Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    saknaden av en far

    whydoyoucare skrev 2014-05-15 22:05:34 följande:
    När han var tysk?
    Jag vet inte om Sverige har lämnat ut tyska krisgförbrytare (för vi ska inte hymla, här, det var "stackars" nazistiska generaler och dyl som tog sig till sydamerika efter kriget), men det är möjligt.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-15 22:24:18 följande:

    rent formellt blev min fars vän deporterad till Tyskland, där han vidare blev deporterad till Israel där alla nazister hängdes.
    min far var inte så hög rang i koncentrations lägret så därför kom han undan nazistjägarnas radar.
    Uhu-hu......
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-15 22:47:11 följande:

    kan du inte svara i ord kvinna?
    Jag hade nog inte så mycket att säga om det du sa...... bara ett lätt konstaterande. Fråga: Har din far gjort avbön för vad som hände?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-15 23:08:41 följande:

    han va ung 18år o gjorde det samhället krävde av honom..
    o för det blev han dömd ´till döden o förlorade sin första kärlek samt första barn,
    leva resten av sitt liv i flykt för vissa ville ha hans huvud på ett fat.

    ja jag tkr synd om honom
    Nej, riktigt så gick det inte till vid upprundningen av nazisterna. De flesta unga, oerfarna fotfolkspojkar benådades, det var i princip bara löjtnanter och uppåt över 30 som utelämnades till Israel..... 

    Vad sa du, hade farsan gjort avbön, eller?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee

    Ok, så varken din farsa eller DU har gjort avbön för hans inblanding, frivillig eller inte. Då vet jag.....


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-15 23:24:53 följande:

    jag rättfärdigar inget men e det inte fakta att Hitler uppmanade alla oönskade att lämna tyskarnas land så fort som möjligt innan uppsamlingen påbörjades?
    Uppmanade, ja, men i realiteten var det bara barn under 12 som fick utresetillstånd upp till en viss tidpunkt, sedan sket de fullständigt i hur gammal någon var.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-15 23:41:25 följande:

    jag ser det såhär. det landet som vinner bestämmer vad som e rätt o fel.
    när ja var barn önskade jag att tyskland vunnit för då hade jag behållit min far o haft en riktig familj med syskon,,,
    nej jag personligen kommer aldrig göra avbön då ja inte var född,
    min far gjorde aldrig avbön då han gjorde som alla andra krävde av honom.

    har  ni japaner gjort avbön?
    "Ni japaner....." På det personliga planet, ja, jag känner ett par japaner modell äldre som ångrar det som hände och har gjort avbön. De, precis som din far, gjorde som de blev tillsagda, och visst, de valde, säkert som din far gjorde, att leva och göra som han blev tillsagd hellre än att dö. Men de ågrade sig, både där och då och mycket senare......

    Du inser att utrotningen av judar inte hade något med länd att göra, va. Judiska familjer har bot i tysklan långt innan Hitler ens var påtänkt..... 

    Du skrev förut att du inte rättfärdigar någonting, men det du skriver för övrigt talar ganska tydligt för att du, om inte rättfärdigar, så ursäktar.

    För övrigt är jag inte japan.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Dixie skrev 2014-05-16 00:05:26 följande:

    Du kan ju inte bekräfta dina egna påståenden - alltså tolkar jag det som du inte har en aning om vad du pratar om! Du skrev att du ansåg det var rätt att Hitler utrotade judarna i Tyskland, för han varnade ju faktisk dem innan. Jag tycker det är en skrämmande inställning du har och att du dessutom försöker påstå att det är synd om din far som var delaktig i denna utrotning - det känns bara avskyvärt. OM du hade varit en kristen man hade du inte resonerat på detta sätt.
    Äh, dra inte in kristendommen i det här, det finns gott om krista människor som tycker att hilter gjorde rätt. Både då och nu... Och kom inte med något "no true Scotsman"....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    K Y S S skrev 2014-05-16 00:10:58 följande:
    usch sätt inte ord i munnen på mig. jag står inte alls för de grymheter hitler gjorde i döds lägren mot judarna.
    Det gör du så bra själv, så det behövs inte.... Men visst, give me a heartfelt "jag fattar vad som hände, och även om min pappa inte tyckte att det var fel så gör i alla fall JAG det, trots att det är 60 år sedan" (bevisa det, med dina egna ord, att upprepa mina eller klistra in wikisidor ger inga pluspoäng).

    I wont be holding my breath....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden saknaden av en far