel. Skolan fungerar mkt bra. Det är vår historia i korthet :)
    Njut av småbarns tiden, den går för fort..
    oh vad skönt attni slapp infektioner.. min son blev förskyld bara, ett par tvillingar som var förkylda och smittade hela salen :/ annars hade han inga infektioner heller. :) okej så han började krypa osv i rätt tid egentligen om man räknar med korrigerad ålder?..
    vad skönt att han växt ikapp :D .. hoppas det blir så för våran son också så han slipper stå ut med massa saker för att han är liten för sin ålder.. 
    ja gud den går superfort... har 2 st till barn hemma ena på snart 6 och andra på snart 2. känns som att dom blir stora alldeles för fort :/
  • Naniismamma
    TeresB skrev 2014-05-18 15:30:03 följande:
    Först, vad härligt att er lille kämpe klarat sig så bra smile1.gif
    Och så kan jag tipsa om två grupper på Facebook. Förtidigt födda barn samt extremprematurer. Här kan vi med småttigar utbyta tankar och tips!
    jaa jätte härligt :D 
    ååh tack, ska genast kolla dom :).. 
  • Naniismamma
    Korpen skrev 2014-05-18 21:55:06 följande:

Japp, hjärnan inte var fullt utvecklad....

Vardagen funkar med rutiner hela tiden, man lär sig leva med det smile1.gif
    okej:/ vad tråkigt att det blev så. för er och hans skull.

ja de e klart hehe, ^^, 
  • Naniismamma
    Påven Johanna skrev 2014-05-18 22:00:12 följande:
    Spydiga kommentarer? Varför i hela fridens namn då? Och vem/vilka vräker ut sig spydiga kommentarer? 

Stort grattis till bebisen! {#emotions_dlg.flower}
    många tror att han är helt nyfödd och frågar varför man är så oansvarig och tar med honom och handlar i mataffären osv :/ .. men svarar jag att han är faktistk 3 månader gammal!!! då blir det andra svar.. man hör folk speciellt äldre prata tystare om unga föräldrar är så oansvariga med sina nyfödda nu förtiden.

hör dom lite överallt... men många trevliga personer också, alla tror dock att han är nyfödd och får sig en chock när man säger hans ålder ^^

tack så jätte mycket :){#emotions_dlg.flower}
  • Naniismamma
    Linnez skrev 2014-05-18 22:10:43 följande:
    Klarar sig barnen utan skador när de föds så tidigt som v 28-30?
    är olika från barn till barn.. många födda i v 23 har klarat sig utan skador .
  • Naniismamma
    Helenisen skrev 2014-05-18 22:14:46 följande:

