Hej ts,
alltså , pelikaner äter fisk. Som alla vattenlevande fåglar slabbar den mycket när den äter och den har en påse att förvara sin fisk i. Och vattenfåglar har ofta blöt avföring i stor kvantitet. Summa summarum: den luktar jättemycket. Dessutom är den jättestor såvitt jag minns från zoo. Jag skulle tro att vingbredden är som längden av en vuxen man. Ruskar den på sig i köket så far nog servisen all världens väg.
Men jag förstår ju vad du menar med att man vill krama den och var nära det där fågellugnet!
Jag hade för ett par år sedan ganska stora fåglar, myskankor. Redan de var för stora för en lägenhet men man kan ansöka om tillstånd att ha dem i voljär på gården. (bor i innerstaden i Sthlm) de kunde klara låga temperaturer så de kunde bo väldigt enkelt och de lade ägg och var riktigt mysiga. Hade jag lyckats få fler generationer hade de kunnat bli ännu tamare, nu köpte jag tio veckors ällingar. Jag älskade dem verkligen och folk blev fascinerade.
kan verligen rekommendera myskankor. Man behöver ha tre st, en hane, två honor, det räcker för att det skall bli ett fungerande anksamhälle (ankeborg?) En ensam fågel blir lätt deprimerad.
kolla här, likasinnade kan ge råd: www.kackel.se