• SJLN

viktnedgång inför graviditet

Hej! Jag har ett BMI på 30 vilket innebär att jag ligger på gränsen till fetma. Jag vill gå ned i vikt men att banta funkar inte, jag ger upp alldeles för snabbt. Jag och sambon planerar även att skaffa barn snart så jag vill gärna anpassa kosten för att underlätta en framtida graviditet, och jag vill även minska risken för graviditetsdiabetes och andra komplikationer.

Till frukost brukar jag äta ett fullkornsbröd med ägg och kaviar och 2dl fruktyoghurt med 1/2dl müsli. Är det en bra frukost eller är det för mycket socker?

Mitt störta problem med middagar är att jag inte kommer på vad jag ska laga vilket lite för ofta leder till att jag äter "snabbmat" som pasta med pastasås, köttbullar eller något sånt. Har du något tips på hur jag får till det? T.ex. fisk 2 dagar, kyckling 2 osv..?

Är det bäst att använda feta produkter som grädde för att de ger mer mättnad eller ska jag byta ut grädden mot mjölk/vatten för att det är mer energisnålt?

Några andra bra tips för att hålla sig mätt längre? Eller vad man kan äta som mellanmål/snacks? Jag blir lätt sugen på något, speciellt fram mot kvällarna.

Svar på tråden viktnedgång inför graviditet