Det är milsvid skillnad nu mot då, även om jag inte är helt insatt i det hela, men då fick inte mamma ens vara kvar på sjukhuset med mig, utan fick lov att komma på besök en timme (!) om dagen för att lämna mjölk...snällt va? Det tyckte hon var det värsta, att vara tvungen att lämna kvar mig. Vad gäller utvecklingen var jag nog snarare tidig/normal än sen, vad jag har förstått på mamma. Prata, gå, osv precis som jämnåriga, läste från 4 års ålder, samt lärde mig cykla på en äldre kompis tvåhjuling när jag var 3 ;) Tror att man IOM att man fått kämpa för sin överlevnad i starten blir lite "ettrigare" och tuffare än vanligt, det är min personliga teori. Även om man inte minns något av det så ligger det "lagrat" inom en, tror jag. Lycka till med din lille guldklimp! Håller tummarna för honom! :)
    men fy vad hemskt :O ... hade aldrig klarat det.. i början hade jag ingen direkt moderskänsla för honom då jag alltid trodde att han skulle dö. så första gången som jag åkte iväg över dagen så kändes det som att inget av detta har hänt han finns inte än han är i magen. och gud vilket dåligt samvete jag fick för det.. men tror inte jag hade klarat av att vara borta så länge ändå.... okej men det är skönt :) båda mina andra barn har vart tidiga för sin ålder så han kanske blir normal då haha :P ... idag rullade han från mage till rygg 2 gånger och han är okorrigerat 3 månader. korrigerad ålder 20 dagar :)
    kan vara så som du säger :) han har vart stark från början så hoppas de fortsätter så.
    tack så jätte mycket :)
  • Naniismamma
    vimsa skrev 2014-05-18 22:22:51 följande:
    Hej har en liten tös på snart 22 månader. Föddes i v 26+0. 33cm lång o 852g. Mår riktigt bra. Lite astma vid förkylning. Dock lite efter i utveckligen än. Började gå för ca tre veckor sedan. Öppnade mig för tidigt då jag inte känner värkar. Har sedan tidigare förlorat en tjej i v 20. Vår tjej har även haft problem med maten men äter i dag vanlig mat. Fram tills ca ett års ålder var det purre eller passerad mat som åts. Gois är i dag 80,5cm o väger ca 11 kg så hon är nästan i kapp sina jämnåriga. Ett stort grattis till er son.
    välkommen hit och grattis själv till din dotter :),... usch beklagar :( .
    okej, kommer köra med puré eller liknande också länge.. inte gjort det med mellersta och tänkte inte göra det denna gången heller men nu blev det ju annorlunda :/  ååh vad skönt att det inte är allt för stor skillnad iaf :=
    tack så jätte mycket.
  • Naniismamma
    FavvoJonna skrev 2014-05-19 08:11:07 följande:
    Fick min kille 29+6 pga havandeskapsförgiftning, vägde 1260 gr. Låg kvar på neo sex veckor (vi var där hela dagarna men fick åka hem på nätterna o sova, famns inga familjerum). Idag är han fem år, inga konstigheter alls och man kan inte på något sätt att han är född så tidigt.
    åh vad skönt att det gått så bra :D
    har han utvecklats i samma takt som en *normal* bebis?
  • Naniismamma
    Min älskade dotter skrev 2014-06-03 20:09:31 följande:

Vår dotter var väldigt tillväxthämmad och föddes vecka 32+2, vägde 865 gram och var 34 cm lång. Hon är idag drygt 3 år gammal men är fortfarande liten, väger 10.5 kg och är 85 cm lång. Hon dricker näringsdrycker för att öka mer i vikt och växa mer på längden, då hon får för lite näring (äter väldigt lite mat:/). Annars mår hon toppen och har inte stött på fler komplikationer än just tillväxten och maten. Lycka till!

okej vad är det för näringsdrycker? när började hon få dom?.. skönt att hon mår toppen annars :D härligt att höra det.

min son är nu snart 11 månader gammal, 5590g och 65cm :)
    han har klarat sig bra utan skador, hade bara navelbråck, blåsljud på hjärtat, vatten runt lungorna och fick blod någr gånger men det är ju småsaker tydligen hehe :)
  • Naniismamma
    aslim skrev 2015-01-14 02:16:54 följande:

Min son föddes vecka 29+0 med akut kejsarsnitt pga hf. Han föddes 801 gram o va 33 cm lång. Tyvärr fick han infektion på sjh via infarter vid 3 e dagen där det blev blodförgiftning som orsakade sjukdomen NEC (hål i tarmen). Vi bodde på neo totalt 1 månad och 19 dagar där han vart opererad 3 gånger 2 ggr gjorde de återupplivningsförsök på ena så stannade Hans hjärta 20 min :( då det blev syrebrist i 20 min fick besked att han hade fått en skada pga det i hjärnan (vattenskalle) Alla läkare va så säkra på att han skulle gå bort men idag är vi hemma Vi va inne på mr röntgen å då dom sa att skadan är borta och några dagar efter så sjukgymnasten att han inte hade någon cp skada :) idag väger han 4860 och är 57 lång

nä fy !! vad hemskt :(.. vad jobbigt det måste vart för er :(.. ååh gud vad skönt att den är borta :D.. hur gammal är han nu??

min son är 11 månader snart och väger 5990g och är 65cm lång :D
  • Naniismamma

Ovan Nyfödd 
    Nedan 1 Månad

nedan: 11 månader gammal :)

Mammas lilla Teddy Junior Logan :D
Svar på tråden 810grams pojke